خبرگزاری کار ایران

پرویز پرستویی گزارش داد:

خانه هنر هریس یا همکاری سینماگران و خانه سینما راه اندازی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۲۳۵

مدیریت خانه سینما، در شرایطی که فعالیت رسمی آن به دستور وزارت فرهنگ و ارشاد متوقف شده بود، تصمیم گرفت، جذب کمک‌های مردمی به هموطنان آذری را، با کمک سینما گران؛ و اعضای خانه سینما سازماندهی کند.

ایلنا: پرویز پرستویی که همراه جمعی از اهالی سینما گروهی را برای کمک به زلزله زدگان آذربایجان شرقی در سال ۹۱ تشکیل داده بود؛ شب گذشته(۱۹ آذر) گزارشی را از روند فعالیتهای این گروه ارائه و تاکید داشت تعلیق فعالیت خانه سینما در سال گذشته باعثکندی فعالیت‌ها شده بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، متن کامل گزارش مرحله به مرحله پرویز پرستویی که نسخه‌ای از آن در اختیار ایلنا قرار گرفته؛ بدین شرح است:

در تاریخ ۲۱ مرداد ۹۱ وقوع حادثه زلزله در آذربایجان شرقی؛ اهر؛ وزرقان، و هریس اتفاق افتاد.

مدیریت خانه سینما، در شرایطی که فعالیت رسمی آن به دستور وزارت فرهنگ و ارشاد متوقف شده بود، تصمیم گرفت، جذب کمک‌های مردمی به هموطنان آذری را، با کمک سینما گران؛ و اعضای خانه سینما سازماندهی کند.

فرهاد توحیدی رئیس هیئت مدیره خانه سینما با بنده تماس گرفتند؛ و بنده به اتفاق آقایان کمال تبریزی و سید رضا میر کریمی، با تشکیل دادن ستاد با گروهی از سینما گران در مقابل سینمای آزادی، که مثل خانه سینما در آن زمان تعطیل بود، مستقر که با حضور مردم مواجه شدیم.

و از این پس آقای امیر اثباتی، از طرف هیئت مدیره خانه سینما به جمع ما اضافه شدند.

در تاریخ ششم شهریور ماه ۹۱ اعضای ستاد با تعدادی از سینما گران؛ مازیار میری، رضا کیانیان و رویا تیموریان برای جذب کمک‌های مردمی و اظهار همدری با اهالی به تبریز و منطقه زلزله اعزام شدیم. در نیمه شهریور ۹۱ با توج به میزان کمک‌های نقدی و امکانات ویژه هنر مندان؛ ستاد تصمیم گرفت یک مجمع فرهنگی در منطقه بسازد.

اوائل ابان ۹۱ به همت آقایان بیژن صیفوری؛ همومن مرتضوی؛ و خانم سعیده لطفی نمایشگاهی از آثار هنرمندان تجسمی در گالری «سین بر پا کردند و عواید آن در اختیار ستاد قرا گرفت.

کمک‌های مردمی به حساب اعلام شده ادامه پیدا کرد و موسسات مختلف مانند شرکت جندی شاپور شیراز با مدیریت مهندس ردانی، انجیوهای مختلف چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور نیز ترجیح دادن کمک‌های خود را با اطمینان به گروه مرجع معتبری مثل سینما گران در اختیار این ستاد قرار دهند.

ستاد، برنامه ریزی ویژه‌ای را برای تامین منابع گسترده‌تر، طراحی کرد و شاد مهر راستین هم مسئولیت این بخش را پذیرفت. و همکاری خود را با این ستاد ادامه داد.

جلسات هفتگی ستاد در خانه سینما(شماره ۲) به طور مرتب برگزار شدبا در نظر گرفتن توزیع ا مکانات فر هنگی و بافت جمعیتی منطقه، شهر هریس برای احداث محتمع تعیین شد.

ارتباط اعضای ستاد با فعالان کمک رسانی و معتمدان محلی در تبریز و هریس، با ‌اقایان دکتر ریاضی و زین الدین هریس‌نژاد ادامه پیدا کرد.

در تاریخ ۷ ابان ۹۱ با کمک آقای هریس‌نژاد؛ موافقت آقای هریسچی برای در اختیار گذاردن قطعه زمینی به مساحت ۲۰۰۰ متر مربع برای پروژه کسب شد.

ستاد، راهکارهای حقوقی و قا نونی را برای مسائل مالکیتی و مدیریتی پروژه، با کمک آقای خندان، وکیل خانه سینما؛ بررسی کرد. مشکل اصلی منع فعالیت رسمی خانه سینما در این شرایط بود؛ اقای جلالی از همراهان اهل تبریز در این زمینه؛ مشارکت؛ و فعالیت‌های بی‌دریغ خود را شروع کردند؛ که جای تشکر ویژه دارد.

۱۴ اذر ۹۱ قرار دارد و واگذاری زمین در خانه سینما امضا شد.

قرار بر این شد که موسسه‌ای برای احداث، و بهره برداری از مجتمع فرهنگی مورد نظر، تاسیس و ساختار ‌آن مبتنی بر؛ هیئت امنایی مرکب از نمایندگان ستاد، و افراد بومی باشد؛ و همچنین بر مدیریت بهره برداری توسط نیروهای بومی، تاکید شد.

پس از قطعی شدن واگذاری زمین اقدام به دعوت از معماران علاقه مد و توانا برا طراحی پروژه کردیم. در مدیریت این مرحله، آقای مهرداد هاشم‌زاده همکاری موثری داشت. سرانجام آقایان سعید بریری، مهرداد هاشم‌زاده؛ شاد مهر راستین، فرامرز پارسی و خانم ژیلا نوروزی اعلام آمادگی کردند.

۱۲دی ماه ۹۱ حضور آقایان مهندس بهشتی و تقی‌زاده و همکاری ایشان در مورد نحوه بررسی طرح‌هاو انتخاب طر ح نهایی که البته نه به شکل مسابقه بلکه در یک فضای تفاهم آمیز اداره شد.

۲۳ بهمن ۹۱ جلسه معرفی طرح‌ها وتظارت معماران برگزار شد.

۸ اسفند ۹۱ به دلیل پاسخگویی مناسب؛ به عملکردهای مورد نظر، و برخورداری از ایده‌های ملی و بومی و متناسب با شرایط منطقه، طرح مهندسی پارسی باتفاق آراء انتخاب شد. در اینجا از تمامی معمارانی که طرح‌های بسیار خوبشان را ارائه کردند تشکر و قدردانی می‌کنیم.

اسفند ۹۱ تداوم جلسات با بانک کار آفرین و بنیاد تات برای دریافت حمایت‌های مالی از طریق دکتر کاظمی دینان انجام شد.

بررسی مجدد طرح؛ به منظور کاهش هزینه‌ها و تجدید نظر در ابعاد طرح؛ انجام شد.

فروردین ۹۲ برگزاری جلسه بررسی راهکارهای اجرای پروژه و تعیین پیمانکار.

ستاد در ادامه سیاست اجرای پروژه با کمترین هزینه و براساس همراهی نیروهای علاقه‌مند داوطلب و با تجربه در زمنه فعالیت‌های عمرانی مشابه، مذاکره با پیمانکاران را شروع و سرانجام مذاکرات اولیه با مهندس ایوب موحدی‌پور ‌اغاز شد.

اول تیرماه ۹۱ شرکت هفت الماس برای کمک به پروژه از طریق اجرای سازه فلز و تعهد هزینه‌ها به صورت کامل‌ آمادگی خود را اعلام کردند.

دامه جلسات با‌اقای هریس‌نژاد که با(وقفه‌ای به عضویت شورای اسلامی شهر) هریس در آمدند، مدیریت خانه هنر هریس را در زمان بهره برداری به عهده گرفتند.

۲۶ تیرماه ۹۲ آماده شدن نقشه‌های جدید بر اساس سازه فلزی توسط مهندس پارسی

مرداد۹۲ ادامه جلسات کار‌شناسی درمورد سازه‌های و توجه مشکلات احتمالی به دلیل سطح آب‌های زیر ز مینی و گزارش‌های مرتبط با این مسئله.

شهریور و مهر ۹۲ برگزاری جلسات متعهد بررسی مسائل فنی پروژه؛ ا نجام آزمایشات بازدیدهای محلی و به دلیل وسواس در کیفت اجرا و حفظ ماهیت طرح و سرانجام با یافتن راهکارهای مناسب، اقدامات اجرایی اغاز و عملیات ساخت ساز ادامه دارد.

در شرایط کنونی با از سرگیری مجدد فعالیت‌های رسمی خانه سینما؛ احداثخانه هریس در چارچووب فعالیت‌های خانه سینما با همکار انجمن‌ها و تشکل‌های هنری مرتبط انجام می‌گیرد و امیدواریم از حمایت هنرمندان و مسئولان و حامیان این حرکت فرهنگی برخوردار باشد.

هدف بلند مدت ما از احداثخانه هنر هریس چنین است:

یادمانی برای قربانیان زلزله ۹۱ آ ذربایجا شرقی؛ و همدری با بازماندگان و اهالی منطقه؛ ایجاد امید به آینده و فرا هم کردن بستر فضایی برای فعالیت‌های فر هنگی؛ از طریق ظرفیت‌های مختلف هنری و فرهنگی، با مشارکت علا قه مندان دست اندر کاران بومی؛ آموزش کودکان؛ نوجوانان؛ جوانان در حوزه‌های مختلف و بهره گیری از سوابق بومی(سنت‌ها و آئین‌ها، صنایع دستی و…)

در راستای اهداف فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و فعالیت‌های مورد نظر چنین پیش بینی شده است:

نمایش فیلم، اجرای تا‌تر(صحنه‌ای یابانی؛ آئینی و…) کنسرت موسیقی و قصه خوانی برگزاری نمایشگاههای عکس و نقاشی، برگزاری جلسات مشاوره بهداشت و روان، تشکیل دوره‌های اموزشی در زمینه هعای مختلف هنری و معارف اسلامی فعالیت انتشاراتی و ایجاد کتابخانه.

در خانه هریس نام قربانیان زلزه به نحوی ثبت؛ و یاد آنان زنده نگاه داشته خواهد شد. احتمالاً با طراحی فضایی مناسب با کاشت نهالی به ازای هر یک از آنان.

سینما گران و هنرمندان تا زمانی که خانه هریس لازم داشته باشد؛ در تربیت و آموزش آنان با سفرهایی به هریس و برگزاری کارگاهای آموزشی، کوتاهی نخواهد کرد.

از نظر ما خانه هریس پایگاه و ایستگاهی مرکزی برای فعالیت‌های هنری است. و باید فعالیت‌های هنری در سطح روستا‌ها و بخش‌ها و شهرهای منطقه گسترش پیدا کند.

خانه هنر هریس برخود واجب می‌داند؛ تا با بهره گیری از امکانات هنری؛ در احیای هویت بومی؛ و توجه بیشتر به امتیاز و ارزش موجود در این منطقه که در فرش هریس متجلی است تلاش کند. این رویکرد می‌تواند؛ به بهبود اقتصادی منطقه کمک کند.

خانه هنر هریس گام اول است. امیدواریم این تجربه با موفقیت؛ تبدیل به الگویی برای تکرار در دیگر مناطق نیازمند کشورمان باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز