خبرگزاری کار ایران

هفته فیلم ایران در صربستان آغاز شد

کد خبر : ۱۴۳۸۱۸

ساختمان جدید موزه سینمایی بلگراد با نمایش فیلم ایرانی «زمانی برای دوست داشتن» به عنوان آغاز هفته فیلم ایران در صربستان گشایش یافت.

ایلنا: افتتاحیه هفته فیلم ایران همزمان با راه اندازی ساختمان جدید موزه سینمایی بلگراد، در این موزه آغاز شد.

به گزارش ایلنا، در مراسم باشکوهی که در ساختمان جدید التاسیس موزه سینمایی بلگراد معروف به آرشیو فیلم یوگسلاوی که به عنوان مهم‌ترین و با سابقه‌ترین موزه سینمایی اروپا شناخته می‌شود و در گنجینه با اهمیت آن دستکم یکصد هزار فیلم و همچنین قدیمی‌ترین دوربین‌های تصویربرداری جهان را در خود جای داده است، سیزدهمین جشنواره سینمای فجر ایران کار خود را از سر گرفت.

در افتتاحیه هفته فیلم ایران در بلگراد رادوسلاو زلنوویچ؛ مدیرکل آرشیو فیلم یوگسلاوی، با تکریم صنعت سینمایی ایران و تجلیل از فیلمسازان برجسته ایرانی مانند مجید مجیدی و رضا میرکریمی که پیش‌تر آثارشان در همین موزه به نمایش گذاشته شده بود، جشنواره سینمایی ایران در صربستان را مهم‌ترین رویداد سینمایی بین المللی در این کشور قلمداد کرد و گفت: این جشنواره برای ما اهمیت بسیار دارد و فیلم‌های ایرانی از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردارند.

مدیرکل آرشیو فیلم یوگسلاوی با قدردانی از تلاش‌های رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلگراد برای برپایی این رویداد عظیم هنری، تداوم این جشنواره در سال‌های آینده را خواستار شد.

مجید فهیم‌پور؛ سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان نیز در این مراسم فیلم‌های ایرانی را سرشار از محبت و معنویت و عاری از هرگونه خشونت خواند و افزود: فیلم‌های ایرانی حامل پیام‌هایی انسانی و با روحی متعالی برای جامعه بشری هستند.

محمود شالویی؛ رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلگراد هم ضمن ادای احترام به مدیر فقید موزه فیلم یوگسلاوی(دینکو توتساکوویچ) که در برگزاری جشنواره فیلم‌های ایرانی نقش برجسته‌ای داشت، به تشریح و توضیح پیرامون فیلم‌های انتخابی برای جشنواره سیزدهم پرداخت و اظهار داشت: فیلم‌های این دوره در سه مقوله معنوی، تاریخی و اجتماعی برگزیده شده‌اند که هر یک به نوبه خود پیامی مفید و موثر را برای مخاطب در پی خواهند داشت.

شالویی در بخش دیگری از سخنان خود از سازمان سینمایی ایران و بنیاد فارابی برای همکاری و همراهی در این امر مهم قدردانی کرد.

ماریان وویوویچ مدیر موزه فیلم یوگسلاوی که اجرای برنامه را هم بر عهده داشت در مقدمه‌ای کوتاه فیلم‌های ایرانی را صاحب منزلتی رفیع در عرصه بین المللی عنوان کرد.

افتتاحیه مراسم جشنواره سیزدهم در بلگراد با نمایش فیلم «زمانی برای دوست داشتن» ساخته ابراهیم فروزش و به تهیه کنندگی بنیاد سینمایی فارابی آغاز شد.

عمده تماشاچیان نخستین فیلم هفته فیلم ایران از جامعه فرهنگی و چهره‌های شناخته شده فرهنگی و هنری بودند و میروسلاو تاسیچ؛ رئیس موزه قوم‌شناسی و از مشاوران وزیر فرهنگ صربستان پس از مشاهده فیلم گفت: این فیلم حس عجیبی به من داد و فیلمی ارزشمند و شایسته چندبار دیدن دانست.

سیزدهمین جشنواره سینمایی فجر ایران در صربستان افزون بر موزه سینمایی یوگسلاوی و خانه فرهنگ پاربرود در بلگراد به صورت همزمان در دو شهر نوی ساد و زرنیانین صربستان نیز در حال برگزاری است و به مدت هشت شب ادامه دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز