خبرگزاری کار ایران

فیلم‌های توقیفی چشم امید به ایوبی دارند

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۴۰۰

پاداش، گس، مهمونی کامی، خانه پدری، زندگی مشترک آقای محمودی و بانو، قصه‌ها، یک خانواده محترم، پریناز، صد سال به این سال‌ها، زمهریر، زاد بوم، خرس، فرزند صبح، آسمان محبوب و خیابان‌های آرام این یک رویاست روی پرده نیامدند.

ایلنا: با روی کار آمدن حجت الله ایوبی یکی از مباحثمهم در سینما بحثاکران فیلم‌های سینمایی است که در زمان شمقدری موفق به اکران نشدند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، درحالیکه جواد شمقدری پیش از این اعلام کرده بود درنهایت فقط ۱۰ فیلم موفق به اکران نشده‌اند؛ اما برسی‌ها نشان می‌دهد تعداد فیلم‌هایی که توقیف شدند یا اجازه اکران پیدا نکردند بیش از این موارد است.
پاداش به کارگردانی کمال تبریزی، گس به کارگردانی کیارش اسدی‌زاده، مهمونی کامی به کارگردانی علی احمد‌زاده، خانه پدری به کارگردانی کیانوش عیاری زندگی مشترک آقای محمودی و بانو به کارگردانی روح الله حجازی، قصه‌ها به کارگردانی رخشان بنی اعتماد، یک خانواده محترم به کارگردانی مسعود بخشی، پریناز به کارگردانی بهرام بهرامیان، صد سال به این سال‌ها به کارگردانی سامان مقدم، زمهریر به کارگردانی علی رویئن تن، زاد بوم به کارگردانی ابولحسن داودی، خرس به کارگردانی خسرو معصومی، فرزند صبح به کارگردانی بهروز افخمی، آسمان محبوب به کارگردانی داریوش مهرجویی، خیابان‌های آرام به کارگردانی کمال تبریزی، این یک رویاست به کار گردانی محمود غفاری فیلم‌هایی هستند که در دوران شمقدری نتوانستند اکران عمومی شوند. در این میان تعدای از این فیلم‌ها قبل از دوران شمقدری ساخته شد امادر زمان شمقدری فرصت اکران پیدا نکردند.
پاداش
کمال تبریزی کارگردان سینمای ایران در زمان ساخت پاداش بعد از فیلم همیشه پای یک زن در میان است به سراغ یک موضوع طنز دیگر رفت. در این میان این موضع به مذاق مسئولان ارشاد زیاد خوش نیامد زیرا تبریزی در این فیلم یکی از مدیران مهم دولتی را نشان داده بود که به سفر حج می‌رود و درحالیکه انتظار دارد در آنجا مانند یک شخصیت سیاسی با وی برخورد شود اما با او مانند یک فرد معمولی برخورد می‌شود و همین امر باعثاتفاقات طنزی می‌شود
علیرضا سجادپور و وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی با اکران این فیلم به دلیل اینکه گفته می‌شد خط مرزهای اعتقادی و سیاسی را رعایت نکرده‌، مخالفت کرد.
در فیلم پاداش حسن معجونی، آتیلا پسیانی، صابر ابر، بهمن زرین‌پور، آشا محرابی، رضا بهبودی، روح‌الله حق‌گوی لسان، اصغر نقی‌زاده، بهنام وطن و مرحوم احمد آقالو بازی کرده بودند.
خیابان‌های آرام
به جز فیلم پاداش؛ فیلم خیابان‌های آرام تبریزی نیز فرصت اکران پیدا نکرد. تبریزی در خیابان‌های آرام در قالب فیلمی طنز به تحولات اتفاقات سال ۸۸ پرداخته است. فیلم در جشنوراه فیلم فجر حضور پیدا کرد و فقط یک نمایش عمومی برای اهالی رسانه آن هم ساعت ۸ صبح در برج میلاد داشت. نشستی هم برای فیلم برگزار شد. اما دیگر هرگز فیلم اکران نشد هر چند دوره‌ای این فیلم تا مرحله اکران نیز رفت اما هرگز اکران نشد. در فیلم خیابان‌های آرام حسن معجونی، لعیا زنگنه، محمدرضا فروتن، رضا داودنژاد و نیکی کریمی بازی کرده‌اند. اهالی رسانه که فیلم را دیدند از آن استقبال کرده و فیلم خیابان‌های آرام را فیلم خوبی محسوب کردند.
قصه‌ها
رخشان بنی‌اعتماد کارگردان سینمای ایران نیز از دوران توقیف جواد شمقدری بی‌نصیب نبوده است و فیلم سینمایی قصه‌ها به کارگردانی وی امکان نمایش در دوره شمقدری را پیدا نکرد.
بنی‌اعتماد فیلم قصه‌ها را با درون‌مایه زندگی بخش مهمی از جامعه یعنی طبقه کارگران و اتفاقاتی که برای آن‌ها رخ داده است، کارگردانی کرد. اما هرگز موفق به نمایش آن نشد. مجوزی که برای وی صادر شده بود مجوزی مجهول و گنگ بود به گونه‌ای که از طرفی امکان نمایش فیلم را برای شبکه ویدیویی مجاز کرده بود و از طرف دیگر امکان نمایش را برای آن ممنوع کرده بود. در فیلم قصه‌ها جمع زیادی از بهترین‌های سینمای ایران همچون فاطمه معتمدآریا، فرهاد اصلانی، حسن معجونی، باران کوثری، پیمان معادی، حبیب رضایی، بابک حمیدیان، نگار جواهریان و مهدی هاشمی بازی کردند.
گس
کیارش اسدی‌زاده در اولین فیلم خود به نام گس تلاش کرده بود تا یک موضوع اجتماعی را مورد بررسی قرار دهد. فیلم هر چند برای نمایش آماده شده بود اما از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اکران مجوز نگرفت. مسئولان ارشاد معتقد بودند که این فیلم تبلیغ خیانت در زندگی زناشویی است هر چند بیشتر کسانی که فیلم را دیدند معتقدند که خلاف این قضیه در فیلم وجود دارد. فیلم از زمان ساخت فقط یک نوبت آن هم در سینما تک خانه هنرمندان ایران به نمایش درآمد. در فیلم گس بازیگرانی همچون صابر ابر و شبنم مقدمی حضور داشتند.
مهمونی کامی
مهمونی کامی دیگر فیلمی بود که از نسل جدید فیلمسازان دهه پنجم ساخته شد. علی احمدزاده کارگردان جوان سینمای ایران در اولین تجربه بلند خود به سراغ جوانانی رفته بود که یک روز خود را از شمال برای رسیدن به یک میهمانی در تهران صرف می‌کنند و در طول راه اتفاقات متفاوتی برای آن‌ها می‌افتد. این فیلم نیز علی‌رغم آنکه برای نمایش آماده شده بود اما هرگز اکران نشد. هر چند گفته می‌شود مصطفی شایسته قصد دارد تا پروانه نمایش فیلم را در دولت جدید بگیرد و آن را اکران کند. در فیلم مهمونی کامی بازیگرانی همچون نازنین فراهانی، پگاه آهنگرانی، مینا ساداتی، مهدی کوشکی و میسا مولوی حضور دارند.
گزارش یک جشن
ابراهیم حاتمی‌کیا که فیلم به رنگ ارغوان وی توسط جواد شمقدری از توقیف خارج شد و حتی در جشنواره فیلم فجر موفق به اکران شد و جوایزی نیز برای حاتمی‌کیا به دست آورد اما نتوانست فیلم دیگر خود را در این دوره اکران کند. حاتمی‌کیا فیلم گزارش یک جشن را که تحلیلی جامعه‌شناسانه از اتفاقات و حوادثسال ۸۸ بود را کارگردانی کرد. اما جواد شمقدری اجازه اکران این فیلم را نداد و فیلم فقط یک بار آن هم برای اهالی رسانه به نمایش درآمد.
شمقدری معتقد بود اکران نکردن این فیلم به نفع خود حاتمی‌کیاست و حاتمی‌کیا نیز در قبال این حرف سکوت کرد. هر چند گفته می‌شود که سازمان سینمایی حق پخش این فیلم را خریداری کرده اما این روز‌ها شنیده می‌شود که محمد پیرهادی تهیه‌کننده به دنبال اکران فیلم در دولت ایوبی است. در فیلم گزارش یک جشن بازیگرانی همچون مریلا زارعی، سیامک احصایی، مسعود رایگان و رویا تیموریان حضور دارند.
خانه پدری
کیانوش عیاری کارگردان سینمای ایران در آخرین ساخته خود به سراغ مردسالاری در جامعه ایران رفته است و در فیلم خانه پدری تلاش کرده نشان دهد که بخشی از حقوق زنان چگونه در پس این مردسالاری از بین می‌رود. فیلم داستان قتل یک دختر توسط پدر و برادرش را که در دهه ۱۳۰۰ رخ می‌دهد را رعایت می‌کند که نشان می‌دهد این قتل اثراتش تا دهه‌های بعد نیز می‌ماند.
فیلم هرگز به نمایش عمومی در نیامد و بعد از فشارهای رسانه‌ای و اصرار منتقدان و نویسندگان سینمایی فقط یک نوبت آن هم در سالن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اهالی رسانه به نمایش درآمد. در زمان نمایش فیلم به صورت عمد و یا سهواً فیلم از جایی که دختر به قتل می‌رسد ابتدا به نمایش درآمد اما بعد با یک توقف فیلم از ابتدا و پیش از صحنه قتل نمایشش را آغاز کرد همین امر نیز مورد اعتراض کارگردان و منتقدان قرار گرفت. اما در پایان فیلم مورد استقبال اهالی رسانه و منتقدان قرار گرفت هر چند نظرات موافقی نیز وجود داشت. نیروی انتظامی نیز به عنوان یکی از تهیه کنندگان فیلم در ساخت فیلم مشارکت دارد و هنوز رضایت خود را برای اکران فیلم اعلام نکرده است.
زندگی مشترک آقای محمودی و بانو
روح الله حجازی بعداز ساخت فیلم زندگی خصوصی آقا و خانم میم و در میان ابر‌ها، فیلم زندگی مشترک آقای محمودی و بانو را ساخته است. حجازی در این فیلم به سراغ خانواده دیگری رفته است. او در فیلم زندگی خصوصی آقای محمودی و بانو تلاش کرده بود که یک خانواده سنتی را در مواجهه با مظاهر مدرنیته و ارتباطات جدید نشان دهد. در فیلم زندگی خصوصی آقای محمودی و بانو بازیگرانی همچون حمید فرخ‌نژاد، ترانه علیدوستی، پیمان قاسم‌خانی و هنگامه قاضیانی حضور دارند. فیلم هر چند برای شرکت در جشنواره فیلم فجر آماده بود اما در جشنواره به نمایش درنیامد. بعد‌ها فیلم به صورت محدود برای گروهی از اهالی رسانه به نمایش درآمد و مورد استقبال قرار گرفت.
گفته می‌شود این روز‌ها که فیلم در بعضی جشنواره‌های خارجی موفق بوده امکان اکران آن در ایران وجود دارد و تهیه‌کنندگان آن قصد اکران آن را دارند.
یک خانواده محترم
فیلم یک خانواده محترم ساخته مسعود بخشی یکی از جنجالیترین فیلم‌های سال‌های اخیر است. محمد آفریده تهیه‌کننده این فیلم فیلم را با همکاری سیما فیلم تهیه کرده است قبل از آنکه فیلم به نمایش در بیاید نسخه‌ای بی‌کیفیت از آن در شبکه قاچاق دست به دست شد و بینندگان فیلم در قبال آن موضع گرفتند. هر چند بعد‌ها سازندگان فیلم اعلام کردند که فیلمی که به صورت غیرمجاز عرضه شده نسخه نهایی فیلم نیست.
یک خانواده محترم داستان خانواده‌ای را از دهه ۶۰ تا به امروز روایت می‌کند. در این فیلم بازیگرانی همچون بابک حمیدیان، مهران احمدی، آهو خردمند و پریوش نظریه حضور دارند.
پریناز
بهرام بهرامیان در فیلم پریناز به سراغ موضوعی جنجالی محور یعنی خرافه رفته است. بهرامیان در این فیلم تلاش کرده که نقد باورهای غلط و خرافه بپردازد. فیلم با حضور حمید فرخ‌نژاد، فاطمه معتمدآریا، حسن نجاریان بازیهای درخشانی دارد. اما به دلیل حساسیت موضوع آن تاکنون امکان اکران پیدا نکرده است. اما اهالی رسانه که فیلم را دیده‌اند از آن استقبال کردند.
صد سال به این سال‌ها
سامان مقدم در فیلم صد سال به این سال‌ها داستان زندگی زنی را روایت می‌کند که در طول سال‌ها با تحولات اجتماعی زندگی شخصی‌اش نیز دچار تحول می‌شود. فیلم که زمان آن نزدیک به ۲ ساعت است داستان زندگی ایران با بازی معتمدآریاست که قبل از انقلاب در تحولات اجتماعی حضور دارد و زندگی وی تا پایان جنگ روایت می‌شود. در این فیلم بازیگرانی همچون پرویز پرستویی و رضا کیانیان نیز حضور دارند. مسئولان ارشاد با اکران این فیلم مخالفت کرده‌اند هر چند بار‌ها این فیلم تا مرحله اکران پیش رفت و حتی در جدول نمایش نیز قرار گرفت و زمان نمایش آن مشخص شد اما هرگز رنگ پرده را به خود ندید.
زمهریر
علی رویین‌تن فیلم سینمایی زمهریر را به تهیه‌کنندگی سید ضیا هاشمی و درباره دفاع مقدس ساخت فیلم ابتدا اجازه اکران از ارشاد نگرفت اما با فشارهای رسانه‌ای مسئولان ارشاد فقط یک نوبت اجازه اکران فیلم را در سالن رسانه‌های برج میلاد دادند. فیلم در جشنواره فیلم فجر و در ساعت ۱۲ شب به نمایش درآمد و بعد از آن جلسه نقد و بررسی فیلم نیز برگزار شد. جلسه نقد و بررسی فیلم تا ساعت ۴ بامداد ادامه داشت و یکی از پر تنش‌ترین جلسات نقد و بررسی فیلم بود. و منتقدان شدید‌ترین اعتراضات خود را به فیلم بیان کرده‌اند. بعد از این نمایش نیز جواد شمقدری اجازه اکران فیلم را نداد زیرا معتقد بود که این فیلم اگر اکران شود بسیجیان و حزب‌اللاهی‌ها علیه فیلم تظاهرات می‌کنند. هر چند در پایان دوران شمقدری مجوز نمایش فیلم صادر شد اما این مجوز فقط برای نمایش محدود است
زادبوم
فیلم زادبوم ساخته ابوالحسن داوودی در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد اما بعد از جشنواره به دلیل مسائلی که برای فیلم بوجود آمد اجازه اکران نگرفت در فیلم زادبوم بازیگرانی همچون بهرام رادان و مسعود رایگان حضور دارند.
خرس
خسرو معصومی در آخرین فیلم خود خرس باز هم به شمال رفته بود و این بار داستان یک رزمنده بازگشته از جنگ را روایت می‌کرد. فیلم در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و مورد استقبال قرار گرفت. اما بعد از جشنواره در یک تصمیم تعجب‌برانگیز مجوز اکران خارجی فیلم صادر شد اما مجوز اکران داخلی صادر نشد. در فیلم خرس بازیگرانی همچون فر هاد اصلانی، پرویز پرستویی، مریلا زارعی حضور دارند.
فرزند صبح
فیلم فرزند صبح که به بخشی از زندگی حضرت امام می‌پردازد از سال‌ها قبل ساخت آن آغاز شده بود و بسیاری منتظر نمایش فیلم بودند. اما بین تهیه‌کننده فیلم و بهروز افخمی کارگردان درباره تدوین فیلم اختلاف‌نظر بوجود آمده بود و تهیه‌کننده که دیگر نمی‌خواست سرمایه‌اش بیش از این معطل بماند فیلم را بدون رضایت افخمی در جشنواره فیلم فجر اکران کرد. همین نمایش باعثاعتراضات شدید افخمی شد و وی در نشست خبری غیررسمی فیلم در سالن همایش‌های برج میلاد به این رفتار تهیه‌کننده اعتراض کرد. فیلم تا امروز نیز به نمایش درنیامده است.
آسمان محبوب
آسمان محبوب یکی از مهجور‌ترین فیلمهای مهرجویی در سالهای اخیر است. فیلم آسمان محبوب در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد اما مورد استقبال قرار نگرفت با وجود اینکه در فیلم بازیگرانی همچون مانی حقیقی و علی مصفا حضور داشتند. فیلم بعد از نمایش در جشنواره فیلم فجر هرگز امکان اکران پیدا نکرد.

براساس پیگیری‌های خبرنگار ایلنا بیشتر سازندگان و تهیه‌کنندگان فیلم‌های بالا به دنبال آن هستند که با تثبیت مدیریت حجت‌الله ایوبی تلاش‌های خود را برای کسب مجوز اکران فیلم آغاز کنند.

این یک رویاست

فیلم سینمایی این یک رویاست به کار گردانی محمود غفاری که با هزینه اندک و با یک گروه کوچک تولید شده است قرار بود سال گذشته در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآید اما علارغم انکه فیلم توسط هیات انتخاب دیده شد و حتی سازندگان فیلم نیز برای نمایش آن همکاری خوبی کردند اما بازهم فیلم به نمایش در نیامد و یکی از غایبان اصلی جشنواره فیلم فجر محسوب شد.

به نمایش در نیامدن فیلم در ایران در حالی اتفاق افتاد که فیلم این یک رویاست در جشنواره های جهانی همچون سه قاره نانت درخشیده بود و حتی یکی از بختهای اصلی حضور در جشنواره فیلم کن بود

در فیلم سینمایی این یک رویاست بازیگرانی همچون بازیگرانی همچون حدیثمیرامینی، الهام کردا، مهدی پور موسی، بهرنگ علوی، حمیدابراهیمی، زهرا ایمانی و مهران رجبی حضور دارند.

گزارش از علی زادمهر

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز