خبرگزاری کار ایران

طباطبایی نژاد اعلام کرد:

برخوردسازمان سینمایی با فیلم لاله سیاسی نیست

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۰۸۸

نظام حرفه‌ای در تولید فیلم لاله رعایت نشده است / با حضور فیلم مستند در جشنواره فیلم فجر موافقم اما با شکل نمایش مخالفم / جایزه شهید آوینی قدیمتر از سینما حقیقت است و بسیار ارزشمند است.

ایلنا: اولین نشت خبری سیدمهدی طباطبایی‌نژاد(رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی) درحالی برگزار شد که وی تلاش می‌کرد از پاسخگویی به سؤالاتی درباره فیلم لاله خودداری کند و فقط به جشنواره شهید آوینی بپردازد اما باز هم حواشی این فیلم اجازه این کار را به او نداد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدمهدی طباطبایی‌نژاد در این نشست در پاسخ به این سؤال که گروهی معتقدند برخورد مرکز با فیلم لاله سیاسی بوده است، گفت: من نه وابسته به گروه و حزب و جناحی هستم و نه اینکه آدم سیاسی هستم. نگاه ما به مقوله فیلم در سینما و همچنین مستند یک نگاه حرفه‌ای است.
وی ادامه داد: ایرادی که ما به فیلم لاله گرفتیم به هیچ عنوان سیاسی نبود بلکه ایرادی بود که ما به فیلم گرفتیم اشکال به تولید بود و باید ابهاماتی که در بحثتولید این فیلم مطرح است رفع شود تا بتوانیم فیلم را به سرانجام برسانیم و الا ما نه مشکلی با فیلم و نه فیلمساز داریم بلکه آنچه که مطرح شده بحثتولید بوده و معتقدیم نظام حرفه‌ای در تولید این فیلم رعایت نشده است.
وی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار ایلنا؛ پیرامون وضعیت بودجه این مرکز و تولید فیلم‌ها در آینده گفت: واقعیت این است که اگر ما نتوانیم برای مرکز تأمین اعتبار کنیم بزرگ‌ترین آسیبی که متوجه ما خواهد شد این است که مستندسازان آسیب می‌بینند.
ایوبی رئیس سازمان سینمایی قول مساعد داده که از ما حمایت کند و امیدواریم از اول آذرماه چرخه سینمای مستند راه بیفتد و در حد مقدورات تولید را آغاز کنیم.
وی همچنین درباره تغییر مرکز گسترش به بنیاد گفت: به نظر من این تغییر نیاز نیست و همچنین لزومی نیز به تغییر نام مرکز وجود ندارد و نام مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با فعالیت‌های آن همخوانی دارد.
طباطبایی‌نژاد همچنین با اشاره به لزوم بهبود رابطه سینمای مستند و تلویزیون گفت: من مستندهای تلویزیون خودمان و مستندهایی که در مرکز تولید می‌شود را نگاه می‌کنم و پیگیری می‌کنم و مستندهایی را هم که از شبکه‌های همچون من و تو پخش می‌شود را نیز دنبال می‌کنم از لحاظ کیفیت آثار اگر آنچه که ما داریم؛ نمره‌ آن ۱۸ باشد نمره آثاری که آن‌ها پخش می‌کنند ۸ هم نیست.
وی ادامه داد: مشکلی که امروز وجود دارد این است که امروز تلویزیون در بخش خرید و نمایش فیلم‌های سینمایی یک رایت مشخص و سیستم مشخص وجود دارد اما در بخش مستند این وضعیت مشخص نیست. در سینمای مستند باید سه اصل حق پخش فیلم، حقوق معنوی و بد دیده شدن فیلم مهم تلقی شود. در این میان بعضی فیلمساز‌ها فقط می‌خواهند که فیلمشان دیده شود به همین دلیل بار‌ها از حقوق خود گذشت کردند.
طباطبایی‌نژاد ادامه داد: مسیر فیلم مستند از ایده تا عرضه یک زنجیره است و همه بخش‌ها باید در این زنجیره متصل و درست باشند اما امروز در بخش ایده وضعیت خوب است اما در ادامه و در بخش عرضه وضعیت مخدوش است.
وی ادامه داد: مشکل اصلی شبکه مستند این است که این شبکه از سینمای مستند کمک نمی‌گیرد و به جای اینکه فیلم‌های تولید شده در بخش سینمای مستند را نمایش بدهد مانند شبکه‌های دیگر به سمت تولید حرکت کرده است و این کار صحیح نیست.
وی همچنین درباره بحثانتقال جشنواره‌ها به استان‌ها گفت: متأسفانه شرایط مالی به ما اجازه نمی‌دهد که این کار صورت بگیرد از طرف دیگر بخش عمده‌ای از مخاطبان ما فیلمساز هستند یا دانشجوی سینما هستند و در تهران ساکن هستند یعنی ۸۰ درصد مخاطبان سینمای مستند در تهران هستند و به همین دلیل جشنواره باید در تهران برگزار شود.
طباطبایی‌نژاد درباره حضور فیلم‌های مستند در جشنواره فیلم فجر گفت: در معتبر‌ترین جشنواره‌های دنیا فیلمهای مستند به نمایش درمی‌آید و جشنواره فیلم فجر نیز به عنوان معتبر‌ترین جشنواره کشور و ویترین سینمای ایران باید به سینمای مستند توجه کند اما متأسفانه توجه به این سینما فقط در حد حاشیه بوده است.
وی ادامه داد: رفتار مسئولان جشنواره فیلم فجر با فیلم مستند بیشتر ناشی از یک رفع تکلیف اداری بوده است اینکه در یک سری سالن نامناسب در زمان‌های نامناسب فیلم‌ها به شکل بد نمایش داده شود و تماشاگران فیلم هم افرادی باشند که فقط توسط فیلمساز دعوت می‌شوند در حالی که به نظر من فیلم مستند اگر خوب انتخاب شود ظرفیت آن را دارد که در سالن اصلی برج میلاد نمایش داده شود.
طباطبایی‌نژاد تأکید کرد: من با حذف فیلم مستند از جشنواره فیلم فجر مخالف هستم اما با این شکل نمایش نیز مخالفم. زیرا معتقدم باید در فجر مانند جشنواره‌هایی مانند کن فیلم‌های مستند برگزیده در سالن اصلی نمایش داده شود تا بتوانیم ذائقه مخاطب را به سمت نمایش فیلم مستند هدایت کنیم. زیرا اصلیترین وظیفه یک مدیر فرهنگی تغییر ذائقه و بهبود ذائقه مخاطب است.
رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره حمایت از فیلم‌های اول و دوم گفت: حمایت از فیلم‌های اول وظیفه ماست البته در دوره‌ای حمایت از فیلم‌های دوم نیز به این مرکز سپرده شد. من حمایت از فیلم اول را قبول دارم البته هنوز در این باره به من ابلاغ جدیدی نشده است و ممکن است در فارابی یک بخشی را برای تولید فیلم اول اختصاص دهند.
رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر جشنواره فیلم شهید آوینی نیز با اشاره به روند برگزاری این جشنواره گفت: ۳۹۳ فیلم به جشنواره رسیده است که در بخش‌ها مسابقه که شامل گروه‌های مستندهای اجتماعی، اشراقی، پرتره، دفاع مقدس، سیاسی، مقاومت و پایداری، بیداری اسلامی می‌شود؛ شرکت کردند.
همچنین امسال جشنواره یک بخش نکوداشت و بزرگداشت دارد که از محمد یوسف‌زادگان، زنده‌یاد طا‌ها کریمی، شهید هادی باغبانی تجلیل می‌کند.
وی با اشاره به اهمیت این جشنواره افزود: اولین دوره زمانی که این جشنواره تأسیس شد جشنواره‌ها سینما حقیقت وجود نداشت و جشنواره شهید آوینی عنوان سینمای بر‌تر سال برگزار می‌شد. بعداز تأسیس جشنواره‌ سینما حقیقت این بحثمطرح شد که آیا این دو جشنواره از هم جدا شود یا نه و همچنان نیز این بحثوجود دارد. شاید سال بعد هم این دو جشنواره با هم یکی شود اما ما قطعاً یک بخش ویژه‌ای را به شهید آوینی اختصاص خواهیم داد همانگونه که امسال نیز شبی را به نام آوینی برگزار می‌کنیم و در آن فیلم‌های شهید آوینی و دیدگاه‌های وی بررسی می‌شود.
وی درباره فیلم‌هایی که در بخش بیداری اسلامی وجود دارد و به سوریه می‌پردازد، گفت: ما به سینمای مستند و مستند بحران نگاه جدی داریم زیرا معتقدم سینمای مستند را در دنیا به نام سینمای بحران می‌شناسد از طرفی دیگر سیاست‌های ما درباره فیلم‌هایی که پیرامون سوریه ساخته شده همسو با نظام جمهوری اسلامی است زیرا ما بخشی از نظام هستیم و قطعاً باید سیاست‌های ما همسو با نظام جمهوری اسلامی باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز