خبرگزاری کار ایران

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان خبرداد:

توقیف کشتی‌های صید ترال کف در سیستان و بلوچستان

asdasd
کد خبر : ۳۷۸۷۸۷

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان گفت: برای اولین بار در کشور کشتی‌های صید ترال کف در محدوده دریایی سیستان و بلوچستان توقیف شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی حفاظت زیست سیستان و بلوچستان، سعید محمودی اظهار داشت: با پیگیری‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان و شکواییه صیادان استان، دادستان عمومی و انقلاب اسلامی شهرستان کنارک دستور توقیف کلیه کشتی‌های ترال کش کف را صادر کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به پیگیری های مکرر سازمان حفاظت محیط زیست در مورد حذف روش‌های صید ترال کف توسط سازمان شیلات ایران و حاصل نشدن نتیجه در این خصوص و از طرفی شکایت جامعه صیادی جنوب استان مبنی بر کاهش روز افزون ذخایر آبزیان در آب‌های ساحلی استان، مراتب از طریق مقامات قضایی شهرستان کنارک در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: این کشتی‌ها علی رغم فعالیت‌های تخریبی در بستر دریا و تلفات بیش از حد آبزیان با مجوز رسمی سازمان شیلات ایران در آب‌های استان مشغول صید بودند و در بررسی‌های اولیه دستگاه‌های ناوبری آنها، مشخص شد بر خلاف ماده 10 قانون حفاظت و بهره برداری از منابع آبزیان مصوب 14/6/74 که عنوان می‌دارد هرگونه فعالیت صید صنعتی در آبهای ساحلی(زیر 12 مایل دریایی) ممنوع است، بین فواصل 8 تا 12 مایلی ساحل استان صید کرده بودند.

محمودی تصریح کرد: در بررسی ترکیب صید توسط کارشناسان مشخص شد که بیش از 70 درصد حجم صید، گونه‌های غیرهدف و دور ریز را تشکیل می‌داد که به دلیل غیرانتخابی بودن این روش این گونه‌ها در اثر تور کشی در بستر دریا و همچنین فشار توده عظیم صید شده در داخل تورهای ترال از بین رفته بودند به طوری که به هیچ وجه قابلیت رهاسازی یا استفاده شیلاتی نداشتند.

وی در پایان تاکید کرد: بررسی تخریب های بستر دریا به دلیل عمق بالا و امکانات محدود مقدور نبود ولی از محتویات تورها می‌توان سطح وسیع تخریب بستر دریا را حدس زد. آنچه بیش از همه قابل توجه هست حضور 9 فروند کشتی ترال کف کلاس فردوس (کشتی‌های آسمان) آبهای ساحلی و متأسفانه برنامه‌ریزی جهت اضافه کردن بیش از 10 شناور صنعتی جدید ترال کف در کلاس طبس توسط شیلات ایران است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز