خبرگزاری کار ایران

مصحح رنگ فیلم ملبورن در گفتگو با ایلنا مطرح کرد:

جشنواره فیلم فجر به بخش تصحیح رنگ جایزه اختصاص دهد

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۴۴۴

تکنولوژی دیجیتال بسیاری را تنبل کرده است. / کار ما دستکاری در واقیعت است اما ما باید اینقدر در واقعیت دستکاری کنیم که کسی متوجه نشود و کسی بفهمد که چه اتفاقی افتاده است.

ایلنا: با آمدن سیستم دیجیتال در سینماهای کشور به نوعی انگار سینما دوباره اختراع شده است به همین دلیل تکنیسین‌ها و کارشناسانی که در این بخش کار می‌کنند؛ معتقدند باید به کار آنها همانند سایز بخش‌های سینما همچون فیلمبرداران، صدابرداران و حتی کار گردان‌ها اهمیت داده شود و حتی در جشنواره فیلم فجر باید برای بخش‌هایی همچون تصحیح رنگ و اتالوناژ؛ جایزه مستقلی داده شود.

هوتن حق‌شناس؛ کا‌شناس تصحیح نور و رنگ که نزدیک به ۱۰ سال است در این حرفه مشغول است و فیلم‌های بسیاری را تصحیح کرده است؛ در گفتگو با خبرنگار ایلنا، بااشاره به فعالیت‌های خود گفت: روی فیلم‌هایی که به لابراتورارهای دیجیتال می‌آیند دو کار صورت می‌گیرد یا فیلمی فقط از لحاظ شکل ۳۵ میلیمتری به دیجیتال تبدیل می‌شود و از لابراتوار خارج می‌شود و یا اینکه روی آن کار گرافیگی انجام می‌شود.

وی با اشاره به ورود تکنولوژی دیجیتال گفت: امروز دوربین‌های جدید دیجیتال این امکان را می‌دهد که تمام تصاویر و نورهای سر صحنه را در بخش لابراتوار تغییر بدهیم به طور مثال حتی فضای یک فیلم را می‌توان از صبح به شب یا عصر تغییر بدهیم حتی رنگ فیلم را نیز می‌توانیم تغییر بدهیم.

وی ادامه داد: تصحیح رنگ همه نماهای یک فیلم را هم از لحاظ رنگ و نور هماهنگ می‌کند و هم فضا و اتمسفر فیلم را هماهنگ می‌کند. مثلا یک فیلم اجتماعی با یک فیلم جنگی فضای متفاوتی دارد و شاید در زمان فیلمبرداری این فضا وجود نداشته باشد که فیلمبردار و کارگردان به اهداف خود دست پیدا کنند لذا خیلی باید فضای اتمسفر رنگ در خدمت داستان باشد.

حق‌شناس در پاسخ به این سوال که آیا در زمان فیلمبرداری امکان اصلاح نیست، افزود: در زمان فیلمبرداری اگر بخواهند همه تنظیمات دوربین را باهم هماهنگ کنند امکان پذیر نیست و به مشکل برمی‌خورند و دیگر اینکه اتفاقاتی را که می‌خواهند در تصویر بیافتد امکان پذیر نیست مثلا کنترل نور‌ها و یا رنگهای فیلم امکان ندارد.

وی با انتقاد از استفاده نابجا از دوریبن‌ها گفت: بسیاری از دوربینهای دیجیتال برای سینما طراحی نشده است مانند دوربین " ۵ed " که بیشتر یک دوربین عکاسی بوده است که با اضافه کردن برخی قابلیت‌ها؛ امکان فیلمبرداری هم دارد و خیلی مشکلات جدی دارد که حل کردن آن مشکلات در بخش بعد از فیلمبرداری بسیار سخت است به همین دلیل است که دوربین‌های مانند " red " و یا الکسا قیمت زیادی دارد.

حق‌شناس افزود: از طرف دیگر تجهیزات سیستمهای دیجیتال بسیار گران است مثلا مانیتوری که برای بخش دیجیتال استفاده می‌شود بیش از ۴۰ هزار دلار قیمت دارد.

وی ادمه داد: کسی که تصحیح رنگ می‌کند این کار را با کارگردان و فیلمبردار انجام می‌دهد لذا باید یک‌شناختی از انواع و اقسام دوربینهای دیجیتال داشته باشد و باید دانش کسی که تصحیح رنگ می‌کند همیشه به روز باشد زیرا تصحیح رنگ فیلمی که بادوربین رد فیلمبرداری شده است با فیلمی که با آلکسا فیلمبرداری شده است؛ تفاوت دارد.

مصصح رنگ فیلم ملبورن ادامه داد: روز اولی که تصحیح رنگ شروع می‌شود ما با کارگردان و فیلمبردار صحبت می‌کنیم و قصه فیلم شنیده می‌شود و کارگردان نظر خود را می‌دهد و فیلمبردار هم نظر خود را می‌دهد و من هم نظر خود را می‌دهم.

وی ادامه داد: قبلا ما فقط سطح تصویر را اصلاح می‌کردیم اما امروز تمام جزئیات باید اصلاح شود یعنی درست کاری که گرافیست‌ها روی یک عکس با استفاده از نرم افزار فوتو شاپ انجام می‌دهند ما روی یک فیلم انجام می‌دهیم.

حق‌شناس ادامه داد: کار ما دستکاری در واقیعت است اما باید اینقدر در واقعیت دستکاری کنیم که کسی متوجه نشود و کسی نباید بفهمد که چه اتفاقی افتاده است و شاید در یک پلان معمولی کسی متوجه نشود که جزئیات چقدر تغییر کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این کار و تصحیح رنگ فیلمبردار و نور‌پرداز را تنبل کرده است یا خیر افزود: هر چند امروز تکنولوژی دیجیتال فیلمبردار‌های بسیاری را تنبل می‌کند و می‌گویند که در سر صحنه زیاد زحمت نمی‌کشیم زیرا در بخش اصلاح درست می‌شود اما به گروه دیگری نیز امکانات زیادی می‌دهد و کاری که شاید ساعت‌ها زمان می‌برد را در مدت کوتاهی انجام می‌دهند. کلا کسانی که کارشان را جدی می‌گرفتند تنبل نمی‌شوند و امکان خلاقیت را بیشتر می‌کنند.

وی ادامه داد: باید یک جایزه‌ای به بخش اتالوناژ داده شود زیرا در همه جای دنیا یک جایزه‌ای برای این کار وجود دارد اما در ایران آن طور که باید به آن نگاه نشده است. کسانی که در این حرفه کار می‌کنند یک تکنیسین هنرمند هستند تکنولوژی دیجیتال روز به روز نو می‌شود و به روز می‌شود و این بخش با فیلمبردار‌ها و تدوینگران مستقیم در ارتباط است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز