خبرگزاری کار ایران

دادستان کل کشور در سخنرانی نماز جمعه:

کسانی که مدت‌ها مسئولیت‌ مهمی در کشور داشتند قوه قضائیه را فاسد و دیکتاتور معرفی می‌کنند/ دلیل مشروعیت کار ما این است که منصوب رهبری هستیم

asdasd
کد خبر : ۶۳۶۰۷۵

دادستان کل کشور با بیان اینکه ما منکر برخی کاستی‌ها و اشکالاتی که مردم می‌گویند نیستیم، گفت: دست‌هایی پشت پرده می‌کوشد با تضعیف این قوه، اقتدار آن را از بین ببرند و آن را دستگاهی نا کارآمد نشان دهند.

به گزارش خبرگار سیاسی ایلنا، حجت الاسلام محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران در آغاز هفته قوه قضائیه با بیان اینکه بزرگترین نعمت به ما، اسلام است، گفت: نعمتی که بین نعمات لایتناهی الهی، خداوند تنها برای آن بر سر ما منت گذاشته است. در طول چهارده قرن پس از دوران حکومت پنج ساله امام علی، در این برهه زمانی با نهضت امام راحل و حضور و پشتیبانی مردم همیشه در صحنه، بسط ید جامع الشرایطی فراهم و نظام مقدس جمهوری اسلامی تحقق یافت. بزرگترین شاخصه جمهوری اسلامی اجرای عدالت است که مبنای آن احکام نورانی اسلام است. 

منتظری افزود: خدا به دو موضوع امر می‌کند؛ یکی ادای امانت، دیگری حکم به عدل. در نگاه اول به نظر می‌رسد ادای امانت مالی است و حکم به عدل در امر قضا؛ در حالی‌که برخی روایات و مفسران مقید به این دو موضوع نیست، یعنی ادای امانت تنها ادای امانت مالی نیست و حکم به عدالت تنها در مقام قضا نیست. بلکه شامل مسائل مالی و غیر مالی است و حکم به عدالت در بین مردم و همه شئون قابل تسری است.

وی خاطرنشان کرد: همه مسئولان از عالی‌ترین تا جزئی‌ترین، مسئول اجرای عدالت‌‌ هستند. هر سه قوه و سایر دستگاه‌هایی که در خدمت مردم هستند، موظف به اجرای عدالت هستند. 

دادستان کل کشور با بیان اینکه وقتی کسی مورد ظلم قرار می‌گیرد، برای عدالت به دستگاه قضا مراجعه می‌کند و انتظار دارد رسیدگی بر مبنای عدالت باشد، گفت: همه ما دست‌اندرکاران قضاوت باید به این موضوع توجه داشته باشیم و اگر در ادای وظیفه و اجرای امر موکد الهی، که وظیفه شرعی و قانونی و اجتماعی ماست، کوتاهی کنیم، سخت‌ترین عقاب‌ها در انتظار ماست.

منتظری افزود: امر قضا دشوار و خطیر است و تناسب با اهمیت آن، لازم است زمینه‌های اجرای وظیفه دستگاه قضا هم فراهم باشد. 

وی با بیان اینکه قوه قضائیه امروز با چالش‌هایی مواجه است که کار امر قضا را سخت و سخت‌تر کرده، گفت: اول هجمه و تخریب‌های داخل و خارج از کشور علیه دستگاه قضا است. ما منکر  برخی کاستی‌ها و اشکالاتی که مردم می‌گویند نیستیم ولی بزرگ کردن ضعف‌های دروغین و تعمیم خطای برخی قضاتی که دچار تعدی می‌شوند، به همه قضات و کارکنان زحمت‌کش و تلاش برای شکستن اقتدار قوه قضائیه، نشان می‌دهد دست‌هایی پشت پرده می‌کوشد با تضعیف این قوه، اقتدار آن را از بین ببرند و آن را دستگاهی ناکارآمد نشان دهند.

منتظری با بیان اینکه موضع‌گیری‌های سوء دشمنان در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی را ببینید، گفت: احکام صادره نسبت به افراد خائن و وابسته و دفاع از این مفسدان و وابستگان به این اجانب را ببینید؛ حمله دشمنان با شمشیر زنگ‌زده دفاع از حقوق بشر که بر احکام مستدل قوه قضائیه انجام می‌گیرد را ببینید؛ نمونه‌های فراوانی در سال‌های گذشته داریم که آخرین آن برخورد تبلیغاتی با عناصر جاسوسی و کسانی است که در پوشش حفاظت از محیط زیست، بزرگترین خیانت را به امنیت کشور کردند. خودکشی آن عنصر خائنی که در زندان قبل از انتقال اطلاعات به دستگاه قضایی انجام شد را دیدید. برخورد دستگاه‌های تبلیغاتی خارج با یک عنصر جانی که در ملاء عام با اتوبوس بین ماموران امنیت و خدمتگذاران مردم برای امنیت وارد شد و تعدادی از عزیزان ما را به شهادت رساند، ببینید، که چطور به دفاع از او به صحنه آمدند و حتی مقامات بلندپایه رژیم آمریکا به دفاع از او سخن می‌گویند. 

دادستان کل کشور تصریح کرد: این نمونه کوچکی است از موضع‌گیری‌هایی دشمنان خارجی از کشور یا اپوزیسیون خارج‌نشین که اینگونه در جهت تضعیف قوه قضائیه تلاش می‌کنند. در داخل هم شاهدیم کسانی که خود مدت‌ها مسئولیت‌های مهمی برعهده داشتند به بهانه‌های مختلف عده‌ای را دور خود جمع کرده یا در کانال‌های اجتماعی سخنرانی می‌کنند.

وی گفت: آنها سعی می‌کنند قوه قضائیه را قوه‌ای فاسد و دیکتاتور معرفی کنند. این امر حاکی از چیست؟ کسانی که خود همان‌طور که رهبری فرمود سال‌های طولانی مسئولیت داشتند، امروز حق ندارند به صورت اپوزیسیون وارد شوند. برخی یارانشان که بر اساس دلایل غیرقابل انکار محکوم شده‌اند را ببینید که چطور از آنها دفاع می‌کنند. 

دادستان کشور دومین چالش قوه قضاییه را کثرت کار و سنگینی بار خواند و گفت: متناسب با آن ابزار و نیروی کار در اختیار نداریم. در سال ۹۶ بیش از ۹ میلیون پرونده وارد قوه شده است. بیش از ۱۶ میلیون نقطه کار در قوه درگیر این پرونده‌ها بوده است. مردم عزیز توجه دارند که دستگاه قضایی خود تولیدکننده پرونده نیست، بلکه این مراجعات مردم است که باید قوه قضائیه پاسخگوی آن باشد. اینکه به موازات کثرت کار، امکانات بایسته به قوه قضائیه که یک مجموعه حاکمیتی است، داده نمی‌شود.

وی به برخی آمارهایی که نشان‌دهنده تلاش قضات و کارکنان خدوم است اشاره کرد و از مردم بابت کاستی‌ها و ضعف‌هایی که به دلیل حجم گسترده کار به وجود می‌آید عذر خواهی کرد.

منتظری به برخی خدمات قوه قضائیه اشاره کرد و گفت: دستگاه‌های نظارتی قوه قضاییه، نظارت بر مجموعه خود را به شدت دنبال می‌کنند. وظیفه قانونی نظارت بر دادسراها برعهده دادستانی است و یکی از بهترین راه‌ها این است که در سایت دادستانی دریچه‌ای قرار دادیم که هرکس به دادسرا مراجعه کرده و از برخورد ناراضی است می‌تواند در این درگاه شکایت خود را مطرح کند و مطمئن باشد ما در دادستانی کل دنبال می‌کنیم.

وی گفت: نکته دوم اینکه مشروعیت کار همه ما قضات، از عالی‌ترین مقام این دستگاه که ریاست قوه قضائیه است تا سایر قضات به این دلیل است که ما منصوب رهبری هستیم. برای قضاوت حتما باید نصب از ناحیه ولی فقیه باشد وگرنه حاکم جور خواهیم بود. دستور رهبری در ابلاغ‌ها و پیام‌ها روشن است؛ از جمله اینکه در دیدار سال پیش با مسئولان قضایی فرمودند: «قوه قضائیه باید صددرصد انقلابی باشد و انقلابی عمل کند البته انقلابی‌گری تندروی نیست؛ بلکه انقلابی‌گری یعنی عادلانه و دقیق و دلسوزانه و قاطعانه و بدون رودروایسی عمل کردن.» اجرای این امر ولایی مسئولیت ما را سنگین می‌کند و ملت ما نیز مطالبات خود را از این دستگاه در همین چارچوب می‌خواهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز