خبرگزاری کار ایران

مدیر کل منابع طبیعی سیستان و بلوچستان:

تشکیل ۱۷۸ میلیون مترمکعب رواناب در سیستان و بلوچستان

کد خبر : ۱۴۰۶۱۴

بر اثر بارندگی‌های دوماه اخیر در سیستان و بلوچستان حجم رواناب استحصال شده به ۱۷۶ میلیون و ۶۰۰ هزارمترمکعب رسیده است.

بر اثر بارندگی‌های دوماه اخیر در سیستان و بلوچستان حجم رواناب استحصال شده به ۱۷۶ میلیون و ۶۰۰ هزارمترمکعب رسیده است.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان، نبی یاری اظهار کرد: با توجه به میزان بارشهای اخیر و اقدامات انجام توسط آبخیزداری استان، بیش از۱۰۰ میلیون مترمکعب رواناب در مخازن بند‌ها استحصال شده است.
وی ادامه داد: در ادامه روند با وقوع بارندگی‌های دیماه، ۹/۷۵ میلیون مترمکعب رواناب، استحصال شده و در این دوماه، کل حجم رواناب استحصال شده به ۶/۱۷۶ میلیون مترمکعب رسیده است.
مدیر کل منابع طبیعی سیستان و بلوچستان بیان کرد: اواخر پاییز و اوایل زمستان امسال با وقوع بارش‌های مناسب همراه بوده به نحوی که با نزول بارش‌های با شدت کم و در برخی مناطق به صورت برف، بخش عمده‌ای از نزولات به صورت تدریجی وارد عرصه‌ها شده و تغییر قابل توجهی در رطوبت لایه‌های خاک ایجاد شده، هر چند این بخش از بارش‌ها، سیلاب چندانی را در پی ندارد اما با توجه به اشباع اراضی مرتعی و از سویی وقوع بارندگی‌های پی در پی، سیلاب‌ها بعدی در منطقه حادثشده است.
یاری خاطر نشان کرد: سیستان و بلوچستان با میانگین ۱۰۰ میلیم‌تر بارندگی سالانه، علاوه بر خشکی اقلیم از عدم توازن مناسب پراکنش بارندگی سالانه برخوردار بوده، به نحوی که غالب بارش سالانه منطقه در فصل زمستان نازل می‌شود.
وی ادامه داد: از آنجا که نیاز آبی گیاهان مرتعی و پوشش حافظ سطوح آبخیز متناسب با دوره رشد یعنی اول زمستان تا اوایل تابستان می‌باشد، قطعاً این عدم همزمانی مشکلاتی را ایجاد کرده و از سویی شرایط توپوگرافی، شیب و هیدروگرافی حوزه‌های آبخیز به گونه‌ای است که بارش حادثشده، با کمترین توقیفی از دسترس خارج شده و وارد دریاچه‌های باتلاقی، رودخانه‌های مرزی و دریا می‌شوند.
این مقام مسئول تصریح کرد: اقدامات آبخیزداری در نقاط مختلف استان توانسته است بخشی از این معظلات را مرتفع کند، به نحوی که در حوزه‌های آبخیزداری این اداره کل، ظرفیت استحصال آب ایجاد شده در مخازن سازه‌های آبخیزداری، زمینه استحصال حجم قابل توجهی از نزولات را فراهم آورده و زمینه تزریق تدریجی این حجم به سفره‌ها، آبخوان‌ها و مخازن زیرزمینی ایجادمی شود که قطعاً در گذر زمان سبب تغذیه قنوات، چاه‌ها شده و از سویی نگران کاهش کیفیت آبهای زیرزمینی به ویژه ESP، SAR نامناسب حاصل از افزایش غلظت املاح را از بین می‌برد.
شایان ذکر است با توجه به ماهیت طراحی سازه‌های موصوف همزمان با تداوم جریانات پایه و هدایت آب به مخازن بند‌ها پس از بارندگی، نفوذ و تزریق آب به آبخوان‌ها در حال وقوع بوده و حجم عظیمی از منابع آب در قالب استحصال جریانات پایه وارد مخازن می‌شود که به دلیل آکندگی مخازن و برقراری ورودی و تزریق محاسبه شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز