خبرگزاری کار ایران

بزرگداشت مهدی هاشمی در جشنواره فیلم فجر

کد خبر : ۱۳۲۲۶۰

سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر در نظر دارد از مهدی هاشمی بازیگر سینمای ایران برای ۴ دهه تلاش هنری در جشواره سی و دوم تقدیر کند.

ایلنا: جشنواره فیلم فجر از ۴ دهه تلاش هنری مهدی هاشمی بازیگر توانمند سینما، تئا‌تر و تلویزیون کشور تقدیر می‌کند.

به گزارش ایلنا، مهدی هاشمی؛ فارغ التحصیل رشته هنرهای نمایشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. وی فعالیت هنری خود را همراه با داریوش فرهنگ با راه اندازی گروه تئا‌تر «پیاده» آغاز کرد.

مهدی هاشمی بازیگر موفق دهه شصت و نیمه اول دهه هفتاد سینمای ایران، برای اولین بار در سال ۱۳۵۸ با بازی در فیلم «زنده باد» ساخته خسرو سینایی وارد عرصه سینما شد. هاشمی در سال ۱۳۶۰ در فیلم مرگ یزدگرد ساخته بهرام بیضایی نقش آفرینی کرد. او در سال ۱۳۶۵ در فیلم «بگذار زندگی کنم» ساخته شاپور قریب، بازی کرد. او در سال ۱۳۶۷ با بازی در فیلم «زرد قناری» ساخته رخشان بنی اعتماد، در کنار همسر خود گلاب آدینه بازیگر توانمند سینما، تئا‌تر و تلویزیون کشورمان ایفای نقش کرد. وی در مسیر موفقیت‌های خود، در سال ۱۳۶۹ با بازی در فیلم «دو فیلم با یک بلیت» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول جشنواره نهم فیلم فجر را از آن خود کرد.

هاشمی در دهه هفتاد با نقش آفرینی در فیلم‌‌های «همسر» ساخته مهدی فخیم‌زاده و «معجزه خنده» به کارگردانی ید الله صمدی دوره درخشانی را در کارنامه هنری خود به ثبت رساند.

این بازیگر سینما، تئا‌تر و تلویزیون کشورمان، دهه هشتاد را با بازی در فیلم روزکارنامه ساخته مسعود کرامتی آغاز کرد. هاشمی در سال ۱۳۸۸ با بازی در فیلم متفاوت «هیچ» ساخته عبدالرضا کاهانی کارگردان جوان و مستعد سسینمای ایران، بار دیگر نام خود را به عنوان یک بازیگر خاص و باقابلیت بر سر زبان‌‌ها انداخت. او پس از «هیچ» در فیلم «آلزایمر» به کارگردانی احمدرضا معتمدی و «آقا یوسف» ساخته علی رفیعی نقش آفرینی کرد و موفق شد، در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر برای دومین بار سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم‌های «آلزایمر» و «آقا یوسف» دریافت کند.

هاشمی علاوه بر سینما کارنامه درخشانی هم در تلویزیون دارد. او که با سریال سلطان و شبان ساخته داریوش فرهنگ در سال ۱۳۶۳ بازیگر محبوب خانواده‌های ایرانی شد، نقش آفرینی در سریالهای هزاران چشم و روزگار قریب ساخته داریوش عیاری، غول چراغ جادو به کارگردانی همایون اسعدیان، «کوچک جنگلی» ساخته بهروز افخمی، اشک‌ها و لبخند‌ها ساخته حسن فتحی و طلسم شدگان به کارگردانی داریوش فرهنگ را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است.

سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر در نظر دارد، از مهدی هاشمی بازیگر برجسته سینمای ایران برای ۴ دهه تلاش هنری در جشواره سی و دوم تقدیر و تشکر به عمل آورد. این مراسم با مروری بر آثار هنری و فاخر مهدی هاشمی با حضور بزرگان سینمای ایران به پاس هنر نمایی‌های این بازیگر توانمند کشورمان برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز