خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا ازحاشیه و متن مراسم بزرگداشت مهرجویی،

بهشتی، ایوبی و رئیسیان از مهرجویی و سینمای ایران گفتند

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۲۶۶

ایوبی: امیدوارم لبخندسینماگران ایران پایدار باشد. / بهشتی: سینمای ایران بیشتردرعرصه ژورنالیسم دیده می‌شود. / رئیسیان: مهرجویی مهم‌ترین سینماگرنسل اول سینمای ایران است. / دهباشی: مهرجویی علاوه بر سینماگربودن نویسنده و مترجم بسیار خوبی است.

ایلنا: مراسم بزرگداشت داریوش مهرجویی کارگردان سینمای ایران به پاس نیم قرن خدمات وی به سینما و جامعه علمی ایران عصر امروز در فرهنگستان هنر برگزار شد.

ایوبی: امیدوارم لبخند سینماگران ایران پایدار باشد
به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی با تقدیر از برگزاری مراسم بزرگداشت داریوش مهرجویی گفت: برگزاری چنین مراسم‌هایی بسیار خوب است و امیدوارم لبخندی که امروز بر لب سینماگران نشسته است پایدار باشد و ما هم بعنوان یک خادم بتوانیم در طول سال به سینما گران خدمت کنیم.


بهشتی: سینمای ایران بیشتر در عرصه ژورنالیسم دیده می‌شود
سیدمحمد بهشتی مشاور محمدعلی نجفی رئیس سازمان میراثفرهنگی با اشاره به اهمیت امروز سینمای ایران گفت: سینمای امروز ما جزو میراثفرهنگی است و اگر روزگاری در آینده‌های دور نگاهی به فرهنگ ایران انداخته شود آنچه که دلالت بر فرهنگ ایرانی می‌کند سینمای ایران است و یکی از مواردی که به روشنی و حضور فرهنگ ایران را شهادت خواهد داد سینمای ایران است.
بهشتی با تأکید بر جایگاه سینمای ایران گفت: سینمای ایران باید به جایگاهی به مراتب بالا‌تر از سطح امروز قرار بگیرد زیرا امروز آنچه که در سینما می‌بینیم میزان اهمیتی است که در عرصه ژورنالیسم(روزنامه نگاری) به سینما داده می‌شود و در اصل اندیشه و تفکر آنگونه که باید به سینمای ایران توجه نمی‌کند و اهل اندیشه و تفکر به سینمای ایران آنگونه که باید به سینمای ایران توجه نمی‌کنند.
بهشتی ادامه داد: در طول تاریخ سینما در ایران بیش از دو هزار فیلم ساخته شده است اما شاید در این میان فقط ۱۰۰ فیلم به فرهنگ ایرانی دلالت دارد و این صد فیلم نیز حاصل تکاپوی نسل‌هایی هستند که تلاش کردند که نسل آینده اثر باقی بگذارد. فیلم‌هایی که در این میان باقی مانده ارزش آن‌ها مانند دیوان حافظ است که سال‌ها می‌ماند و همچنان در قید حیات است.
وی با اشاره به اهمیت آثار مهرجویی در سینمای ایران گفت: قطعا تعدادی از آثار داریوش مهرجویی در بین آثار ماندگار سینمای ایران وجود دارد و یکی از دلایل اصلی آن این است که مهرجویی اهل فکر است و اهل معناست و فیلم سازی برای وی فقط یک حرفه نیست. مهرجویی دغدغه دارد و براساس این دغدغه مطالعه می‌کند و اهل نظر می‌شود و با اهل نظر امکان برقراری گفتگو را دارد.
بهشتی با تقدیر از کسانی که این مراسم را برگزار می‌کنند گفت: اینکه ما بزرگان خود را به یاد بیاوریم بسیار مهم است زیرا متأسفانه در تاریخ معاصر ما بزرگانمان آنگونه که باید دیده نشده‌اند.


دهباشی: مهرجویی علاوه بر سینماگر بودن نویسنده و مترجم بسیار خوبی است
علی دهباشی نویسنده و مدیرمسئول مجله بخارا نیز گفت: هرچند شهرت مهرجویی به خاطر آثار سینمایی اوست اما وی یک وجه نویسندگی نیز دارد که تاکنون آنگونه که باید شناخته نشده است. مهرجویی از هنرمندانی است که نه تنها در سینما بلکه در تألیف و ترجمه هم بسیار موفق بوده است. بسیاری از اولین ترجمه‌ها از ادبیات معاصر جهان برای ایرانیان و همچنین ترجمه آثار ایرانی برای جهانیان توسط مهرجویی انجام شده است.
دهباشی ادامه داد: به طور مثال جلال آل احمد برای ترجمه آثاری از ادبیات ایران به زبان‌های خارجی از مهرجویی تقدیر می‌کند و یا مقاله صادق هدایت و بوف کور نوشته داریوش مهرجویی یکی از مقالات مهم است. مهرجویی رمان نویس خوبی است و آثار خوبی از وی منتشر شده است. ۴ رمان دیگر نیز‌آماده چاپ دارد و امیدواریم به زودی چاپ کند.
وی با اشاره به نقش مهرجویی در ترجمه گفت: مهرجویی هرچند مترجم خوبی هم هست اما در ترجمه فقط به صرف ترجمه بسنده نکرده است فقط نخواسته اثری را ترجمه کند بلکه در این کار به نیازهای جامعه نیز توجه کرده است.


رئیسیان: مهرجویی مهم‌ترین سینماگر نسل اول سینمای ایران است
علیرضا رئیسیان کارگردان سینمای ایران نیز گفت: داریوش مهرجویی موثر‌ترین فیلم ساز نسل اول ایران است زیرا جریان روشنفکری و اندیشه گرایی را در سینمای ایران پایه گذاری کرده است.
وی ادامه داد: هنرمند کسی است که بازتاب روح زمانه خود باشد و مهرجویی اینگونه بود و از سال ۴۶ تا امروز سعی کرده است که این مسئله را حفظ کند. آثار وی به خصوص آثاری که بین سالهای ۴۸ تا ۵۷ ساخته شده است آثار یکدستی است.
رئیسیان ادامه داد: در دوره‌ای که ما نمی‌توانستیم فیلم بسازیم بهشتی به ما می‌گفت که باید به مانند مهرجویی رفتار کنید زیر همیشه چند طرح برای ساختن دارد اما مهرجویی نیز بعضی آثارش مانند سنتوری به نمایش درنیامد که امیدوارم راهی برای نمایش آن پیدا شود. مهرجویی در فیلم‌هایش شکل‌های مختلف جامعه امروز و انسان امروز را نشان می‌دهد.


حاشیه‌ها
در این مراسم علی معلم دامغانی، کیومرثمنشی‌زاده نیز سخنرانی کردند.
علی دهباشی متن تبریک داریوش شایگان را که به دلیل بیماری نتوانسته بود در مراسم شرکت کند قرائت کرد.
هدایایی شامل تابلویی از چهره داریوش مهرجویی، یک قلم نفیس، یک لوح خاتم کاری از طرف فرهنگستان هنر، به داریوش مهرجویی اهدا شد.
در این مراسم در ابتدا نماهنگی با موسیقی فیلم سنتوری ساخته محسن چاوشی پخش شد و در انتهای مراسم نیز فیلم داریوش مهرجویی کارنامه ۴۰ ساله ساخته مانی حقیقی به نمایش درآمد.

در حاشیه این مراسم آثار مکتوب داریوش مهرجویی نیز فروخته می شد.

در این مراسم هنرمندان و سینماگرانی همچون: حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، علیرضا رضا داد، سید محمد بهشتی، علی معلم دامغانی، داریوش مهرجویی، علیرضا رئیسیان، لیلا حاتمی، علی مصفا، نظام الدین کیایی، غوغا بیات، داریوش مهرجویی، علی دهباشی، مهران غفوریان حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز