خبرگزاری کار ایران

تایمز آو اسرائیل بررسی کرد؛

جزییات پرونده متهم جاسوسی برای ایران/ احتمال اعدام «سگو»/ بازجویی از مقامات ارشد سابق وزارت جنگ و دستیار ارشد «اسحاق رابین»

asdasd
کد خبر : ۶۳۵۳۱۱

مقامات دادگستری اسرائیل گفته‌اند که بر اساس قانون اسرائیل بازپرس‌ها می‌توانند مجازات اعدام به جرم خیانت را برای او در نظر بگیرند.

به گزارش ایلنا به نقل از «تایمز آو اسرائیل»، وزیر سابق رژیم صهیونیستی که به جرم جاسوسی برای ایران دستگیر شده است، چند روز قبل از بازداشت در جشن ۷۰ سالگی استقلال این رژیم در سفارت اسرائیل در نیجریه حضور داشته است. 

بر اساس گزارش این رسانه اسرائیلی، این وزیر سابق با سفیر اسرائیل در نیجریه آشنایی نزدیکی داشته است. این گزارش‌ها نورافکن را بر دسترسی این جاسوس اسرائیلی به عنوان سیاست‌مدار سابق بر حلقه‌های دیپلماتیک اسرائیل انداخته است. 

بر اساس گزارش «تایمز آو اسرائیل»، «گونن سگو» ماه گذشته در اسرائیل دستگیر شده و اتهام او اطلاع‌رسانی به ایران درباره موقعیت مراکز امنیتی و صنایع انرژی است؛ این در کنار سایر عملیات‌های جاسوسی او برای دشمن دیرینه اسرائیل یعنی ایران است. 

این رسانه در ادامه نوشت: از زمانی که خبر روز دوشنبه منتشر شد، سوالاتی درباره چگونگی اطلاعات حساس و مرتبطی که در دسترس این وزیر سابق انرژی قرار داشته، به وجود آمد.

«سگو» ۲۰ سال پیش در دولت خدمت می‌کرده و از زمان آزادی از زندان به جرم قاچاق مواد در سال ۲۰۰۷، در نیجریه زندگی می‌کرد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، «سگو» علی‌رغم اینکه مجوز طبابتش در اسرائیل باطل شده بود، روابط نزدیکش با جوامع یهودیان و اسرائیلی در ابوجا را از طریق کارش به عنوان پزشک حفظ کرده بود.

بر اساس گزارش‌های «شین بت»، «سگو» چند روز قبل از دستگیری در اواسط ماه می میهمان سفارت اسرائیل در نیجریه در هتلی در ابوجا بود. قرار بود سفارت به مناسبت سالگرد ۷۰ سالگی اسرائیل برنامه‌ای در این هتل داشته باشد که «سگو» هم در آن شرکت کرد. این مراسم به میزبانی «گوی فلدمن» سفیر اسرائیل در نیجریه برگزار شد. 

به گفته یک منبع آگاه و نزدیک به «سگو» در نیجریه، او معمولا همراه با «فلدمن» ظاهر می‌شد. منابع متعددی گفته‌اند که او پزشک سفیر بوده است. این ادعا توسط خود سفارت رد شده‌ است با این حال گفته شده که برخی کارکنان سفارت برای درمان به کلینیک مدیکال سنتری که او برپا کرده بود، می‌رفتند. 

بر اساس این گزارش، «سگو» بارها مورد تحسین بخش امنیتی وزارت خارجه به دلیل حفظ جان رییس بخش امنیت سفارت قرار گرفته است. 

یکی از رسانه‌های اسرائیل نامه تشکر از «سگو» را منتشر کرده است. در متن این نامه آمده که حساسیت و کارآمدی شما تمایز ایجاد کرده و به بیمار و خانواده و سوپروایزهای او در اسرائیل کمک کرده که با وضعیت‌های پیچیده‌ای که همه ما با آن روبه رو هستیم، مقابله کنند.

یک تاجر اسرائیلی در نیجریه روز سه‌شنبه به کانال ۱۰ اسرائیل گفته «سگو» بارها جان مقامات سفارت را نجات داده‌ بود. او تعداد زیادی از دیپلمات‌های خارجی را درمان کرده بود.

بر اساس این گزارش «سگو» قبل از افتتاح کلینیک درمانی، برای «آشتروم» که یک کمپانی ساخت و ساز اسرائیلی بزرگ در نیجریه است کار می‌کرد، اما با مدیران این کمپانی دچار تنش شد و حتی شکایت نامه‌ای علیه آنها در پلیس محلی تنظیم کرد . او مدعی بود که آنها جانش را تهدید کرده‌اند. او کم کم این کلینیک را افتتاح کرد و در نیجریه با نام «گونن ووندرمن» که نام مادرش است، زندگی می‌کرد. شبکه ۱۰ اسرائیل او را در حال مصاحبه با یک برنامه تلویزیونی نیجریه نمایش داد در حالی که نام مادرش را برای او به کار برده بودند. 

«سگو» به بازپرسان گفته که در ابتدا به سفارت ایران برای خدمات درمانی فراخوانده شده بود و از این طریق به جاسوسی کشیده شد.

گزارش‌ها با اشاره به منبع آگاهی که نامش برده نشده گفته‌اند که «سگو» اغلب به اروپا سفر می‌کرد و مدعی بود که برای خرید اقلام پزشکی به این قاره سفر می‌کند. این دلیلی بود که می‌توانست دیدارهایش با عوامل ایرانی را تحت پوشش در بیاورد. 

کانال ۱۰ اسرائیل گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد عوامل ایرانی با «سگو» درباره پرداخت‌های افسران «موساد» و «شین بت» بحث می‌کردند.

بر اساس گزارش‌های شین بت، سگو که وزیر سابق انرژی و زیرساخت‌های اسرائیل بوده، با مقامات اطلاعاتی ایران از سال ۲۰۱۲ در ارتباط بوده و اولین ارتباط را با آنها از طریق سفارت ایران در نیجریه گرفته است. 

او سعی کرده که بین رابط‌های اسرائیلی خود و عوامل ایرانی ارتباط مستقیم برقرار کند و جاسوس‌هایی را به عنوان تاجر ارائه کند.

تلویزیون اسرائیل گفته که بیشتر تجاری که سگو سعی داشت آنها را با عوامل ایرانی ارتباط دهد بی‌اطلاع بوده‌اند، اما یکی از آنها کم کم به فعالیت‌های او مشکوک می‌شود و به مقامات اسرائیلی اطلاع می‌دهد. همین مساله منجر به دستگیری او می‌شود. 

سگو بارها به بازپرسان گفته که انگیزه او این بوده که خود را به عنوان یک مامور دوجانبه جا بزند تا حیثیتش را که به واسطه قاچاق مواد از بین رفته بود، بازیابی کند. 

بر اساس گزارش تلویزیون اسرائیل، او مدعی شده که یکی از مقامات ارشد وزارت جنگ اسرائیل را از ارتباطاتش با ایرانی‌ها در ابتدای این روابط آگاه کرده است و این انتظار را داشته که به عنوان جاسوس دوجانبه از او استفاده شود اما هرگز دستوراتی دریافت نکرده است. 

وکلای سگو اشتباهات او را کتمان نکرده‌اند و تنها گفته‌اند که بخشی از پرونده داستان متفاوتی نسبت به آنچه شین بت ادعا می‌کند، دارد. 

کانال ده تلویزیون اسرائیل در گزارش خود گفته که در میان کسانی که انتظار می‌رود مورد بازجویی قرار گیرند نام مقامات ارشد سابق در وزارت جنگ و یکی از دستیاران ارشد اسحاق رابین نخست وزیر اسبق که در زمان وزارت سگو خدمت می‌کردند، دیده می‌شود.

بر اساس گزارش‌ها یک سال پیش نسبت به عملیات‌های او مشکوک شده‌اند و سگو تحت مراقبت نیروهای امنیتی اسرائیل از آن زمان قرار داشته است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که او از پاسپورت دیپلماتیک آلمانی که به واسطه ازدواجش با یک دیپلمات آلمانی به دست آورده بود برای رفت و آمد به ایران یعنی جایی که با پاسپورت اسرائیلی حق ورود نداشت، استفاده می‌کرد. 

منابع آگاه به رسانه‌های اسرائیل گفته‌اند که سگو با اتومبیلی که پلاک سفارت آلمان را داشت در نیجریه رفت و آمد می‌کرد. در نیمه ماه می سگو از نیجریه به گینه سفر کرد و در اینجا توسط پلیس محلی دستگیر و به اسرائیل فرستاده شد. او روز سه‌شنبه به زندان گیلبوآ در شمال اسرائیل منتقل شده و گفته می‌شود در وضعیت سلامت و روحی خوبی قرار دارد. 

تایمز آو اسرائیل مدعی شده ارزیابی‌های آنها از روابط سگو در زندان نشان می‌دهد او اطلاعات حساسی برای ارائه به ایرانی‌ها نداشته است. با این وجود مقامات دادگستری اسرائیل گفته‌اند که بر اساس قانون اسرائیل بازپرس‌ها می‌توانند مجازات اعدام به جرم خیانت را برای او در نظر بگیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز