خبرگزاری کار ایران

یادداشت رسانه رژیم صهیونیستی؛

باید جلوی دستیابی ترامپ به توافقی مشابه کره شمالی را گرفت/ آمریکا و اسرائیل استراتژی جامعی علیه ایران ندارند

asdasd
کد خبر : ۶۳۷۳۰۲

هاآرتص در گزارشی با اشاره به بی‌مسئولیتی و بی‌کفایتی ترامپ و نتانیاهو نوشت: دولت ترامپ هیچ استراتژی جامعی در قبال ایران ندارد و در حال حاضر بر کره شمالی متمرکز شده است. آنچه بیشتر مایه نگرانی است این است که اسرائیل هم هیچ استراتژی عملی و جامعی در قبال ایران ندارد.

به گزارش ایلنا، پایگاه خبری «هاآرتص» رژیم صهیونیستی در گزارشی با اشاره به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و تلاش خستگی‌ناپذیر آنها که موجب مسرت «نتانیاهو» است، نوشت: با این وجود درعمل دولت ترامپ هیچ استراتژی جامعی در قبال ایران ندارد و در حال حاضر بر کره شمالی متمرکز شده است. 

این رسانه تاکید کرد: آنچه بیشتر مایه نگرانی است این است که اسرائیل هم هیچ استراتژی عملی و جامعی در قبال ایران ندارد. 

این رسانه اسرائیلی با بیان اینکه اروپایی‌ها در طول این مدت به این نتیجه رسیده‌اند که وابستگی‌شان به بازار آمریکا بیش از چیزی است که فکر می‌کردند و باید در عمل از تحریم‌های آمریکا تبعیت کنند، مدعی شد: «ایران هم به زودی صبرش سر آمده و کم کم از توافق خارج خواهد شد. همین مسائل آغاز یک بحران است. سوال اینجاست که چه آلترناتیوی وجود دارد؟»

این رسانه با اشاره به فقدان رژیم جامع تحریم‌های بین‌المللی که در گذشته وجود داشت، نوشت: «این احتمال که ایران بار دیگر پای میز مذاکره برگردد، کم است. ایران هم سیاست‌ها و مسئولان سیاسی داخلی دارد که به فکر ساختار و پرستیژشان هستند. در واقع نتیجه محتمل‌تر، تقویت گروه‌هایی است که توافق هسته‌ای را چیزی جز سرسپردگی به آمریکا نمی‌دانستند. در نتیجه این وضعیت، حضور ایران به ویژه در سوریه تقویت خواهد شد.»

«هاآرتص» گزینه دیگری که آمریکا مد نظر دارد را تلاش برای ایجاد یک ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران با حضور مصر، امارات، اردن و کشورهای خلیج خوانده که دست کم دخالت غیرمستقیم اسرائیل را هم داشته باشد.

بر اساس این گزارش، ایجاد چنین ائتلافی با این ویژگی‌ها نیازمند افزایش فروش سلاح آمریکایی و تقویت حضور نظامی آمریکا در منطقه، ضمانت‌های امنیتی آمریکا برای دولت‌های درگیر و رشد همکاری‌ها با اسرائیل است. با توجه به تمایل ترامپ برای خروج از سوریه، جدیت او درباره تمایلاتش نسبت به ایران زیر سوال است.

این رسانه آمریکایی احتمال سوم را تمرکز ترامپ و نتانیاهو برای تغییر نظام خوانده و مدعی شد: « این هدف ارزشمندی است. اما یک مشکل عمده دارد؛ همه تلاش‌ها برای تغییر نظام در ایران از خارج کشور از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون شکست خورده است.»

این رسانه اذعان کرد: از بسیاری جهات در آینده نزدیک مشخص خواهد شد که تحریم‌ها و دیگر گزینه‌هایی که گفته شد نتیجه دلخواه را در پی نخواهد داشت و زمانی که ایران برنامه‌های هسته‌‌ای خود را از سر بگیرد ما تنها دو گزینه پیش رو داریم؛ اول حمله آمریکا. بسیاری از کارشناسان از جمله مقامات ارشد سابق آمریکا که حامی اسرائیل هستند بر این باورند که هدف واقعی نتانیاهو قرار دادن آمریکا در وضعیتی است که اقدام نظامی علیه ایران انجام دهد. 

این رسانه در ادامه احتمال عملیاتی شدن این هدف توسط ترامپ را پایین خوانده و نوشت: هدف واقعی ترامپ کاهش دخالت‌های آمریکا در خارج است. اگر او حمله‌ای علیه ایران انجام دهد و اگر این حمله موفقیت‌آمیز نباشد، اسرائیل متهم به مجبور کردن آمریکا برای ماجراجویی‌های نظامی شکست خورده در منطقه خواهد شد.

دومین گزینه پیش روی آمریکا و اسرائیل در صورت از سرگیری برنامه هسته‌ای توسط ایران به ادعای «هاآرتص»، حمله نظامی اسرائیل علیه ایران است. 

این رسانه مدعی شد: «چند سال پیش مقامات ارشد نظامی و سران اطلاعاتی اسرائیل با این گزینه مخالف بودند. حال آیا اسرائیل آماده چنین اقدامی است؟ آیا آمریکایی‌ها حمایت می‌کنند؟ »

این رسانه مدعی شد: « اگر ما نمی‌خواهیم به مرحله‌ای برسیم که چاره‌ای جز حمله نداشته باشیم، باید عاقلانه عمل کنیم تا ایران را به میز مذاکره برگردانیم. چنین کاری نیازمند شناخت واقعیت‌ها است. در شرایط خروج غیرمسئولانه آمریکا از توافق هسته‌ای، پذیرش اصلاح توافق و رسیدن به یک توافق جدید به طور کامل مشروط به بهبود آن به نفع ایران است. برای رسیدن به یک توافق جدید، تقسیم کار پیچیده‌ای بین قدرت‌های بزرگ نیاز است. آمریکا و اسرائیل باید فشار و تهدید نظامی را حفظ کنند. اروپایی‌ها باید از نفوذشان برای اطمینان از ادامه توافق هسته‌ای استفاده کنند و دست کم آنها را قانع کنند که نقض توافق توسط ایران آنها را مجبور به حمایت از موضع تندروانه آمریکا می‌کند. ایران در این شرایط توافق جدید را خواهد پذیرفت.»

«هاآرتص» مدعی شد: «روسیه به دلیل روابطی که با هر دو طرف دارد می‌تواند در این بین نقش محوری بازی کند. این احتمال هم وجود دارد که ترامپ در یک اقدام خودمحورانه در پی موفقیت حاصل از مذاکره با کره شمالی به سمت تنش بیشتر با ایران حرکت کند.»

این رسانه اسرائیلی با بیان اینکه زمانی که ترامپ هرچه دشمنانش می‌خواهند را بدون اینکه بداند چه چیزی در ازای آن دریافت می‌کند یا بندهای توافقش چه معنایی دارد، به آنها می‌دهد، تعجبی نیست که بتواند به یک توافق موفقیت‌آمیز دست پیدا کند. در واقع ترامپ اعلام کرده کره شمالی دیگر یک تهدید هسته‌ای نیست درحالیکه حتی یک بمب هسته‌ای هم در انبارهای آنها نابود نشده است. اسرائیل باید از رسیدن ترامپ به موفقیتی مشابه با ایران جلوگیری کند.

«هاآرتص» در نهایت اذعان کرد: در واشنگتن رییس‌جمهوری داریم که قادر به تشخیص فرق بین مطالبات شخصی و واقعیت‌ها نیست و به متحدان تاریخی‌اش پشت کرده است. در اورشلیم فرآیندهای قانونی علیه نخست وزیر ممکن است با تشدید وضعیت علیه ایران همزمان شود. در این شرایط، شرط بندی روی موقعیت بسیار خطرناک است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز