خبرگزاری کار ایران

خزاعی: بسیاری از مسئولین ما به زبان سینما آشنا نیستند

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۲۴۴

متاسفانه بسیاری از مسئولین ما به زبان سینما آشنا نیستند و در ‌‌نهایت سینمای ما این ختم شده است که بر اساس تفکر فیلمساز یک سری فیلم تولید شود.

ایلنا: برنامه دو نیم ساعت شبکه خبر شب گذشته میزبان محمد خزایی و محمدرضا اسلام لو بود که به بیان دیدگاه‌ها و نظراتشان درباره سینمای ایران و جشنواره فیلم فجر پرداختند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدا این برنامه محمد خزاعی دبیر جشنواره سی‌ام فیلم فجر گفت: در جشنواره فیلم فجر کارنامه یک ساله سینمای ایران رصد می‌شود. همه ما به خوبی می‌دانیم که در وهله اول وظیفه اصلی سینماگر این است که دردهای اجتماعی را بیان کند تا مسئولین هشیار شوند.
وی در ادامه افزود: برخی فیلمسازان صاحب سبک و اندیشه هستند و هر فیلمی را نمی‌سازند ضمن اینکه اگر فیلمی هم می‌سازند به دنبال درمان آن هم هستند و به هیچ وجه در جامعه سیاه نمایی نمی‌کنند. آنچه در این امر اهمیت دارد این است که باید جنس برخورد مدیران با سینما مشخص شود.
این تهیه کننده همچنین خاطرنشان کرد: مشکل دیگر این است که در همه دنیا زمانیکه جشنواره‌ای برگزار می‌شود اکران آن هم تضمین می‌شود اما در کشور ما بهترین فیلممان هم در زمان اکران با مشکل مواجه می‌شود و علت اصلی این است که ما در سینما جریان سازی نداریم.
وی در ادامه افزود: جشنواره فیلم فجر مضامین جدیدی را کشف می‌کند و استعدادهای جدید را معرفی می‌کند بنابراین باید توجه داشته باشد تا در این میان یک سری شاخصه‌های مهم را از دست ندهد.
خزاعی درباره اینکه چند درصد فیلم‌ها گستردگی موضوع را حفظ می‌کنند نیز گفت: قطعا جریان سینما بسیار تاثیرگذار و مهم است بنابراین باید تنوع تولید داشته باشیم یعنی برای کودکان، پیر‌ها، خانواده‌های متدین و… فیلم بسازیم و با این کار درواقع به نوعی خوراک‌های مختلفی به مردم بدهیم.
وی با بیان اینکه سیاست گذاری‌های سینما به دست مدیریت است، گفت: بار‌ها شنیدیم که می‌گویند سینما‌ها خلوت است دلیل اصلی این است که ما خوراک مناسبی برای مردم نداریم. خوراک سازی دست مدیریت فرهنگی کشور است و بسیاراهیمت دارد.
خزایی خاطرنشان کرد: جمله بسیار با ارزشی رهبر معظم فرمودند که کلید پیشرفت کشور در دست سینماگران است بنابراین باید از این موهبتی که در اختیارمان قرار داده شده استفاده کنیم اما متاسفانه بسیاری از مسئولین ما به زبان سینما آشنا نیستند و در ‌‌نهایت سینمای ما این ختم شده است که بر اساس تفکر فیلمساز یک سری فیلم تولید شود.
وی ادامه داد: بنده معتقدم از ۱۰۰ فیلمی که در سینمای ایران ساخته می‌شود تنها ۲۰ فیلم دغدغه همه است و باقی آن‌ها کمکی به فضای فرهنگی جامعه نمی‌کند. باید توجه داشت زمانی که می‌گوییم سینمای انقلاب باید این سینما معماری انقلاب هم داشته باشد. سینمای امروز ما سینمای آرمانی نیست. سینمای امروز ما نیاز به قهرمان دارد و مردم باید در فیلم‌ها قهرمان خود را ببینند. زبان سینما برای این است تا دغدغه‌ها بیان شود بنابراین باید در سینما استراتژی داشته باشیم.
دبیر سی امین جشنواره فیلم فجر درباره ملاک‌های انتخاب آثار بخش داخلی و بین الملل نیز توضیح داد: برای بخش داخلی ملاک‌هایی وجود دارد که بر اساس آن آثار بخش داخلی انتخاب می‌شود. در سال‌های اخیر به دلیل اینکه مدیریت تولید و دبیر جشنواره متفاوت بود اختلافاتی در این میان بوجود آمده است ضمن اینکه در هر دوره سیاست‌های جشنواره عوض می‌شود و بر اساس آن آثار انتخاب می‌شوند.
وی در ادامه افزود: در دوره‌ای فیلمی توقیف می‌شود و‌‌ همان فیلم در دوره‌ای دیگر اکران می‌شود این نشان می‌دهد که نظام فرهنگی ثابتی نداریم و سلیقه شخصی بر مدیریت فرهنگی بسیار حاکم است درحالیکه اگر چشم انداز ثابت و برنامه ریزی منظمی داشته باشیم تغییری در مدیریت‌ها بوجود نمی‌آید.
خزایی خاطرنشان کرد: در بخش بین الملل قرار نیست از هر فیلمسازی دعوت کنیم تا در جشنواره حضور داشته باشد و برای حضورش هزینه‌های زیادی را بپردازیم. در دوره سی‌ام برای اولین بار برای این بخش استراتژی مشخصی برای این بخش گذاشتیم و بر اساس آن فیلم‌های جدیدی را انتخاب کردیم. اشکال عمده‌ای که در بخش بین الملل جشنواره وجود دارد این است که تنها ۶ روز می‌توانیم در خدمت فیلمسازان خارجی باشیم زیرا آن‌ها برای حضور در جشنواره دیگری باید از ایران بروند و فرصت مناسبی برای گفتگو با فیلمسازان ایرانی را ندارند بنابراین بهتر است این بخش به طور جداگانه در زمان دیگری برگزار شود.
وی در ادامه گفت: مضامین خوبی داریم که در سینما هنوز به آن‌ها پرداخته نشده است و جای آن‌ها در سینما خالی است. سینما وسیله‌ای است برای رسیدن به مقصد. سینما اندیشه می‌سازد، آدم می‌سازد با این همه مواهب چرا باید ذائقه را به سمت مضامین مریض ببریم؟ مشکل این است که سینمای ما دغدغه‌مند نیست زیرا اگردغدغه داشت مخاطب ما هم دغدغه‌مند بود. قرار است سینما به سیاستمدار‌ها و جوانان کمک کند تا به مسیر متعالی برسد.
خزایی همچنین گفت: امیدوارم امسال جشنواره‌ای درشان انقلاب اسلامی برگزار کنیم.
محمدرضا اسلام لو نیز که در این برنامه حضور داشت درباره ساز و کارهایی که درفیلم سلیقه مخاطب را هم در نظر بگیرند، گفت: بنده معتقدم سینماگر باید مصلح باشد یعنی در پی اصلاح جامعه خود باشد و کسی که می‌خواهد مصلح باشد باید شرایط لازم را هم داشته باشد و به بلوغ فکری و سیاسی و اجتماعی رسیده باشد.
وی با بیان اینکه سینما تاثیر مستقیم ذهن به ذهن است، افزود: سینما فوق العاده قدرتمند است و به نوعی حجت زمانه است. سینماگر باید چالش‌های جامعه خود را بداد زیرا هنرمند واقعی کسی است که سیاهی را ببیند، علت‌ها را بیابد و در جهت رفع آن برآید.
این تهیه کننده همچنین گفت: سینماگران ما خودشان را محدود می‌کنند و تنها در ژانر خاصی کار می‌کنند که پرداختن به آن‌ها زیاد مهم نباشد. من می‌گویم زاویه دید سینماگر باید ۳۶۰ درجه باشد ضمن اینکه گستردگی موضوع یکی از بهره مندی‌های سینما است.
وی ادامه داد: سینمای ایران قطعا با آثاری که در سال‌های اخیر ارائه دارد می‌تواند حرفی برای گفتن در دنیا داشته باشد بنابراین مدیر جشنواره نیز باید به دنبال تنوع موضوع باشد.
اسلام لو درباره اکران فیلم‌ها نیز توضیح داد: مدیر فرهنگی در برنامه ریزی و سیاست گذاری‌ها نقش مهمی دارد بنابراین به بهتر اکران شدن یک اثر ارزشی می‌تواند کمک کند. همه می‌دانیم که بحثاکران و حمایت از اکران‌های خاص بسیار پیچیده و مهم است. در جوامع پیشرفته ایده از پایین به سمت بالا می‌رود و اگر غیر از این باشد در حرکت مشکل بوجود می‌آید.
وی ادامه داد: یک مدیر خوب انتخاب خوب می‌کند با گستردگی و تنوع باید اجازه داد تا ایده‌های جدید وارد شود و سینما در جهت ایده‌های جدید و تازه گام بردارد.
اسلام لو در ادامه گفت: سینما یک ابزار است ابزار قدرتمند و تمدن ساز بنابراین باید به شکل درستی از آن استفاده شود. سینماگر باید بداند به چه شکلی از سینما استفاده کند ضمن اینکه با هدفگذاری‌های جامعه نیز آشنا باشد و آینده را ببیند. سینماگر باید توجه داشته باشد که خود را محدود نکند زیرا می‌تواند منجی باشد.
وی درباره بخش بین الملل جشنواره نیز گفت: بدون بخش بین الملل سینما معنا ندارد زیرا سینماگر باید بداند که باید در وادی سینمای جهان گام بردارد و خود را محک بزند. جشنواره بین الملل اهمیت آن از داخلی هم بیشتر است بنابراین بهتر است بخش بین الملل جشنواره را جدا کنیم و به آن ارزش دهیم زیرا در بخش بین الملل است که نظر‌ها جلب می‌شود و زمانیکه در کنار کسانی که در سینمای جهان ادعا دارند قرار بگیریم پیروز می‌شویم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز