خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا؛

مکانیزم انتخاب فیلم‌های جشنواره فیلم فجر تشریح شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۴۳۸

از بین ۱۲۶ فیلم متقاضی نزدیک به ۶۰ فیلم در جشنواره پذیرفته شدند / فقط فیلم‌هایی دیده شدند که کامل بودند / فیلم‌های انتخاب شده نظر جمعی اعضا را کسب کرده بودند و ملاک انتخاب رای گیری تنها نبود / به احتمال فراوان در بخش تجربی یک جایزه داده می شود.

ایلنا: هیات انتخاب سی و دومین جشنواره فیلم فجر امسال در چند مرحله فیلم‌ها را انتخاب کرد به گونه‌ای که در مرحله پایانی نزدیک به ۶۰ فیلم در جشنواره امسال شرکت خواهند کرد.

علی معلم(عضو هیات انتخاب و سخنگوی این هیات) در گفت گو با خبرنگار ایلنا؛ با اشاره به روند بررسی فیلم‌ها گفت: امسال بیش از ۱۲۶ فیلم در جشنواره فیلم فجر دیده شد که نسبت به سال گذشته که حدود ۹۶ فیلم حضور داشت؛ رشد خوبی کرده بود.

وی ادامه داد: تعدادی از این فیلم‌ها کاملاً آماده بود و ساخت تعدادی دیگر از آن‌ها به دلیل شرایط امسال و همچنین جا به جایی‌های مدیریتی با تاخیر آغاز شده بود لذا کپی فیلم‌ها دیر به دست هیات انتخاب می‌رسید. به همین دلیل است نسخه‌ای که توسط هیات انتخاب دیده شد مثلاً ۱۴۰ دقیقه باشد اما در جشنواره بسیار کوتاه‌تر شود.

معلم با تاکید بر اینکه هیات انتخاب فیلمهایی را می‌دید که از لحاظ ساخت تقریباً کامل شده‌اند؛ افزود: فیلمهایی که توسط هیات انتخاب دیده می‌شد فیلمهایی بود که یا در مرحله تدوین بود و یا اینکه راف کات آن‌ها کامل شده بود و ما هیچ فیلم ناقصی را برای دیدن قبول نکردیم. به طور مثال فیلم معراجی‌ها به صورت کامل به دست ما نرسید و ما فیلم را ندیدیم.

وی ادامه داد: سایر فیلم‌ها نیز دارای اشکالات جزئی مانند تصحیح رنگ بود و یا اینکه در مرحله سا خت موسیقی و صداگذاری قرار داشت. این روند در تمام جشنوارهای دنیا نیز و جود دارد و کمتر جشنواره‌ای در جهان است که فیلم را به صورت صد در صد کامل آماده انتخاب کند. اما برای داوری و نمایش فیلم برای هیات داوران قطعاً فیلم ما باید به صورت کامل و آماده نمایش ارائه شود.

سخنگوی هیات انتخاب با اشاره به حضور نسلهای مختلف سینمای ایران در جشنواره امسال گفت: در بخش فیلمهای اول بیش از ۶۰ فیلم اولی حضور داشتند و در بخش سودای سیمرغ نیز ۶۵ فیلم حضور داشتند. در بین این فیلمسازان کسانی بودند که اسامی شناخته شده‌ای هستند و صاحب نام هستند و طبیعتاً نامشان به عنوان پشتوانه فیلم حضور دارد و باید خودشان از فیلمشان دفاع کنند. از طرفی دیگر بسیاری از جوانانی بودند که ناشناخته بودند اما فیلمهای خوبی ساختند.

وی در پاسخ به این سوال که هر فیلم برای انتخاب شدن باید حداقل چند رای مثبت از بین ۷ رای هیات داوران را کسب می‌کرد، گفت: هیات داوران برای انتخاب فیلم‌ها دو راه کار را در نظر گرفته است: راهکار اول این بود که هر فیلم بر اساس رای گیری حداقل باید۴ رای از ۷ رای را کسب کند و هیات انتخاب بر اساس رای گیری نظر بدهد. این روش شاید با عثمی‌شد که تعداد کمتری فلم در جشنواره حضور داشته باشد. راهکار دوم این بود که به جای رای گیری به بحثو تبادل نظر در مورد فیلم‌ها بپردازیم. هیات انتخاب امسال با توجه به حجم فیلم‌ها راهکار دوم را انتخاب کرد و تصمیم گرفت هم حجم فیلمهای انتخاب شده را بالا ببرد و هم اینکه ظرفیت و فرصتی را به وجود بیاورد تا فیلم‌های بیشتری به نمایش دربیاید و مخاطبان فیلم‌ها را ببیند و درباره آن‌ها نظر بدهد و به نوعی جشنواره امسال ویترینی کامل از سینمای ایران است.

وی ادامه داد: فیلمهایی که امسال در جشنواره وچود دارند توانستند در بحث‌هایی که پیرامون آن‌ها در هیات انتخاب صورت می‌گرفت؛ نظر کافی را به دست آورند و قطعاً هیات انتخاب به یک جمع بندی در باره آن‌ها رسیده بود. فیلمهایی هم که حضور ندارند؛ نتوانسته بودند نظر جمعی هیات انتخاب را به دست بیاورند.

معلم درباره اختصاص دادن بخشی به عنوان بخش تجربی گفت: جدول نمایش فیلم‌ها و بخش مسابقه در جشنواره فیلم فجر محدود است لذا نمی‌توان همه فیلم‌ها را در این بخش قرار داد از طرف دیگر فیلمهایی بودند که جنبه‌های تجربی داشتند و می‌توانند به نمایش دربیایند اما شاید نتوانسته جایگاهی دربین مخاطبان کسب کند. لذا هیات انتخاب تصمیم گرفت تا بخشی را برای این فیلمهای تجربی درنظر بگیرد و ۱۱ فیلم رابه احتمال فراوان در این بخش قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: هرچند فیلمهای بخش تجربی در بخش مسابقه حضور ندارند اما اینگونه نیست که این بخش حیات خلوت جشنواره باشد بلکه فیلمهای خاصی در این بخش به نمایش در می‌آید و حتی پیشنهاد شده بود که جایزه‌ای را برای این بخش در نظر بگیرند. فیلمهایی هم که در این بخش به نمایش در می‌آیند با اجازه صاحبان خود آنهاست.

سخنگوی هیات انتخاب در باره کیفیت فیلمهای جشنواره امسال گفت: قطعاً کیفیت فیلمهای جشنواره امسال با هم متفاوت است و همه فیلم‌ها در یک کیفیت نیست اما آنچه که مشخص است این است که امسال موقعیت خوبی است که یک تصویر روشن از سینمای ایران به نمایش در بیاید و جشنواره امسال می‌تواند برای سینما گران و مدیران سینمایی روشن گرانه باشد. وامسال سال روشن‌گری در جشنواره فیلم فجر است.

معلم تاکید کرد: امسال با تصمیمی که هیات انتحاب و برگزارکنندگان جشنواره گرفته‌اند بیش از ۴۵ درصد متقاضیان حضور در جشنواره فیلم‌هایشان انتخاب شده و بالا‌ترین ظرفیت حضور فیلم‌ها درنظر گرفته شده و فرصتی به وجود آمده است که جشنواره فیلم فجر در بخش ویترینی یک وی‌ترین تمام عیار برای سینمای ایران باشد اما اینکه کدام فیلم‌ها در جشنواره و بعد از آن پر بیننده می‌شوند؛ جای سوال دارد و باید پاسخ به آن را به آینده موکول کرد.

وی ادامه داد: سینمای ایران دچار موضوعات و معضلات مختلفی است که تصویر خود را در فیلم‌ها نشان می‌دهد و فیلمهای امسال جشنواره فیلم فجر هم قابلیت سینمارا نشان می‌دهند و هم مشکلات ان را بیان می‌کنند.

سخنگوی هیات انتخاب با خودداری از هر گونه پیش داوری درباره جشنواره امسال فیلم فجر گفت: سینمای ایران متعلق به سینماگران و مردم است ما آنچه مشخص است این است که متاسفانه سینمای ایران در تنوع ژانر و مضمون دچار کمبودهایی است و این اشکال معضلی است که هر ساله وجود داشته و ما کمتر سینمای متکی بر تماشاگر داریم.

وی ادامه داد: باید سازو کار تولید و نمایش را تغییر دهیم زیرا با این وضعیت فیلم‌ها؛ موقعیت فعلی ما در دیدگاه مخاطب و جذب مخاطب به مخاطره می‌افتد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز