خبرگزاری کار ایران

آغاز فعالیت واحد ارشاد و معاضدت قضایی در دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران

asdasd
کد خبر : ۶۳۵۸۹۰

واحد ارشاد و معاضدت قضایی در دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران شروع به کار کرد.

به گزارش ایلنا، نایب رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز، غلامحسین اسماعیلى رئیس کل دادگسترى استان تهران، لطفی سرپرست دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران، حسین محمدنبی رئیس اداره معاضدت، طالع عضو هیات مدیره و نسترن غیاثوند مدیر داخلى کانون، واحد ارشاد و معاضدت قضایی در محل جدید دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران افتتاح شد.

در این مراسم، ابتدا رئیس اداره معاضدت کانون وکلا با اشاره به همزمانی تشکیل واحد معاضدت قضایی و هفته قوه قضاییه، اظهار داشت: این همزمانی را به فال نیک می‌گیریم. از یکشنبه هفته آینده پانزده نفر همکار وکیل فعالیت داوطلبانه و رایگان خود را در جهت ارشاد و معاضدت قضایی به مردم در دادگاه‌هاى تجدیدنظر استان تهران آغاز می نمایند و یک سرپرست نیز نظارت بر کار این همکاران را بر عهده خواهد داشت.

حسین محمد نبی ادامه داد: هر روز سه نفر از همکاران وکیل از ساعت ۸:۳۰ در این محل مستقر خواهند شد و به مراجعینى که نیازمند کمک و مساعدت هستند، یاری خواهند رساند.

رئیس اداره معاضدت کانون وکلای دادگستری مرکز  با تاکید بر اینکه کانون وکلای دادگستری سال‌هاست که از طریق این اداره، معاضدت قضایى به مردم می‌رساند، خاطرنشان کرد: این اقدامات در جهت توسعه عدالت است. روزانه ٣٧٥ وکیل در مجتمع‌های قضایی حضور دارند که به صورت مجانی در حال مشاوره هستند و در حال توسعه آن هستیم.

وی تصریح کرد: این معاضدت در راستای کمک به مراجعینی است که گرفتار و نیازمند کمک هستند و البته باعث کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضایی نیز خواهد شد.

نایب رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز نیز در این دیدار ضمن تبریک هفته قوه قضاییه که در پیش است، اظهار داشت: اداره معاضدت کانون، جزو معدود ارگان‌های کانون است که در قوانین موضوعه پیش‌بینی شده است. این اداره از طریق مشاوره و معرفی وکلای معاضدتی در مراجع قضایی به ارایه خدمات به عموم می‌پردازد.

صمد زاهد پاشا با تاکید بر این که اداره معاضدت قضایى، پیشانی کانون وکلاست، تصریح کرد: به جهت حساسیت و نوع وظایف اداره معاضدت و استقرار اکثر همکاران این اداره در مجتمع هاى قضایى و مواجهه مستقیم با آحاد مردم، کانون وکلا در انتخاب همکاران در این بخش با دقت و نظارت ویژه ای عمل می نماید. وی ادامه داد: به موجب آیین نامه مصوب رئیس محترم قوه قضاییه که در اجرای ماده ١٠ قانون صندوق حمایت وکلا تدوین و ابلاغ گردیده، برای پرونده‌های معاضدتی و تسخیری حق الوکاله ناچیزى پیش بینی شده است که پرداخت نمى شود. این در حالى است که تا سال ١٣٨٤ رقم  ناچیزى پرداخت مىشده ولى از این سال و به‌رغم اصلاح آیین نامه مزبور در سال ١٣٨٨ و تعدیل و افزایش این مبلغ، حق الوکاله وکالت هاى معاضدتى و تسخیرى از سوى قوه قضاییه پرداخت نمى گردد.

نایب رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز اضافه کرد: در قانون آیین دادرسی کیفری جدید نیز ظرفیت هایی براى تعیین وکیل در پرونده هایى که متهمین قادر به تعیین و انتخاب وکیل نیستند، وجود دارد که متاسفانه مغفول و بلااجراء مانده است و منابع مالی اجرای این مواد قانونی نیز تعریف نشده است و با وجود اینکه در دوره آزمایشى اجراى قانون به دفعات این نقیصه از سوى کانون مرکز به مسئولین امر در قواى سه گانه یادآورى شده است مع الوصف بدون رفع این نواقص، این قانون در مجلس شوراى اسلامى دایمى شده است.

وی خطاب به رئیس کل دادگستری استان تهران اظهار داشت: از جنابعالی استدعا داریم با توجه به ظرفیت هاى قانونى، در این موارد دستور بررسی و پیگیری صادر و تدابیر لازم اتخاذ نمایید. این مبالغ مى تواند براى جبران بخشی از هزینه ها شامل ایاب و ذهاب و هزینه های جاری همکارانی که در این ارتباط همکاری می نمایند به‌کار گرفته شود و به هر حال ارزش معنوی کار معاضدت غلبه خواهد داشت کما اینکه کثیری از همکاران که بعضا اعضاى هیات مدیره و روسای ادوار کانون ها بوده اند،ساعات و روزهایی از هفته را  با اشتیاق و تبرعا جهت همکاری با داره معاضدت اختصاص می دهند.

حسین طالع، عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز نیز ضمن تبریک هفته قوه قضاییه  تصریح کرد: فرهنگ استفاده از وکیل باید بین مردم نهادینه شود. فرد باید قبل از انجام کار و تشکیل پرونده از مشاوره وکیل بهره مند شود تا در طرح دعوی مشکلی ایجاد نگردد  که البته این امر نیز مستلزم اجباری شدن وکالت می باشد.

رئیس کل دادگستری استان تهران نیز در این دیدار ضمن تبریک هفته قوه قضاییه اظهار داشت: قبل از اینکه قاضی یا وکیل باشیم اعضای جامعه انسانی هستیم. در جوامع انسانی این تکلیف وجود دارد که نسبت به همنوعان ، خصوصا نیازمندان یاری و مساعدت نماییم.

غلامحسین اسماعیلی با بیان این که جامعه بشری و نیازهای بشری صرفا منحصر در نیازهای مادی و اقتصادی نیست، اظهار داشت: همان گونه که این نیاز را می بینیم،  نیاز به مساعدت حقوقی و قضایی برای جمعی از شهروندان را نیز باید ببینیم. ایجاد اداره معاضدت نیز با همین رویکرد است که البته رویکرد بسیار ارزشمندی است.

وی ضمن تشکر از همه کسانی که چه در مرحله تصمیم گیری و  چه در مرحله اجرا برای این حوزه تلاش می کنند، اضافه کرد: معتقدم این حوزه بیشتر روی باور اسلامی و حس انسان دوستی خود کار انجام می دهد که بسیار ارزشمند است.

اسماعیلی در ادامه با اشاره به بحث اختصاص حق الوکاله برای وکلای معاضدتی و تسخیری تصریح کرد: مکاتبه هایی را در این خصوص با معاون راهبردى قوه قضاییه داشته ایم و پیگیرى خواهیم کرد. این یک الزام و تکلیف قانونی است که در قانون آیین دادرسی کیفری تاکید شده است.

رئیس کل دادگستری استان تهران با ابراز تاسف  از اینکه برای اجرای این تکالیف اعتبار و بودجه پیش بینی نشده است، عنوان داشت: اصرار داریم که به این تکلیف عمل شود.

وی با بیان این که متاسفانه تامین اعتبار در خصوص برخى تکالیف دیگر قانونى از جمله لزوم استفاده از مشاورین در پرونده‌های اطفال و نیز استفاده از اعضاى هیات منصفه و دیگر مواردى که اجراى آنها بار مالى دارد، تاکید کرد: با این حال قوه قضاییه مجدانه به دنبال عمل به این تکلیف و دیگر تکالیف قانونی است.

سرپرست دادگاه‌های تجدید نظر استان نیز در این دیدار ضمن تبریک هفته قوه قضاییه اظهار داشت: همزمانی این اقدام با هفته قوه قضاییه را به فال نیک می گیریم. همه ما برای حل مشکلات مردم تلاش می کنیم و دغدغه هر دو طرف کمک به مردم است.

حسین لطفی افزود: قاضی و وکیل دو بال فرشته عدالت و آزادی هستند که تمام تلاششان رسیدن به حق و عدالت است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز