خبرگزاری کار ایران

شب گذشته در هقت رخ داد:

جدال لفظی مدیران فعلی و سابق سینمایی بر سر فیلم لاله

کد خبر : ۱۱۵۴۳۴

طباطبایی نژاد: برای فیلم لاله ۷ میلیارد تومان هزینه شده است / ۳۵۰میلیون تومان بدون مدرک به نیک نژادبدون مدرک داده شده است / آقامحمدیان: با فیلم لاله برخورد سیاسی شده است.

ایلنا: بررسی وضعیت فیلم سینمایی لاله شب گذشته(۳ آبان) درحالی با حضور مدیران فعلی و اسبق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد که این بحثبه جدال لفظی دو طرف انجامید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدمهدی طباطبایی‌نژاد(مدیر فعلی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی) شب گذشته به هفت آمده بود و با اشاره به اینکه ساخت فیلم لاله هیچ توجیه منطقی ندارد، گفت: درباره این فیلم یک سوال اساسی وجود دارد و آن اینکه چرا باید این فیلم در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ساخته شود.

وی افزود: فیلم لاله ابتدا قرار بوده در بنیاد سینمایی فارابی ساخته شود که با مقاومت جدی فارابی روبرو شد و دوستان شمقدری در فارابی مقاومت کردند و سرانجام سیستم مدیریتی آن‌ها را از این موضوع منصرف کرد. حسن نجاریان برای من تعریف کرد که در‌‌ همان زمان شمقدری با فارابی تماس می‌گیرد و می‌گوید مبلغ یک میلیون دلار را به نیک‌نژاد پرداخت کنید. من دو روز دیگر از دفتر مشایی می‌گیرم و می‌دهم اما آن‌ها مقاومت می‌کنند اما بالاخره ۳۵۰ میلیون تومان را مجبور می‌شوند به وی پرداخت کنند و حتی مدرک نیز نمی‌گیرند.

طباطبایی‌نژاد افزود: بعد از این ماجرا ساخت فیلم به مرکز می‌آید و رئیس مرکز می‌گوید که این فیلم به دلیل انگلیسی بودن تجربی است در حالی که فیلم تجربی در اساسنامه مرکز تعریف شده است و بر اساس آن تعریف فیلم باید یا تجربه اول فیلمساز باشد یا آوانگار و اکسپریمنتال باید باشد اینکه زبان فیلم فارسی نباشد که تجربی نیست.

وی ادامه داد: برای این فیلم ۷ میلیارد تومان هزینه شده است و باید برای آن تصمیم قاطعانه گرفته شود اما با وجود جلسات با سازندگان تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است.

طباطبایی‌نژاد ادامه داد: با اسدا لله نیک‌نژاد یک جلسه ۵ ساعت جلسه گذاشتیم و جلسه دوم هم تا ساعت۱۲ شب طول کشید اما وی اعلام کرد که سه رایت فیلم در بخش فیلمنامه کارگردانان و شخص لاله صدیق را خریداری نکرده‌ایم. و به همین دلیل رایت فیلم متعلق به یک شرکت کانادایی است لذا به تهیه‌کننده فیلم گفتم نباید دیگر برای فیلم هزینه شود تا نماینده شرکت بیایید و وضعیت مشخص شود.

وی با اشاره به مشکلات مالی این فیلم گفت: براساس قرارداد اول مرکز باید تا پایان راف کات(تدوین اولیه) فقط ۲ میلیارد پرداخت می‌کرده است. اما بعد قرارداد عوض می‌شود و مرکز متعهد می‌شود تا پایان فیلمبرداری ۸ میلیارد تومان پرداخت کند.

وی ادامه داد: دستمزد تهیه کننده ابتدا ۱۰۰ میلیون تومان بود بعد به ۲۰۰ میلیون تومان تغییر کرد و برای مشاور تهیه کننده ۱۰۰ میلیون تومان شد یعنی به فاصله ۳ ماه بودجه ۴۰۰ درصد افزایش پیدا کرد.

طباطبایی‌نژاد ادامه داد: سه میلیاردتومان بودجه تا پایان فیلمبرداری به ریال و ۶۵۰ هزار دلار باید پرداخت می‌شده است اما تا امروز ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان مستقیم پرداخت شده است و بخشی هم غیرمستقیم برای مسافرت‌ها و پاداش‌ها داده شده است. حتی شمقدری بار‌ها ۱۰ میلیون تومان به دوستان پاداش داده است.

شفیع آقامحمدیان نیز گفت: فیلم لاله به دلیل اینکه به زبان انگلیسی است یک تجربه جدید است و به لحاظ پروداکشن سنگینی که دارد یک کار سنگین و جدید است.

وی ادامه داد: این فیلم نیاز به تجهیزات مختلف داشت و باید از خارج تهیه می‌شد از طرفی این فیلم قرار بود در خارج از کشور ساخته شود و برای بخشی مانند شات می‌کر ۱ میلیارد تومان هزینه نیاز دارد.

آقامحمدیان با ابراز تاسف از برخورد با این فیلم افزود: با این فیلم برخورد سیاسی شده است و حاشیه‌های برای این فیلم بوجود آمده است. به همین دلیل بسیاری از بازیگران برای حضور در این فیلم می‌آمدند و حتی قرارداد هم می‌بستند بعد می‌رفتند و دیگر نمی‌آمدند اگر روند ساخت این فیلم معمولی بود با ۳ میلیارد تومان ساخته می‌شد اما مشکلات حاشیه‌ای و بالارفتن قیمت‌ها و تورم کار را سخت کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز