خبرگزاری کار ایران

علی نیک رفتار:

بی‌تدبیری و نا‌امیدی در آغاز بزرگ‌ترین رویداد سینمائی

کد خبر : ۱۴۱۴۵۰

دراین دوران تدبیر و امید، نا‌دیده گرفتن حقوق عکاسان سینما مصداق بارز بی‌تدبیری و ایجاد جو ناامیدی از سوی دبیران سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر آغازی ناخوشایند در بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور، برای این قشر از هنرمندان سینما است.

ایلنا: علی نیک رفتار(عکاس سینما) که تا امروز عکاسی از بسیاری از فیلم‌های سینمای ایران از جمله «آسمان زرد کم عمق»، «ایجا بدون من»، «را آبی ابریشم»، «یه حبه قند»، «کنعان»، «سر بازهای جمعه» و… را انجام داده است، در سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر کاندیدای دریافت جایزه برای عکاسی از فیلم «فرزند چهارم» بود. نیک رفتار در یادداشی رویکرد جشنواره را در نگاه به حوزه مواد تبلیغی خصوصا عکاسی سینما را نادرست توصیف کرده است.

به گزارش ایلنا، متن این یادداشت بدین شرح است:

دراین دوران تدبیر و امید، نا‌دیده گرفتن حقوق عکاسان سینما مصداق بارز بی‌تدبیری و ایجاد جو ناامیدی از سوی دبیران سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر آغازی ناخوشایند در بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور، برای این قشر از هنرمندان سینما می‌باشد.

دبیر بزرگوار جشنواره بین المللی فیلم فجر

نقش عکس و عکاسان سینمای ایران در جهت ایجاد بستری مناسب، در فضای تبلیغاتی فیلمهای سینمائی تولید شده بر همگان روشن است.

پایه و اساس طراحی اکثر مواد تبلیغاتی فیلم ازجمله پوستر، بیلبورد‌ها، سردر سینما‌ها بدون عکس امکان پذیر نیست. در این خصوص بسیار سخن گفته شده و به همین اندازه بسنده نموده و به طرح موضوع اصلی که جایگاه عکاسان سینما درجشنواره بین المللی فیلم فجراست می‌پردازم.

به هنگام تولید یک اثر سینمائی همزمان و گا‌ها «خیلی زود‌تر از سایر عوامل فیلم، کار عکاس فیلم شروع شده و همگام با سایرین، به عنوان بخشی تاثیر گذار و شاخه‌ای مستقل در خلق اثار عکاسی از صحنه‌ها و پشت صحنه فیلم با نگاهی خلاقانه تلاش می‌نماید.

چرا به هنگام داوری و تعین برگزیدگان بخش‌های مختلف یک فیلم، عکس و عکاس فیلم، همزمان با سایر عوامل مورد قضاوت و داوری قرار نمی‌گیرد.

در مراسم اختتامیه جشنواره بین المللی فیلم فجر همه گروه‌ها و عوامل و رشته‌ها مورد تقدیر و ستایش واقع می‌گردند. چرا عکاس در این مراسم جائی ندارد.

پاسخ شما انتظار کشیدن عکاسان تا زمان نمایش عمومی فیلم و تهیه پوستر و انوس و تیزر و اهدای جوایز در قالب بخش مواد تبلیغاتی فیلم در لابه لای برنامه‌های مختلف مراسم افتتاحیه جشنواره بین المللی فیلم فجر ازجمله اجرای موسیقی، تقدیر از پیشکسوتان سینما و یاد بود درگذشتگان و سایر سخنرانی‌های مختلف می‌باشد.

بسیار فیلمهای که تولید شدند و در مراسم اختتامیه مورد تقدیر و جوائز عوامل آن اهد گردید. اما به دلایل مختلف به توفیق نمایش عمومی دست نیافتند. عکس و عکاس ان فیلم هرگز معرفی نگردید. چرا؟؟؟

به مراسم پرشکوه افتتاحیه باز می‌گردیم. در‌‌ همان لایه‌ها و اهدا جوائز بخش مواد تبلیغاتی فیلم. چطور می‌شود که داوران بخش مواد تبلیغاتی به هنگام اهدای جوایز این بخش حضور نداشتند. حتی دبیر محترم بخش مواد تبلیغاتی نیز این زحمت را به خود ندادند تا در مراسم اهدای جوایز این بخش شرکت نمایند. چطور می‌شود که پیشکسوتان محترم بازیگری در عرصه سینما و تئاتر جوایز این بخش را به برگزیدگان اهدا نمودند.

همچنین در این مراسم که اهدای جوایز عکس و پوستر و انوس و تیزر انجام پذیرفت، از هیچکدام از اعضای انجمن عکاسان سینما و پیشکسوتان این رشته و سایر هنرمندان و گرافیست‌های فعال در زمینه طراحی پوستر فیلم دعوت به عمل نیامد.

در حالی که حداقل کاری بود که می‌توانستید انجام داده و بدینوسیله‌ شان و جایگاهی که همواره مدعی رعایت آن می‌باشید را عملی نمائید.

شان، جایگاه و رعایت حقوق عکاسان بسیار فرا‌تر از اهدای جایزه نقدی که همواره میزان ان با سایر بخش‌ها، نابرابر است، می‌باشد.

پرواز بال نمی‌خواهد، دل می‌خواهد.
ان الله یحب الصابرین

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز