خبرگزاری کار ایران

علم الهدی در برنامه‌ی هفت:

آمارسازی و صنف‌سازی در سینما؛ سرلوحه‌ی کارهای دولت دهم بود

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۸۳۷

در دولت دهم صنف خودساخته و آمار خودساخته سر لوحه کار‌ها بود. دولت ابتدا صنف می‌ساخت و بعد سه میلیارد تومان برای خرید ساختمان‌های صنف‌های دست‌ساز به آنها می‌داد.

ایلنا: امیرحسین علم الهدی(کار‌شناس سینما) معتقد است که آنچه در دولت دهم سرلوحه کار بود آمارسازی و صنف‌سازی در سینما بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علم الهدی که شب گذشته(۸ آذر) در برنامه هفت سینمایی حاضر شده بود؛ با انتقاد از عملکرد شورای صنفی نمایش در دولت دهم گفت: شورای صنفی نمایش به سینمای ایران ضربه زده است و درحالی که باید به عنوان دبیر خانه سینما رفتار می‌کرد اما با رانت‌های اطلاعاتی؛ فقط به فکر منافع گروهی بودند و حتی کانون کارگردانان را از این صنف حذف کردند.

وی ادامه داد: دوسال از طرف کارگردانان در شورای صنفی نمایش کسی حضور نداشت و این امر به خاطر عملکرد و اهداف دولت دهم بود.

علم الهدی افزود: در دولت دهم صنف خودساخته و آمار خودساخته سر لوحه کار‌ها بود. دولت ابتدا صنف می‌ساخت و بعد سه میلیارد تومان برای خرید ساختمان‌های صنف‌های دست ساز به آنها می‌داد. به همین دلیل این صنوف مستقل نیستند.

وی با اشاره به اینکه شورای صنفی نمایش نباید در دست تهیه‌کنندگان باشد؛ افزود: باید شورای صنفی نمایش از تهیه‌کنندگان گرفته شود. حوزه سینما سه ضلع دارد. ضلع حاکمیت فعالان سینما و مخاطبان و شورای صنفی که باید این سه ضلع را هماهنگ کند؛ نباید در دست تهیه کنندگان باشد.

وی ادامه داد: باید شورای صنفی نمایش از تهیه‌کنندگان جدا شود و به خانه سینما بیایید و اگر در برابر این امر مقاومت می‌شود یعنی اینکه یک رانتی در شورای صنفی نمایش وجود دارد.

علم الهدی تاکید کرد: اینکه گفته می‌شود نه رانت و نه مشکلی در بخش اکران وجود دارد فراراز پاسخ گویی است. چرا که مشکلات در سه سال گذشته به قدری زیاد بوده که باید در حال حاضر به دستاورد‌های شورای صنفی بپردازیم.
وی گفت: مشکلات سینمای ایران تولیدات بی‌رویه و تولیدات فاقد نگاه به حوزه اقتصادی و فرهنگی است، اما بیشترین مشکل متوجه اکران است.

وی ادامه داد: زمانی که آقای هاشمی شورای صنفی را در سال ۸۹ تحویل گرفت تقریبا ۱۱ میلیون نفر سینما می رفتند، در سال ۹۰ به ۱۴ میلیون نفر و ۹۱ حدود ۸.۵ و درسال ۹۲ به ۷ میلیون نفر رسید.

سید ضیاء هاشمی(رئیس شورای صنفی نمایش) نیز در پاسخ به سخنان علم الهدی؛ با اشاره به فعالیت وی در حوزه هنری گفت: حوزه هنری با تحریم کردن فیلم‌ها به سینما لطمه زیادی زده است و به ۱۵ فیلم به صورت مستقیم ضربه زده است.

وی ادامه داد: اکران تا سال ۷۱ در دست دولت بود وپس از این سال ما به عنوان تنها سندیکای تهیه کنندگی درکشور موفق شدیم برنامه ریزی اکران از روی جدول را از دولت بگیریم و در اختیار خود قرار دهیم و در سال‌های اول به دلیل عدم تجربه با قرعه کشی این جدول را حفظ کردیم و پس از آن با آزمایش، خیلی موضوعات را تجربه کردیم. بنابراین با تجربه در همه زمینه‌های اکران در طی این سالیان به این نتیجه رسیدیم که برای دستاورد بهتر باید اکران را آزاد کنیم. در همین راستا تنها پیشنهاد‌هایی از جانب ما به سینما داران برای جدول بندی داده شده اما دخالت هرگز صورت نگرفته است.

هاشمی افزود: امروز ما اتحادیه ۱ و ۲ نداریم یک جامعه صنفی کامل از تهیه کنندگان وجود دارد که از کار شورای صنفی راضی است البته اختلاف همیشه بوده است اما اصلا بحثاصلا درگیری در اتحادیه تهیه‌کنندگان مطرح نیست. ما توانستیم سینما را حفظ کنیم و میزان درآمد سینما از ۹ میلیارد به ۲۲ میلیارد تومان برسانیم.

وی ادامه داد: شورای صنفی نمایش از ابتدا در دست تهیه‌کنندگان بود و فقط برای لوکیشن و داشتن ساختمان در دوره‌ای به خانه سینما رفتیم و اصلا شورای صنفی نباید در خانه سینما برگزار شود و ارتباطی به خانه سینما ندارد.

برنامه هفت؛ شب گذشته(۸ آذر) هر چند قرار بود به عملکرد شورای صنفی نمایش بپردازد اما در بیشتر زمان خود؛ به سخنان علم‌الهدی و هاشمی اختصاص داشت که گاه بوی تصویه حساب شخصی از آن به مشام می‌رسید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز