خبرگزاری کار ایران

آیت الله جوادی آملی در دیدار با شهردار تهران:

نباید مردم را باصدقه دادن و کمیته امدادی اداره کرد

کد خبر : ۶۳۸۲۷

فردی که با نگاه کشوری شهر را اداره می کند می تواند کشور را هم اداره کند /مردم آبرو می‌خواهند حیثیت می‌خواهند حرمت می‌خواهند كریمانه اداره كردن, حرمت هر كسی را داشتن, با آبرو مردم را تأمین كردن, صدقه ندادن این مردم را بالا می‌آورد.

 قالیباف و هیئت همراه با حضور در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله جوادی آملی دیدار کرد. در این دیدار حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به گزارش ارایه شده از سوی شهردار تهران درباره اقدامات مدیریت شهری در سال 1391، گفتند: اقداماتی که در شهر تهران و شهرداری انجام داده اید، بسیار مسرت بخش است، برای شما توفیق ارایه خدمات برتر و بهتر را از خداوند متعال خواستارم.

آیت الله العظمی جوادی آملی همچنین تاکید کردند: ما در دوره ای زندگی می‌‌كنیم كه قدرت علم در دست حس و تجربه است. آنچه شما الآن در غرب می‌بینید یا در برخی از دانشگاه‌ها می‌بینید تماماً دانش‌هایی است که بر محور حس و تجربه است و كارآمدی حس و تجربه نه برای انسان كافی است، نه برای شهر انسان و نه برای كشور انسان، زیرا بخش مهمّ امور انسان را آن علوم تجریدی تشكیل می‌دهد نه تجربی.

ایشان همچنین یادآور شدند: غرب قرابت هر دوی این ها را تجربه تلخی کرده است، هم علم بی دین و هم دین بی علم. هم قدرت در اختیار کلیسا و دین بی علم را تجربه کرده است که نتیجه آن گالیله سوزی و تفتیش عقاید بود و یا در دوران بعد، علم بی دین را تجربه کرد که حاصل آن جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم بود.

آیت الله جوادی آملی تصریح کردند: در دنیا از این غرب وحشی تر نداریم که در جنگ جهانی، هفتاد میلیون آدم را به زیر خاک کرد. نباید با دید احترام به آن ها نگاه کرد آن ها به دست متفکرانشان جنگ جهانی را راه اندازی کردند و میلیون ها نفر را در کوتاه ترین زمان کشتند. امروز هم دست آن ها روی ماشه بمب اتم است و این جنگ ها را در میانمار، عراق و کشورهای دیگر راه اندازی می کنند. از این ها وحشی تر چه کسی می تواند باشد؟

آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به وضعیت ایران در طول تاریخ، عنوان کردند: در جنگ جهانی اول به دلیل آنکه دین نبود ایران تسلیم شد. در جنگ جهانی دوم و در کودتای ننگین 28 مرداد نیز به دلیل آنکه دین حضور نداشت، تسلیم شد اما وقتی امام (ره)، حسینیه، مسجد و حوزه و مردم به میدان آمدند، آن ها تسلیم شدند و هرچه ایران اسلامی گفت انها گفتند چشم.

ایشان با اشاره به دوران دفاع مقدس و رمز موفقیت و پیروزی رزمندگان اسلام، گفتند: چرا در خاکریز های اول و دوم شبهای عملیات صحبتی از سرود مرز پرگهر نبود، اگر پنجاه پرچم در دست رزمندگان بود، یکی از آن ها پرچم سه رنگ نبود و اگر هم بود بسیار کم بود. آنچه بود شعار«کربلا،کربلا» بود و پرچم یا حسین(ع) و یا زهرا(س). پس این موفقیت و پیروزی مدیون این کربلا، «حسین، حسین» گفتن ها و مدیون دین است.

معظم له همچنین تاکید کردند: تمام مشکلات و خطرات گذشته این بود که کشور بود اما منهای روحانیت، منهای امام حسین (ع) و منهای دین. وقتی دین آمد همه چیز زنده شد؛ این کارآمدی دین است. این کار آمدی را دین از قرآن و عترت به ما آموخته است. آن بزرگواری که گفته بود دیانت ما عین سیاست ما است از همینجا آموخته بود.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به کلام حضرت امیر در نهج البلاغه، مردم را ستون سیاست و مملکت دانستند و فرمودند:
همانطور که شریعت اسلامی ستونی دارد كه «الصلاة عمود الدین»، همانطور سیاست اسلامی ستونی دارد؛ مردم, ستون سیاست‌اند، مردم, ستون مملكت‌اند، امام علی علیه السلام فرمود ستون دین و سیاست دین, مردم‌اند.

آیت الله العظمی جوادی آملی تصریح کردند: حضرت فرمودند توده مردم ستون دین اند و نفرمودند ستون ابادانی مملکت اند.فرمودند ستون دین و سیاست دینی مردم اند. باید با مردم درست سخن بگوییم، نیاز مردم را تشخیص بدهیم و نیاز مردم را برابر با فهم و شعور آنها به آنها بدهیم (یك) و كار مردم را به دست مردم بدهیم (دو) مردم را كمیته امدادی اداره نكنیم (سه) مردم با آزادی می‌خواهند زندگی كنند با كرامت زندگی كنند نه با صدقه، كاری كه از دست مردم می‌آید از آنها كمك بگیریم، نگوییم ما برای آنها كار می‌كنیم بگوییم شما چه كار دارید، ما پیشنهاد می‌دهیم شما پیشنهاد بدهید با هم كار بكنیم. مردم آبرو می‌خواهند حیثیت می‌خواهند حرمت می‌خواهند كریمانه اداره كردن, حرمت هر كسی را داشتن, با آبرو مردم را تأمین كردن, صدقه ندادن این مردم را بالا می‌آورد.

ایشان همچنین افزودند: ژاک شیراک که شهردار بود و بعد رئیس جمهور شد به این دلیل بود که شهرش را به گونه ای اداره کرد که آن شهر را الگوی کشور دید؛ اگر کسی شهری فکر کند او همیشه شهردار خواهد بود، اما اگر کسی شهر را الگوی کشور بداند و آن را به شکلی بسازد که نمونه کشور باشد آن وقت اگر 10 میلیون جمعیت شدند 70 میلیون نفر بازهم کار آمدند. چون مردم نمونه مملکت اند. باید کار را به آنها بسپارند و نظارت کنند و آنها کارشان را خودشان انجام دهند مردم می توانند این کار را انجام دهند.

ایشان با اشاره به تحریم ها و مشکلات ایجاد شده برای کشور، گفتند: تحریم ها هیچ اثری ندارد زیرا خداوند در قرآن فرموده است همه مار و عقرب عالم عائله خداوند هستند و خداوند رزق و روزی همه را می دهد. مهاجرینی که می خواستند مکه را ترک کنند، اجازه فروش و انتقال اموالشان را نداشتند اما خداوند به وعده خود عمل کرد و آن ها نیز موفق شدند.

ایشان با اشاره به ظرفیت های موجود در کشور، عنوان کردند: در کشوری زندگی می کنیم که چهار فصل است، معادن و ظرفیت های بسیاری داریم، جمعیت ما معادل یک صدم جمعیت دنیا است اما 11 درصد منابع دنیا در دست ما است. با این شرایط ما چه حرفی پیش خداوند داریم؟ برخی کشورها مثل هلند و امثال هلند، اندازه برخی استان های ما هستند اما صادرات دارند؛ ما هزاران هکتار زمین های آماده طرح کشت داریم که باران دارد، زمین نرم دارد نزدیک دریا است با این وجود علوفه مان را هم وارد می کنیم. این ها ناشی از مدیریت ضعیف است. یک روز جشن خودکفایی گرفتیم و بعد واردات گندم داشتیم. هم آن جشن درست بود هم این واردات! می گویند چون تحریم هستیم، علوفه به ما نفروختند و مجبور شدیم و گندم ها را به جای علوفه به مصرف می رسانیم؛ آیا درست است که هزاران هکتار زمین آماده تسطیح داشته باشیم، آب دریا در کنار و همسایگی آن داشته باشیم آن وقت نتوانیم علوفه را تامین کنیم؟

معظم له اضافه کردند:بنابر این اگر کسی شهری فکر کند و شهری عمل کند همیشه شهردار است اما اگر کشوری فکر کند و شهر را اداره کند می تواند آینده خوبی داشته باشد.

ایت الله جوادی املی اضافه کرد:چرا دانشجویان، این هنرمندان، این عزیزان، این متفكّران نباید صاحب‌نظر باشند و مشكلات نسل خودشان را حل بكنند؟ منتظر شغل‌اند نباید این طور باشد، بیكارند نباید این طور باشد؛ تجربه نشان داده که کشور را یا زهرا، یاحسین و حسینیه ها هستند که در روز خطر حفظ می کند، مردمی كه معتقد به شهادت‌اند این كشور را حفظ می‌كنند.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز