خبرگزاری کار ایران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

نظارت جدی تری بر فعالیت های هنری و مطبوعاتی انجام می شود

asdasd
کد خبر : ۱۵۱۴۷۶

سینما نقش موثری در ایجاد فرهنگ جامعه دارد و باید با حساسیت بیشتری به آن پرداخته شود. همچنین باید در مطبوعات مراقب باشیم که به مقدسات و احکام دینی و شخصیت‌های مقدس اهانت نشود و با تخلفات به طور قانونی و جدی برخورد شود.

ایلنا: علی جنتی معتقد است که مسجد مهم‌ترین عنصر هویتی جامعه اسلامی است زیرا ما می‌توانیم هم وجه اعتقادی و هم وجه عبادی اسلام را در مساجد احیا کنیم.

به گزارش ایلنا «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که عصر امروزدر مراسم «گردهمایی سالانه مدیران کانون‌های فرهنگ و هنری مساجد استان تهران» در تالار خلیج فارس پژوهشگاه نیرو سخن می‌گفت ضمن بیان این مطلب افزود: مساجد هم محل ذکر و انس با خداست و هم عرصه برنامه ریزی و عمل برای ارتقای جامعه اسلامی به تراز مطلوب آن است.

وی با اشاره به اینکه مسجد به عنوان منشأ تهذیب، تصفیه نفس و خود سازی است گفت: مساجد کانون همبستگی و نشاط اجتماعی هستند و بسیاری از فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی جامعه در آن شکل می‌گیرند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: تا آنجا که در تاریخ مشاهده می‌کنیم مسجد از صدر اسلام و از زمان تأسیس آن در قبا و سپس مدینه هم جایگاه عبادت و هم پایگاه سیاست بوده و همین تلفیق جامع و عقلانی تصویر آن را از دیگر عبادتگاه‌های رایج در سایر ادیان متمایز می‌کند.

وی ضمن تأکید به اینکه مساجد همواره مهد فعالیت‌های عبادی، خودسازی، تهذیب و فعالیت‌های اجتماعی است گفت: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد که برگرفته از منویات مقام معظم رهبری است خوشبختانه در دو دهه گذشته جایگاه بسیار شایسته‌ای را در جامعه اسلامی ایران پیدا کرده و نقش موثری در ابعاد عبادی و اجتماعی ایفا می‌کند.

جنتی با اشاره به ایفای نقش موثرکانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در حفظ هویت دینی، پرورش اخلاق فردی و اجتماعی و ارتقای آگاهی‌های عمومی افزود: این کانون‌ها باید بتواند نیازهای جامعه را به خوبی شناسایی و در ظرف مساجد راه حل ان را پیدا کنند.

وی گفت: امروزه کشور ما در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی با آسیب‌های بسیاری روبروست که جوانان و افراد جامعه می‌توانند با حضور فعال و گسترده در کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و با مراجعه به عالمان دینی آگاه و روشن و واقع بین به تدریج این آسیب‌ها را کاهش و در ‌‌نهایت مرتفع کنند.

جنتی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در جمع اعضای مجلس خبرگان و نگرانی ایشان نسبت به وضعیت فرهنگی کشور افزود: باید نسبت به فرهنگ جامعه دغدغه داشته باشیم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یک دستگاه حاکمیتی باید بیش از دیگر نهاد‌ها مراقب فرهنگ جامعه باشد اما دیگر نهاد‌ها نیز باید در این زمینه احساس مسوولیت کنند و در حفظ هویت و سلامت فرهنگ جامعه فعال باشند.

وی با تاکید بر لزوم نظارت جدی تر بر فعالیت حوزه های هنری همچون سینما، موسیقی، هنرهای تجسمی اظهارکرد: سینما نقش موثری در ایجاد فرهنگ جامعه دارد و باید با حساسیت بیشتری به آن پرداخته شود. همچنین باید در مطبوعات مراقب باشیم که به مقدسات و احکام دینی و شخصیت‌های مقدس اهانت نشود و با تخلفات به طور قانونی و جدی برخورد شود.

جنتی افزود: خود باوری و اعتماد به نفس ملی یکی از نیازهای جامعه ماست و این اعتماد به نفس فقط با ساخت سد و نیروگاه و پروژه‌های صنعتی و دانش فن آوری به دست نمی‌آید بلکه باید نسبت به فکر، فرهنگ و ابتکارهای هنری و ارزش‌های اخلاقیمان هم خودباوری داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه امروزه هویت کشور ما آماج حملات دشمنان اسلام است گفت: مقام معظم رهبری همواره در بیانات خود از این حمله با «عنوان شبیخون فرهنگی یاد کرده‌اند» و کشور ما امروز نیازمند اقتصاد مقاومتی است و کانون‌های مساجد می‌توانند به اراده ملی و فرهنگ عمومی ما متناسب با این نیاز جهت دهند ولازم است در این راستا برنامه‌های فرهنگی این کانون‌ها به گونه‌ای باشد که روح جدیت در کار، وجدان کاری، وقت‌شناسی، انضباط اجتماعی و غیره را در جامعه گسترش دهند.

جنتی افزود: گاهی فکر می‌کنیم بزرگ‌ترین مشکل جامعه مسایل اقتصادی است در حالی به فرموده مقام معظم رهبری اقتصاد و سیاست در ذیل فرهنگ است و نباید فرهنگ در ذیل آن‌ها قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه رسیدگی به مسایل اقتصادی و تأمین رفاه و معیشت و بهبود جامعه یکی از وظایف اساسی نظام جمهوری اسلامی و دولت است گفت: بر این باور هستیم که بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و نابسامانی‌های جامعه به دلیل وجود مشکلات اقتصادی است و اگر بیکاری و فقر در جامعه باشد نمی‌توان به وضع فرهنگی آن هم رسیدگی کرد ولی در هر شرایطی ما باید بر رسالت فرهنگی که بر عهده ماست پایبند باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: مساجد نقش بسیار عمده‌ای در اصلاح جامعه ایفا می‌کنند و در نقاطی که مساجد ما فعال هستند ناهنجاری‌های اجتماعی کمتر است و در جاهایی که فعالیت کمتری دارند آسیب‌های اجتماعی به مراتب بیشتر است. و مساجد به عنوان پایگاه‌هایی که مسایل اجنماعی را دنبال می‌کنند باید در مسایل اقتصادی از جمله کمک به نیازمندان و تنگ دستان نیز فعال باشند.

وی گفت: آنچه امروز به عنوان سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده است تنها مختص به دولت نیست بلکه آحاد مردم، کارآفرینان، تولید کنندگان و تمامی زنان و مردانی که نسبت به نظام جمهوری اسلامی احساس مسوولیت دارند باید نقش خود را در این باره بیابند و به ایفای آن بپردازند.

جنتی افزود: در این راستا اصحاب مساجد باید به پا خیزند و نقش مهم خود را برای استقلال و نبود وابستگی به بیگانه ایفا کنند و کار و تلاش بدون رخوت، کسالت و تنبلی باعثمی‌شود ملت در دوره کوتاهی تمامی مشکلات خود را پشت سر بگذارد.

وی گفت: مساجد باید در ارایه مسایل سبک زندگی هم فعال باشند و با مصرف گرایی، مدگرایی و غیره مقابله کنند و بنا بر فرموده‌های مقام معظم رهبری در ترویج سبک زندگی ایرانی - اسلامی کوشا باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر یکی بودن سخن و عمل برای تاثیر آن در مخاطب افزود: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد همواره به محتوا و معنویت می‌پردازند و ضروری است آن‌ها را طوری ارایه دهند که قابل قبول و جذاب باشد.

وی با اشاره به اینکه هنر رسا‌ترین ابزار و وسیله برای رساندن پیام است گفت: باید از این موهبت الهی حداکثر استفاده را برد و نسل جوان را که استعداد و آمادگی هر نوع تربیتی را دارد در اولویت‌های فعالیت‌های فرهنگی خود قرار دهیم.

جنتی با اشاره به نقش موثر سینما در ساخت فرهنگ جامعه افزود: ما کشوری فرهنگی و ارزشی هستیم و به مبانی دینی و ملی معتقدیم و باید از مبانی معرفتی و دینی کشورمان پاسداری کنیم.

وی گفت: دست آورد‌ها و محصولات تلاش‌های کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد امروزه بسیار است و در استان تهران اقدامات فرهنگی خوبی صورت گرفته است و ما وظیفه داریم از این تلاش‌ها حمایت کنیم.

در این مراسم «حمیدرضا ارباب سلیمانی» دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، «برزین ضرغامی» مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، «هاشمی» استاندار تهران و جمعی از فعالان و دست اندرکاران کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز