خبرگزاری کار ایران

خبرهای از جشنواره فیلم کودک

از حضور سنجد تا رونمایی از کتاب ناصر طهماسب

کد خبر : ۱۱۱۷۳۱

بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کودکان ونوجوانان تا جمعه نوزدهم مهرماه در اصفهان ادامه خواهد داشت.

ایلنا: شش نوجوان ایرانی در هیات داوران کودک و نوجوان بخش بین الملل در کنار ۲۲ نوجوان از سایر کشورهای دنیا فیلم‌ها را داوری می‌کند.


به گزارش ایلنا، در هیات داوری کودک و نوجوان بخش بین الملل امسال ۲۸ نوجوان از سراسر دنیا با مشاهده و بررسی فیلمهای جشنواره بهترین آثار را انتخاب می‌کنند و در ‌‌نهایت جایزه ویژه خود را به فیلم برگزیده اهداء خواهند کرد. داوران ایرانی این بخش عارتند از: اشکان مظاهری، دانیال قندی، سارا داوری، پرستش رضوانیان، فرناز کلاه دوز رحیمی و نیلوفر میراثی.

* نگار استخر در گفت‌وگو با ستاد خبری بیست و‌هفتمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان از فعالیت سنجد خبرنگار در روزهای جشنواره و پوشش اخبار این رویداد برای کودکان خبر داد و گفت: هرروز سنجد گزارش‌هایی را از جشنواره تهیه و با خبرنگاران و و داوران کودک ارتباط برقرار می‌کند.


وی ادامه داد: سنجد با کارگردانان مطرحی که در این جشنواره فیلم دارند و همچنین هنرپیشه‌ها و شخصیت‌هایی که چهره‌های محبوب و شناخته‌شده بچه‌ها هستند، مصاحبه می‌کند.


عروسک گردان و صدا پیشه سنجد در ادامه درباره محبوبیت این برنامه تلویزیونی میان کودکان تصریح کرد: بخت و اقبالی که سنجد و هم نسل‌های آن داشتند، این بود که سال‌های خلق این عروسک‌ها امکانات دیداری زیادی در اختیار بچه‌ها نبود و با یک فکر خوب و پشتکار می‌توانستیم شخصیتی را خلق کنیم که در بین بچه‌ها محبوب شود.
وی افزود: اما این روز‌ها با سرگرمی‎ها‌ی زیادی که در اختیار بچه‌ها قرار دارد، راضی کردن‌ مخاطب کودک سخت شده است.
استخر علت ماندگاری سنجد را در این سال‌ها، باورپذیر بودن این عروسک به عنوان موجودی زنده در قالب شخصیت یک خبرنگار دانست و افزود: آنچه که سبب ماندگاری سنجد در این سال‌ها شده است، باور ما نسبت به سنجد است. آنقدر برای ما زنده است که به‌‌ همان نسبت بیننده او را به عنوان موجودی که بین بچه‌ها رفت و آمد می‌کند و با آن‌ها زندگی می‌کند، قبول کرده‌ است.

وی ادامه داد: در این سال‌ها سنجد همه‌جا به عنوان خبرنگار حضور داشته است و در جشنواره‌ها، نمایش‌های عروسکی و سفرهای مختلف توانسته ارتباط بهتر و بیشتری با بچه‌ها برقرار کند.


وی به وقفه فعالیت چند ساله سنجد اشاره کرد و گفت: بازگشت سنجد پس از چند سال با شکل‌گیری خبرگزاری سنجد همراه بود. به این علت‌که بچه‌ها خود بتوانند به عنوان خبرنگار داوطلب با سنجد همکاری و نگاه دقیق‌تری به اطرافشان داشته باشند.
این عروسک‌گردان درباره مشکلات برنامه‌های عروسکی نیز اظهار داشت: تا قبل از یکی دو سال پیش، شخصیت‌های زیاد عروسکی از طریق برنامه‌های زنده به خانه‌های بچه‌ها می‌رفتند اما مشکل اساسی آن‌ها عدم موفقیتشان در ماندگاری بود.
وی ادامه داد: برنامه‌های زنده عروسکی نیازمند هوشیاری بالایی هستند. در این برنامه‌ها فرصت شخصیت‌پردازی و پرداختن به قصه کم است و از طرفی هم نویسنده وکارگردان خیلی دربرنامه زنده صاحب‌نظر نیستند، پس برنامه ماندگار نمی‌شود.
استخر کمبود ایده‌های خوب و محدودیت‌های مالی را از دیگر معضلات این برنامه‌ها دانست.
عروسک‌گردان سنجد در پایان ضمن ابراز امیدواری به اکران فیلم‌های کودک در طول سال و پس از جشنواره گفت: هرساله جشنواره برپاست ولی در طول سال به ندرت فیلم‌ها اکران می‌شوند. امیدوارم برای اکران سینمای کودک چاره‌اندیشی شود تا خروجی جشنواره به عموم مردم و کودکان و نوجوانان منتقل شود.

*مدیر داوران کودک و نوجوان گفت: داوران کودک و نوجوان کار‌ها را با تماشاگران می‌بینند تا با ارزیابی حس و میزان ارتباط آن‌ها با فیلم‌ها به نتیجه برسند.
فرزان معظم مدیر داوران کودک و نوجوان بخش بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ستاد خبری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان درباره نحوه انتخاب کودکان و نوجوان برای داوری گفت: امسال در انتخاب داوران بخش‌هایی را اضافه کردیم که بیش از پیش علاقمندی بچه‌ها به سینما و هنرهای نمایشی را مورد توجه قرار دهیم. همچنین با تست‌هایی که انجام شد فعالیت‌های اجتماعی نوجوانان را در نظر گرفتیم.
وی ادامه داد: در گزینش‌ها و مصاحبه‌ها با بچه‌ها سعی کردیم افراد علاقمند به سینما را دور هم جمع کنیم و از میان شرکت کنندگان، ۷۷ نوجوان را پالایش کردیم.


معظم در ادامه تاکید کرد: ما در انتخاب داوران کودک و نوجوان تلاش می‌کنیم تا به کودکان و نوجوانان هویت ببخشیم.
او درباره چگونگی دیدن آثار توسط داوران نوجوان گفت: همزمان با برگزاری جشنواره داوران کار‌ها را می‌بینند، زیرا داوران کارشان با حضور تماشاگران معنا و مفهوم پیدا می‌کند. آن‌ها حس تماشاگران را هم می‌بینند و در ‌‌نهایت به نتیجه می‌رسند.

وی درباره دیدن آثار توسط داوران در تمام سالن‌های نمایش دهنده گفت: برنامه ریزی ما به گونه‌ای است که داوران در تقریبا در تمام سالن‌های نمایش‌دهنده فیلم‌ها را ببینند و در کنار هم‌سن و سالان و مردم در سالن‌های مختلف این کار صورت بگیرد. ما با انتخاب داوران جنبه‌های آموزشی را در نظر می‌گیریم و به نوعی به بچه‌ها هویت می‌دهیم.


معظم در پاسخ به این سوال که چقدر با داوران صحبت می‌شود و آیا ممکن است آرای آن‌ها هدایت شود؟ گفت: ما با انتخاب و آموزش نوجوانان به آن‌ها هویت می‌دهیم و تلاش می‌کنیم این هویت را تا پایان کار حفظ کنیم و بدون آنکه به آن‌ها خط ‌دهی کنیم در ‌‌نهایت آرای داوران را تجمیع می‌کنیم.


وی درباره نحوه آموزش کودکان و نوجوانان گفت: نوجوانان پس از انتخاب شش واحد درسی آموزش می‌بینند. تاریخ سینما را با زاون قوکاسیان، کارگردانی را با استاد مهیمن، بازیگری را با استاد صفاری، عوامل سینما و روند تولید را با استاد آب آب و انیمیشن را با مفضلی می‌گذرانند و آشنایی با مبانی تصویر و زیبایی‌شناسی تصویر توسط خودم به نوجوانان آموزش داده می‌شود. ما با انجام سیکل آموزشی سعی می‌کنیم به نوجوانان هویت ببخشیم.


معظم ادامه داد: امروز ۷۷ داور نوجوان جشنواره در تالار هنر، سینما سپاهان و سینما ساحل فیلم‌های جشنواره را داوری می‌کنند و در ‌‌نهایت آراء خود را اعلام کرده و نگارش بیانیه هیئت داوران روی پوس‌تر جشنواره آماده می‌شود ومانند دو سال گذشته به مراسم اختتامیه آورده می‌شود.

*کتاب «صدایی در تاریکی» با نگاهی به زندگی ناصر طهماسب رونمایی می‌شود.
به گزارش ستاد خبری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، همزمان با برگزاری جشنواره بیست و هفتم، مراسم رونمایی از کتاب «صدایی در تاریکی» با موضوع زندگی حرفه‌ای ناصر طهماسب و پنجاه سال حضور در دوبلاژ در هتل کوثر اصفهان برگزار می‌شود.

بنا بر این گزارش این مراسم ساعت ۲۲:۳۰ دقیقه با حضور نیروان غنی‌پور نویسنده کتاب و ناصر طهماسب صدای آشنای هنر دوبله ایران در سالن چشم انداز نگین هتل کوثر اصفهان برگزار می‌شود

*شش نوجوان ایرانی در هیات داوران کودک و نوجوان بخش بین الملل در کنار ۲۲ نوجوان از سایر کشورهای دنیا فیلم‌ها را داوری می‌کند.


به گزارش ستاد خبری بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کودکان ونوجوانان، در هیات داوری کودک و نوجوان بخش بین الملل امسال ۲۸ نوجوان از سراسر دنیا با مشاهده و بررسی فیلمهای جشنواره بهترین آثار را انتخاب می‌کنند و در ‌‌نهایت جایزه ویژه خود را به فیلم برگزیده اهداء خواهند کرد. داوران ایرانی این بخش عارتند از: اشکان مظاهری، دانیال قندی، سارا داوری، پرستش رضوانیان، فرناز کلاه دوز رحیمی و نیلوفر میراثی.

بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کودکان ونوجوانان تا جمعه نوزدهم مهرماه در اصفهان ادامه خواهد داشت.
.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز