خبرگزاری کار ایران

فرشته طائرپور:

ترکیب مردانه شورای نمایش جلوی اکران «نیلوفر» را گرفت

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۸۷۲

جامعه ما به بازسازی فرهنگ‌هایی که با زمانه متناسب نیستند نیاز دارد و در این راستا، سینما یکی از قوی‌ترین رسانه‌هایی است که می‌تواند این کار را به خوبی انجام دهد.

ایلنا: هجدهمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران به فیلم «نیلوفر» ساخته سابین ژمایل و به تهیه‌کنندگی مشترک فرشته طائرپور و ژان برهات اختصاص داشت. پس از به نمایش درآمدن این فیلم جلسه نقد و بررسی با حضور هنگامه قاضیانی، بهرام بدخشانی(فیلمبردار)، فرشته طائر‌پور(تهیه کننده) و خسرو سینایی برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در ابتدای این نشست، طائرپور با اشاره به مضمون فیلم «نیلوفر» به چگونگی ساخته شدن آن اشاره کرد و گفت: این فیلم به طور خلاصه داستان دختری را نشان می‌دهد، که علاقه زیادی به درس خواند دارد، اما وجود برخی از سنت‌ها مانع ادامه درس خواند این دختر می‌شود. این فیلم به هیچ وجه موضع انتقادی ندارد و تنها این داستان را به تصویر می‌کشد. خانم «سابین ژمایل» کارگردان این فیلم که دورگه فرانسوی - لبنانی است، تجربه و شعور شرقی قابل توجه‌ای داشت. «سابین ژمایل» این فیلمنامه را براساس تجربه شخصی خود از یک خاطره در لبنان نوشته بود، این فیلم ابتدا قرار بود با حمایت یک کمپانی معروف فرانسوی در لبنان ساخته شود، اما بعد از مشاوره‌هایی به این نتیجه رسیدند که ساخت فیلم در ایران با یک فضای عربی امکان پذیر است. توجه به اینکه صنعت سینمای ایران نسبت به لبنان پیشرفته‌تر و امنیت فضای ایران نیز بیشتر است، بنابراین آن‌ها تصمیم گرفتند فیلم را در ایران بسازند. البته بعد از چند جلسه تصمیم گرفتیم فیلمنامه را به گونه‌ای بازخوانی کنیم که امکان گرفتن مجوز و پروانه ساخت وجود داشته باشد.

طائرپور در ادامه صحبت‌های خود به موضوع به نمایش درنیامدن این فیلم اشاره کرد و گفت: مراحل تهیه و ساخت این فیلم با حمایت سینمای ایران و کمپانی فرانسوی و تلاش بی‌نظیره کارگردان، در مدت زمان بسیار کمی ساخته شد، اما نمی‌دانم به چه دلایلی با وجود مجوز و پروانه ساخت، این فیلم در ایران ۵ سال توقیف شد. وقتی برای چندمین‌بار این فیلم را می‌بینم با خودم می‌گویم این فیلم چه چیزهایی دارد که مانع نمایش آن می‌شوند؛ چیزهایی که ممکن است شوراهای تصمیم‌گیرنده شهامت به زبان آوردن آن را نداشته باشند؛ زیرا ترکیب این شورا‌ها مردانه است و هیچگاه زنی وجود نداشته که با حس زنانه به این موضوعات نگاه کند. فکر می‌کنم شاید آقایان فکر می‌کردند که بی‌حیایی است که درباره مسائل زنان به صورت مستقیم در این فیلم اشاره شده است!

طائرپور به استفاده از عوامل ایرانی در این فیلم اشاره کرد و گفت: در این فیلم به جز کارگردان که خارجی بود، تمام عوامل آن ایرانی بودند، تهیه کننده فیلم نیز تنها چندبار به صحنه فیلمبرداری آمد. ابتدا قرار بود پُست پروداکشن فیلم در فرانسه انجام شود، اما هنگامیکه تهیه‌کننده و کارگردان متخصصان و امکانات ایران را دیدند، تصمیم گرفتند این کار‌ها را هم در ایران انجام دهند. می‌توانم بگویم این فیلم به معنای واقعی تولیدی مشترک است، که بی‌شک یکی از بهترین تجربه‌های سینمای ایران در این زمینه است.

در بخش دیگری از این نشست؛ قاضیانی با ابراز خوشحالی از نمایش این فیلم گفت: خوشحالم که بعد از پنج سال «نیلوفر» را می‌بینم، زیرا این فیلم، یکی از بهترین خاطرات در کارنامه کاری من است. ما در شرایط سخت جغرافیایی این فیلم را کار کردیم و مثل یک خانواده مدتی در کنار یکدیگر زندگی کردیم. وقتی قرار شد این فیلم اکران خصوصی شود، از خوشحالی بسیار گریه کردم. فیلم «نیلوفر» برای من تجربه بسیار خوبی بود چراکه توانستم چیز‌های بسیار زیادی از آن یاد بگیرم.

هنگامه قاضیانی در پایان صحبت‌های خود از «ژیلا مهرجویی» طراح لباس این فیلم یاد گرفت و او را یکی از بهترین طراحان صحنه و لباس در ایران دانست.

در بخش دیگری از این نشست؛ خسرو سینایی به تجربه خود از ساخت فیلم «عروس آتش» اشاره کرد و گفت: وقتی فیلم «عروس آتش» به اکران درآمد، مشکلات بسیار زیادی به وجود آمد، حتی عده‌ای می‌خواستند سینما ماهشهر را به آتش بکشند! اما در کنار همه این مسائل خیلی از اعراب نیز از ساخته شدن این فیلم خوشحال شدند، و از من تشکر بسیار زیادی کردند. اگرچه فیلم «عروس آتش» حرف و حدیث‌های بسیار داشت اما جامعه ما به بازسازی فرهنگ‌هایی که با زمانه متناسب نیستند نیاز دارد و در این راستا، سینما یکی از قوی‌ترین رسانه‌هایی است که می‌تواند این کار را به خوبی انجام دهد.

آنتونیا شرکا با اشاره به اهمیت فیلم‌هایی همچون «عروس آتش» و «نیلوفر» گفت: با تماشای فیلم «نیلوفر»، من به یاد فیلم «عروس آتش» افتادم. فکر نمی‌کنم به جز این دو فیلم، فیلمی با این موضوع در سینمای ایران داشته باشیم. فیلم‌هایی که به مسائل زنان می‌پردازند، فیلم‌های اندکی هستند، اگرچه ما تهیه کنندگان زن بسیار زیادی داریم، اما کمتر آن‌ها آگاهانه به این موضوع پرداخته‌اند. به همین دلیل ساخت فیلمی همچون «نیلوفر»، اتفاق بسیار خوبی در سینمای ایران است که همه ما باید از بابت آن خوشحال شویم.

«نیلوفر» داستان یک دختر بچه عراقی است که در سر رویای درس خواندن و پزشک شدن را می‌پروراند. روابط او با افراد خانواده‌اش به خصوص عموی چوپانش بستر اتفاقات تازه‌ای می‌شود.

در نیلوفر که محصول سال ۱۳۸۵ است؛ شهاب حسینی، رویا نونهالی، فاطمه معتمدآریا، هنگامه قاضیانی، صادق صفایی، زهرا داوودنژاد، نیره فراهانی، تورج فرامرزیان و امیر آقایی بازی می‌کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز