خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌‌دهد؛

تعداد دختران قربانی تجاوز در ایرانشهر مشخص نیست/ سکوت خانواده‌های آسیب‌دیده برای حفظ آبرو/مردم ایرانشهر احساس ناامنی اجتماعی می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۶۳۳۹۰۳

روز جمعه خبر تجاوز به تعدادی از دختران ایرانشهری در تریبون نمازجمعه ایرانشهر مطرح شد که پس از انتشار این خبر فرماندار ایرانشهر از دستگیری یک نفر از عاملان و پیگیری این ماجرا داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روز گذشته مولوی طیب امام جمعه اهل تسنن شهرستان ایرانشهر در خطبه‌های نماز عید از تجاوز به 41 دختر در این شهرستان خبر داد که این موضوع به‌صورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و بازخوردهای فراوانی از سوی کاربران و مردم سیستان و بلوچستان داشته است.

از آنجایی که سیستان و بلوچستان، استانی با تعصبات خاص مذهبی است، صحبت کردن راجع به این آسیب اجتماعی آسان نبوده و شاید بسیاری از آسیب‌دیدگانِ موضوع تجاوز به‌دلیل تعصبات و ترس از رسانه‌ای شدن یا به اصطلاح دیگر حفظ آبروی خود این مسئله را در سکوت نگه داشته و پیگیری نکنند.

برای اطلاع از آخرین اقدامات انجام شده در پیگیری موضوع تجاوز در ایرانشهر به سراغ مسئولان شهرستان ایرانشهر رفتیم.

تعداد قربانیان تجاوز مشخص نیست

نبی بخش داوودی درباره انتشار این مطالب در فضای مجازی  در می‌گوید: پیگیری این مسائل از نظر قانونی چارچوب‌های خاص خود را دارد و به‌راحتی نمی‌توان در این‌باره اظهارنظر کرد چرا که تاکنون به تعداد یا اطلاعات مشخصی از موضوع تجاوز به دختران در ایرانشهر دست نیافته‌ایم.

وی می‌افزاید: همان ابتدای امر در کمتر از چند ساعت عامل اصلی موضوع تجاوز را دستگیر کرده و در حال پیگیری هستیم  اما قضایا پیچیده است و تاکنون به جمع‌بندی نهایی درباره این موضوع نرسیده‌ایم.

داوودی متذکر شد: اثبات موضوع تجاوز به دختران در ایرانشهر مستلزم آزمایشات و پیگیری‌های ویژه است که در دستور کار شورای تامین و پزشکی قانونی قرار گرفته و به‌زودی اخبار موثق در این‌باره منتشر خواهد شد.

فرماندار ایرانشهر افزود: تاکنون هیچ تعدادی به‌طور قطع مشخص نشده و دامن‌زدن به این موضوعات تا زمان اثبات قطعی آن سبب پیچیدگی بیشتر موضوع خواهد شد.

 مسئولان و بزرگان اقوام پای کار بیایند

همچنین امام جمعه ایرانشهر در این‌باره به ایلنا گفت: منبع صحبتی که در نماز عید فطر ایرانشهر داشته‌ام، اولیای یکی از دختران آسیب‌دیده بود که با حجمی از نگرانی و اضطراب از بنده خواست این موضوع را به گوش مسئولان برسانم تا پیگیری شود و از تکرار این اتفاق جلوگیری شود.

مولوی طیب ملازهی افزود: خوشبختانه ابتدای امر یک نفر از عاملان این موضوع دستگیر شده و طبق گفته شورای تامین و اعلام نیروی انتظامی موضوع در دست بررسی و دستگیری دیگر حلقه‌های آن در دست انجام است.

وی درباره تعداد قربانیان تجاوز در ایرانشهر گفت: طبق اطلاعاتی که تا قبل از نماز عید فطر از طریق خانواده‌ها و اطلاعات انتظامی به بنده رسیده تعداد قربانیان تجاوز در ایرانشهر در چندماه اخیر 41 نفر است.

مولوی طیب متذکر شد: آخرین آماری که اداره آگاهی ایرانشهر براساس اعترافات فرد دستگیر شده به خانواده یکی از قربانیان داده حکایت از قربانی شدن 41 دختر ایرانشهری دارد.

وی درباره دلایل این اتفاق در شهر ایرانشهر گفت: عوامل زیادی می‌تواند سبب رخ دادن چنین ناهنجاری‌های اجتماعی در ایرانشهر باشد که یکی از آنها مهاجر بودن این شهرستان به‌دلیل موقعیت تجاری آن است که این موضوع باعث شده افراد زیادی از نقاط مختلف با افکار و تربیت‌های متفاوت در این شهرستان زندگی کنند.

مولوی طیب خاطرنشان کرد: هجمه‌های فرهنگی که دشمنان ایران و دین علیه این مردم انجام می‌دهند باعث می‌شود عده‌ای با بی‌خردی دست به انجام چنین کارهایی بزنند و دختران این شهرستان مذهبی و سنتی را در گرداب ندانم کاری‌های خود فرو ببرند و جامعه را از اخلاقیات تهی کنند.

وی ادامه داد: فرد دستگیر شده سرمایه‌دار و غنی است. متاسفانه عده‌ای زور دارند و عده‌ای هم زر و پول دارند و گاهی همراه شدن این دو گروه با هم سبب رخ دادن اتفاقاتی مانند تجاوز به دختران در ایرانشهر می‌شود.

مولوی طیب درباره حمایت از دختران آسیب‌دیده گفت: متولیان و کسانی که تخصصی در این امر دارند باید پای کار بیایند و برای حل این مشکل چاره‌اندیشی کنند. ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که مردم با اعتقاد خود زنده‌اند و یکسری قواعد و قوانینی بر زندگی آنان حاکم است. عقلای قوم باید چاره‌اندیشی کنند تا این معضل اجتماعی در ایرانشهر و بین زنان مسلمان ریشه‌کن شود. این موضوع احساسات مردم را جریحه‌دار کرده و باید پاسخی برای این معضل پیدا شود.

احساس ناامنی اجتماعی در ایرانشهر 

همچنین نماینده ایرانشهر در این‌باره به ایلنا گفت: موضوع تجاوز به دختران در ایرانشهر اتفاق افتاده اما تاکنون آمار دقیقی از این موضوع به ما داده نشده و موضوع در دست پیگیری است.

وی تاکید کرد: تا اتمام تحقیقات قضایی نمی‌توان آماری از تعداد قربانیان این موضوع اعلام کرد.

محمد نعیم امینی‌فرد افزود: از نیروهای قضایی و انتظامی خواسته‌ایم در اسرع وقت ابعاد مختلف قضیه بررسی و موضوع تجاوز به دختران ریشه‌یابی شود چراکه رخ دادن چنین اتفاقی در یک جامعه سنتی مانند ایرانشهر، جای تامل دارد و خبر از سست شدن بنیان‌های اخلاقی می‌دهد.

به گواه نماینده مردم ایرانشهر گسترش حاشیه‌نشینی در ایرانشهر، قرار گرفتن این شهرستان در مسیر باندهای سازمان‌یافته قاچاق مواد مخدر، می‌تواند از دیگر علل رخداد چنین اتفاقاتی در این شهرستان باشد.

امینی‌فرد درباره حمایت از دختران آسیب‌دیده گفت: این دختران قربانی اشتباهاتی شده‌اند که ما هم در آن سهیم بوده‌ایم. افراد آسیب‌دیده باید حمایت پزشکی و روانی شوند که خوشبختانه با حمایت دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر تاکنون 4 فرد آسیب‌دیده مورد بررسی پزشکی و غربالگری بیماری‌ها قرار گرفته و حمایت‌های پزشکی را دریافت کرده‌اند.

وی انجام حمایت‌های روانی و اجتماعی از افراد آسیب‌دیده را مهم‌ترین اقدام خانواده‌ها و مسئولان از آنها می‌داند و می‌گوید: حمایت روانی  از این افراد باید از طریق نیروهای انتظامی، سازمان‌های مردم‌نهاد، تامین اجتماعی و از همه مهمتر از طریق خانواده‌های آنان صورت گیرد.

امینی‌فرد متذکر شد: شهرستان ایرانشهر علی‌رغم آنکه مرکز فرهنگی استان محسوب می‌شود و به سبب مشکلات این شهرستان مسائل امنیتی - اجتماعی درازمدتی را داشته که منجر به مشکلات عدیده‌ای شده و زمانی بزرگترین جرم‌های مسلحانه را در این شهرستان شاهد بودیم که لازم است تجدیدنظری  در ساختار نیروها و تشکیلات نیروی انتظامی در این شهرستان داشته باشیم.

رئیس مجمع نمایندگان استان افزود: ساختار نیروهای انتظامی ایرانشهر قدیمی و مربوط به چهار دهه قبل است و ما افزایش نیروهای انتظامی در منطقه ایرانشهر را نداشته‌ایم و این خود مزید بر علت شده، همچنین عدم استفاده از نیروهای بومی در تشکیلات انتظامی ایرانشهر، عدم آشنایی نیروهای فداکار، عدم تجهیز پلیس تخصصی در این شهرستان می‌تواند دلایلی برای کنترل ایرانشهر و تشدید چنین اتفاق‌هایی باشد.

وی گفت: نبود مکان‌هایی برای تفریحات‌سالم و گذراندن اوقات‌فراغت، نداشتن مکان‌های فرهنگی مناسب، بیکاری، حاشیه‌نشینی و مهاجرت جمعیت به این شهرستان می‌تواند دلایلی برای بروز چنین بحران‌هایی باشد.

امینی‌فرد خاطرنشان کرد: مردم در شهرستان ایرانشهر احساس ناامنی اجتماعی می‌کنند و با انتشار خبرهای این‌چنینی شوک روانی به جامعه وارد می‌شود. باید ابعاد مختلف مسئله تجاوز به دختران ایرانشهری مورد بررسی قرار گیرد و مقامات قضایی نظر نهایی خود را اعلام کنند. همچنین این اطمینان به خانواده‌های قربانیان داده شود که موضوع به صورت محرمانه پیگیری می‌شود و حمایت‌های لازم جسمی، اجتماعی و روانی از فرزندان آنان صورت می‌گیرد.

وی آگاهی‌رسانی را مهمترین عامل پیشگیری از تکرار چنین اتفاقاتی می‌داند و می‌گوید: جریانات سازمان یافته این‌چنینی، پایش‌های انتظامی در مبادی و ورودی شهر ایرانشهر را می‌طلبد.

گزارش از: فائقه راغی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز