خبرگزاری کار ایران

بررسی علل افت اکران در پاییز ۹۲

علم الهدی: جشنواره فیلم فجر به سدی مقابل سینمای اکران تبدیل شده است

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۸۹۸

در دنیا جشنواره‌های سینمایی هستند که در خدمت صنعت سینما هستند و باعثرونق آن می‌شوند. اما در کشور ما؛ سینما در خدمت جشنواره است / نباید تمام داشته‌های سینمای ایران به مدت ۱۱ روز در بیش از ۳۰ سالن سینما اکران شود.

ایلنا: با وجود آنکه فیلم‌های خوبی در ماه‌های اخیر اکران شده اما همچنان نمایش فیلم‌ها با استقبال ضعیف مخاطبان همراه است و به نوعی تنور اکران گرم نشده است. امیرحسین علم الهدی معتقد است؛ جشنواره فیلم فجر سالهاست به عنوان سدی برای بهبود وضعیت اکران سنیمای ایران شناخته شده و این وضعیت امسال نیز بغرنج‌تر شده است.

امیرحسین علم الهدی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اعلام این مطلب افزود: با آغاز شش ماهه سال همه نگاه‌ها به نوعی به جشنواره فیلم فجر است و همین امر باعثشده تا این جشنواره به سدی بزرگ برای رونق سینما تبدیل شود که نه تنها گره‌ای از مشکلات اکران و سینمای ایران باز نمی‌کند بلکه خود به یک مشکل برای سینما تبدیل شده است.

وی ادامه داد: در هیچ کجای دنیا هیچ کشوری تمام اندوخته و داشته‌های یکساله خود را در سینما در عرض ۱۰ روز به تماشا و نمایش نمی‌گذارد. زیرا این تعداد فیلم باید در طول سال به نمایش دربیاید.

علم الهدی با اشاره به اینکه فیلم‌هایی که در جشنواره فیلم فجر به نمایش درمی‌آیند از کیفیت یکسانی برخوردار نیستند، گفت: بعضی از فیلم‌هایی که اکران می‌شوند از کیفیت بالایی برخوردارند و بعضی از آن‌ها از کیفیت پایینی برخوردارند. حال در این میان فیلم‌هایی که از کیفیت بالایی برخوردارند مورد استقبال قرار می‌گیرند و جشنواره برای آن‌ها تبدیل به سکویی برای حضور قدرتمند در اکران می‌شود.

این کار‌شناس سینما ادامه داد: طبیعی است فیلم‌هایی که از کیفیت خوبی برخوردار نیستند و همچنین توسط تماشاگران مورد استقبال قرار نمی‌گیرند دچار تبلیغات منفی می‌شوند و به نوعی پرونده آن‌ها در جشنواره و بعد در زمان اکران بسته می‌شود و کمتر پخش کننده‌ای حاضر به پخش این فیلم هاست. به طور مثال در جشنواره فیلم فجر سال گذشته دیدیم که فیلم‌هایی همچون حوض نقاشی، هیس دختر‌ها فریاد نمی‌زنند!، مورد استقبال قرار گرفتند و همین امر در کنار ساختار قوی آن‌ها باعثشد که در هنگام اکران مشکلی برایشان بوجود نیاید.

علم الهدی با اشاره به نقش جشنواره‌ها در رونق سینمای هر کشور گفت: در تمام دنیا این جشنواره‌های سینمایی هستند که در خدمت صنعت سینما هستند و باعثرونق آن می‌شوند. اما در کشور ایران سینما در خدمت جشنواره است و این صنعت سینماست که باعثاستقبال از جشنواره‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: از طرف دیگر در بسیاری از جشنواره‌های دنیا با مشخص شدن یک خط و مشی و روش مناسب فیلم‌هایی را می‌پذیرند که در ‌‌نهایت در دو یا سه سانس اکران می‌شود اما در جشنواره فیلم فجر بیش از ۳۰ سانس برای نمایش یک فیلم اختصاص پیدا می‌کند که همین کار باعثمی‌شود بسیاری از فیلم‌ها ضرر کنند.

علم الهدی با اشاره به اینکه باید استراتژی فیلم فجر مشخص باشد، گفت: طرح چنین مباحثی به دنبال این هدف نیست که فیلم‌های ضعیفی در جشنواره فیلم فجر به نمایش دربیاید. بلکه سیاست گذاران فرهنگی و سیستم اکران باید به سمتی برود که فیلم‌هایی که بختی برای برنده شدن در جشنواره ندارند را قبل از فجر نمایش دهد تا هم فیلم ضعیف متضرر نشود و هم اینکه اکران سینمایی رونق بگیرد.

وی ادامه داد: این روند که در طول سی سال گذشته ادامه داشته و براساس آن تمام داشته‌های سینمای ایران به مدت ۱۱ روز در بیش از ۳۰ سالن سینما اکران می‌شده باعثضربه به صنعت سینما و بخصوص فیلم‌های ایران در زمان اکران شده است. زیرا شاهد هستیم که در طی این مدت عطش تماشاگر سیراب شده است و وی دیگر رغبتی برای دیدن فیلم‌ها در قبل و بعد از جشنواره ندارد.

وی ادامه داد: جشنواره‌ها برای این هستند که در مخاطب ایجاد عطش و کنجکاوی برای دیدن یک فیلم را بکند اما ما شاهد هستیم که جشنواره فیلم فجر نه تنها چنین کاری نمی‌کند بلکه باعثارضا شدن تماشاگران می‌شود. به همین دلیل ما شاهد هستیم در شش ماهه دوم سال که به جشنواره فیلم فجر منتهی می‌شود علی رغم آنکه فیلم‌های فرهنگی خوبی اکران شده است اما از سوی مخاطبان مورد استقبال قرار نمی‌گیرد.

وی افزود: باید جشنواره فیلم فجر بعد از ۳۱ دوره خودش را بازتعریف کند و در مواجهه منطقی با مخاطب و سینمای ایران قرار دهد و نشان دهد که می‌خواهد به سینمای ایران کمک کند.

علم الهدی با اعلام بر اینکه بحثبومی کردن جشنواره فیلم فجر درست نیست، گفت: سینما سه شاخه حاکمیت، سینماگران و مخاطب دارد و باید سیاستگذاری‌ها به سمتی حرکت کند که این سه شاخص در کنار هم به رشد سینما کمک کند. در این میان نمی‌توان جشنواره‌ای را که می‌خواهد با استانداردهای جهانی برگزار شود با سازوکارهای وطنی بومی کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز