خبرگزاری کار ایران

اضافه برداشت 600 میلیون مترمکعبی در سیستان و بلوچستان/افزایش 1.5 میلیون مترمکعبی ذخایر آبی استان در پی بارندگی های اخیر

asdasd
کد خبر : ۶۲۴۴۹۹

مدیرعامل آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: در پی بارندگی های اخیر میزان آب پشت سدهای سیستان و بلوچستان 1.5 میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

اتابک جعفری در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: حدود 16 هزار حلقه چاه در سیستان و بلوچستان وجود دارد که از این مقدار 9 هزار و 636 حلقه چاه مجاز و 6 هزار و 337 حلقه چاه غیرمجاز در استان وجود دارد.

جعفری افزود: طبق پروتکل های وزارت نیرو سالیانه  یک میلیارد و 400 میلیون مترمکعب آب می توان برداشت کرد که این میزان برداشت در سیستان و بلوچستان به 2 میلیارد مترمکعب در سال رسیده و نشان از اضافه برداشت 600 میلیون مترمکعبی در سال دارد.

جعفری عنوان کرد: طی بارندگی های اخیر تنها 1.5 میلیون متر مکعب آب به آبهای پشت سد ماشکید اولیا اضافه شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان عنوان کرد: منبع آبی سیستان رودخانه هیرمند است و متاسفانه هیچ آبی در سال آبی جدید برای آن رهاسازی نشده و این موضوع نگران کننده است .

وی در ادامه با اشاره به اینکه وزارت خارجه پیگیر احقاق حقابه هیرمند است، گفت: طرح آبرسانی به 46 هزار هکتار از اراضی سیستان با همکاری جهاد کشاورزی در حال تکمیل است و پس از بهره برداری راندمان آبی را افزایش می دهد.

وی درخصوص راهکارهای پیش بینی شده برای مقابله با بحران بی آبی در استان، گفت: توزیع عادلانه آب براساس سطح زیر کشت و الگوی آن، صدور مجوز و پروانه بهره‌برداری جهت برداشت آب از مناب زه آب و نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی از جمله اقدامات پیش‌بینی شده برای مقابله با بحران بی آبی است.

جعفری خاطر نشان کرد: در حال حاضر کل حجم آب موجود در مخازن و سدهای استان به 36 درصد حج کل مخازن رسیده و خبر از کاهش شدید ذخایر آبی استان دارد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز