خبرگزاری کار ایران

تازه‌ترین سخنان توحیدی و راعی؛ درباره داوری جشنواره فیلم فجر

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۵۸۶

در بخش بازیگری مرد؛ داوران می‌خواستند جایزه را به نوید محمد‌زاده بدهند / نیامدن حاتمی کیا و درویش به مراسم اختتامیه فیلم فجر درست نبود / می‌دانستیم ندادن بعضی از جوایز عواقب و جنجال دارد / اینکه می‌گویند داوران می‌خواستند همه راضی باشند درست نیست.

ایلنا: با گذشت ۱۰ روز از مراسم اختتامیه سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر دو نفر از داوران حقایق تازه‌ای را از جشنواره فیلم فجر بیان کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجتبی راعی(کارگردان سینما و یکی از داوران سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر) با اشاره به کیفیت فیلم‌های امسال گفت: وقتی‌ هیات انتخاب تعداد فیلم‌های حاضر در جشنواره را زیاد می‌کند یعنی تعداد فیلم‌های متوسط زیاد شده است اینکه فیلمی را به خاطر یک ویژگی آن انتخاب می‌کنید؛ تصمیم غلطی است زیرا ظرفیت سینمای ایران ۳۰ فیلم کامل نیست و همین کار تصمیم‌گیری‌ها را سخت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه جشنواره باید محلی برای فیلم‌های استاندارد باشد؛ افزود: درست نیست که فیلمی که استاندارد نیست جایزه بگیرد. ما سعی کردیم با شرافت داوری کنیم و اصولی را که می‌خواستیم رعایت کنیم و درگیری نفسانی خود را کنار بگذاریم.

وی با اشاره به فیلم عصبانی نیستم؛ گفت: در بخش بازیگری مرد داوران جایزه را به نوید محمد‌زاده داده بودند و ما کار درستی کرده بودیم زیرا معتقدم هیات داوران باید داوری می‌کردند و ممیزی را باید هیات انتخاب می‌کرد لذا ما رای درست داده بودیم ولی وقتی درمیشیان به عنوان تهیه‌کننده اعلام کرد که فیلم داوری نشود؛ ما نیز داوری نکردیم.

راعی درباره اعتراضات بعضی فلیمسازان به دولتی بودن جشنواره و داوری‌ها گفت: جشنواره فیلم فجر ۳۲ سال است دولتی است و وقتی من داور می‌شوم و یا در جشنواره فیلم فجر شرکت می‌کنم باید قبول کنم که این جشنواره دولتی است.

وی درباره حضور نیافتن احمدرضا درویش و ابراهیم حاتمی کیا در مراسم اختتامیه گفت: اینکه به مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر نیایم زیرا اگر بیایم می‌گویند فلانی دولتی شده است؛ خوب نیست اینکه درویش و حاتمی کیا به اختتامیه جشنواره فیلم فجر به هر دلیلی و به هر بحثی نیامدند؛ درست نیست.

وی ادامه داد: جشنواره فیلم فجر یک بازی و جشن است که همه به هم حس خوبی داریم وقتی فیلمسازی فیلمش را به جشنواره می‌دهد بازی و قواعد را قبول می‌کند اما اینکه بعد چون جایزه نمی‌گیرم نمی‌‌آید؛ درست نیست.

راعی درباره دادن جایزه بخش موسیقی به یک موسیقدان خارجی گفت: اگر قرار بود به یک موسیقدان خارجی جایزه ندهیم نباید اصلا در جشنواره شرکت می‌کرد ولی وقتی حضور پیدا کرده است باید داوری می‌شد.

وی همچنین درباره جایزه دادن به فیلم رستاخیز گفت: فیلمبرداری و کارگردانی رستاخیز بسیار درخشان بود درحالیکه تدوین فیلم ضعیف بود و اگر دوباره تدوین شود؛ فیلم بهتر می‌شود.

وی ادامه داد: حتی کارگردانی رستاخیز بهتر از چمران بود زیرا می‌گویند فیلم چ درباره چمران است اما چرا باید بهترین سکانس آن صحنه سقوط هلی‌کوپتر باشد.

راعی افزود: ما راحت داوری کردیم و شب راحت خوابیدیم. می‌دانستیم که ندادن بعضی از جوایز عواقب و جنجال دارد.

فرهاد توحیدی نیز درباره معیارهای داوری درسی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر گفت: اولین معیار ما این بود که تعریف یک فیلم استاندارد باشد و سینما را جلو ببرد و همه عناصرش باید درست باشد.

وی درباره ندادن بیانیه گفت: فرصت نشد بیاینه بخوانیم اما آن را به دبیر جشنواره دادیم که جایی خوانده و منتشر نشد. در بیاینه ما تاکید کردیم فیلم‌های امسال از تنوع مضمونی و تنوع ژانر برخوردار بودند اما امسال سال فیلم‌های متوسط بود و فیلم‌های شاخص و تعیین کننده که استاندارد لازم را برخوردار باشند و ما با رای قاطع نظر بدهیم نه رای لرزان؛ وجود نداشت.

وی ادامه داد: این جشنواره فرصت مناسبی بود برای دیدبانی و آسیب‌شناسی سینمای ایران زیرا سینمای ایران در سالهای گذشته دچار سوءمدیریت‌هایی بود که باید قبول کرد آسیب‌شناسی این سوء‌مدیریت با دیدن آن چیزی اتفاق می‌افتاد که روی پرده رفته است.

توحیدی افزود: ما همچنان مشکل فیلمنامه داریم و پروژه‌های بزرگ حتی با فیلمنامه‌های ضعیف شروع می‌شوند.

توحیدی درباره تعداد زیاد جوایز گفت: تعداد فیلم‌ها زیاد بود و اینکه می‌گویند ما با دیپلم افتخار می‌خواستیم همه را راضی کنیم درست نبود حتی ما می‌خواستیم به مهران احمدی دیپلم افتخار بدهیم اما نشد. ما دو جلسه جداگانه ۱۱ و ۸ ساعته داشتیم.

وی با تقدیر از رضا درمیشیان و سایر عوامل فیلم عصبانی نیستم؛ گفت: تصمیم درست سازندگان فیلم عصبانی نیستم حاشیه‌ها را از فیلم دور کرد و بخشی از مقصد نیروهایی که قصد داشتند تا جشنواره را به حاشیه ببرند؛ خنثی شد تا سینمای ایران آرامش پیدا کند زیرا سینمای ایران به آرامش نیاز دارد و اقدام درست آن‌ها هم جشنواره را از یک معضل دور کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز