خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد؛

عسگرپور: در دولت دهم با قفل و زنجیر به سینماگران پاسخ می‌دادند

asdasd
کد خبر : ۱۵۳۶۳۱

مدیرعامل خانه سینما معتقد است؛ نه تنها در دولت گذشته زمینه‌ای برای گفتگو بین بسیاری از سینماگران و سازمان سینمایی و جود نداشت بلکه اگر کسی سخنی به سازمان سینمایی می‌گفت آنها با قفل و زنجیر سراغ وی می‌ر فتند.

ایلنا: محمدمهدی عسگرپور(مدیرعامل خانه سینما) معتقد است؛ در دولت قبل فضای گفتگو وجود نداشت و اعضای خانه سینما اگر به مدیران سینمایی حرفی می‌زدند؛ آنها سریع در مقام پاسخگویی برمی‌آمدند یا با قفل و زنجیر سراغ افراد می‌رفتند. او از تشکیل دولت در سایه‌ در حوزه سینما گلایه کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ مدیر عامل خانه سینما در نشست خبری صبح امروز(۲۴ اسفند) طی سخنانی با اشاره به روند برگزاری مجمع عمومی گفت: ما ابتدا بعداز بازگشایی خانه سینما مجمع عمومی را در تاریخ ۱۵ مهرماه برگزار کردیم و اساسنامه پیشنهادی تصویب شد. اساسنامه را در ۲۷ در ماه برای ارشاد ارسال کردیم و ۲۹ دی ماه اساسنامه مورد تایید وزارت ارشاد قرار گرفت. بعداز آن صنف مدارک خودشان را برای ثبت به دبیرخانه رسیدگی به مراکز فرهنگی دادند و قرار بود ۲۰ اسفند مجمع آن برگزار شود اما بعد مشکلاتی پیش آمد که در مجمع عمومی مصوب شد هیات مدیره فعلی ابقا شود و تا یک سال آینده برای ثبت صنوف و همچنین برگزاری مجمع عمومی اقدامات لازم صورت گیرد.

وی ادامه داد: در این مدت بازگشایی خانه سینما در دولت جدید همکاری خوبی بین ما و سازمان سینمایی بود و در طرح‌هایی همچون سلام سینما و جشنواره فیلم فجر مشارکت داشتیم ضمن آنکه شوراهای مرکزی اصناف انتخابات خود را برگزار کردند.

عسگرپور گفت: در وضعیتی که ما امروز قرار داریم مشکل وضعیت حقوقی بعضی اصناف است وگرنه وضعیت کنونی خانه سینما مشخص است و به همین دلیل دولت‌های قبل نتوانستند آن را منحل کنند. امروز درباره خانه سینما دو نظر وجود دارد: یکی آن که خانه سینما به عنوان چتر حمایتی اصناف باشد و نظریه دوم اینکه خانه سینما با حفظ این چتر اعتبار حقوقی به اصناف بدهد و اصناف تک تک هویت حقوقی داشته باشد.

عسگرپور با اشاره به روند ثبت اصناف در وزارت ارشاد گفت: آنچه مشخص است اینکه وزارت ارشاد به هیج عنوان نمی‌تواند مجوز تشکیل صنف را بدهد و مجوزی که داده می‌شود مجوز تشکیل انجمن فرهنگی است به همین دلیل ما نه تنها با آن مخالف هستیم بلکه صنوف نیز به این کار رغبتی ندارند زیرا تغییر ماهیت صنف به انجمن فرهنگی ماهیت صنف را از بین می‌برد و برای صنوف مشکلاتی همجون عدم معافیتهای مالیاتی و مسئولیت مدنی دیگر را نیز به دنبال دارد. هرچند هر صنفی می‌تواند در زیرمجموعه خود یک انجمن فرهنگی نیز داشته باشد.

این کارگردان با تاکید بر اینکه ابقای هیات مدیره برای به وجود نیامدن مشکل جدید در حوزه فرهنگی است، گفت: رابطه خانه سینما با دولت‌ها به جز ۴ سال گذشته همیشه رابطه‌ای با تعامل بوده است. این تعامل یک روز بیشتر بوده و یک روز کمتر. ما همیشه با دولت‌ها تعامل داشته‌ایم و گفتگو کرده‌ایم اما اسم این گفتگو را حرف شنوی یا تمکین از دولت نمی‌توان گذاشت هرچند قرار هم نیست که ما با دولت‌ها بجنگیم.

عسگرپور در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه خانه سینما مخالف دادن هدیه رئیس جمهور یا بن به سینماگران بوده؛ گفت: باید بین تعریف خانه سینما و فعالیت‌های یک اداره کل خدماتی تفاوت قائل شد. هر صنفی باید در راه توجه به اعضای خود فعالیت خود را بکند.

وی ادامه داد: ما در زمان دادن هدیه رئیس جمهور در دولت قبل هرگز با تحقیر صحبت نکردیم بلکه معتقد بودیم رفتار دولت با دادن این بن‌ها مانند کسی است که سفره غذایش خالی است ولی در آن سالاد و سس بسیار می‌گذارند.

وی ادامه داد: آمار مشخصی از داده شدن این بن‌ها و جود ندارد اما آنچه اعلام شده؛ این است که یازده میلیارد تومان برای این بن‌ها هزینه شده درحالیکه ما ۴ سال اعلام کردیم با نصف این مبلغ می‌توان صندوق بیمه بیکاری را راه‌اندازی کرد حال به ما بگویند که کدام بهتر است؟ اگر صندوق راه‌اندازی می‌شد؛ اهدای این بن‌ها نیز در کنار آن کار خوبی بود.

عسگرپور با اشاره به فشاری که امروز روی فرهنگ و هنر و اصناف سینمایی وجود دارد؛ گفت: همیشه روی آن بخشی از فرهنگ و هنر که مردمی است و جذاب‌تر فشار زیادی وجود دارد و امروز این فشار نیز روی سینما وجود دارد. امروز گروه‌هایی که خارج از سینما هستند در مورد سینما نظر می‌دهند و دائم می‌گویند تریبون نداریم.

مدیرعامل خانه سینما با اشاره به پولی که دولت در دوره جدید گرفته است؛ گفت: بودجه قبلی ما تقبل شده بود و ما در دوره جدید ۵۰۰ میلیون تومان پول گرفتیم و درحال تسویه بدهی‌های خود هستیم هر چند ما می‌توانستیم با پیگیری شکایت خود جلوی ضرر و زیان بیشتری را بگیریم اما به دلیل اینکه نمی‌خواستتیم با دولت جدید مشکل پیدا کنیم و دولت جدید ناچار نباشد به خاطر دولت قبل ضرر و زیان بدهد این کار را نکردیم. همین جا بگویم این پول کمتر از پولی است که به یک سایت سینمایی داده شده است.

عسگرپور با اشاره به وجود رد پای تیم شمقدری در مشکلات امروز سینما گفت: قبل از پایان دولت دهم پول‌هایی از این دولت خارج شد و در جاهایی دپو شد تا با استفاده از آن برنامه‌ریزی شده سایت سازی شود و با تشکیل دولت سایه؛ با دولت جدید مقابله شود.

وی ادامه داد: در دولت قبل فضای گفتگو وجود نداشت و ما و اعضای خانه سینما اگر به مدیران سینمایی حرفی می‌زدیم آنها سریع در مقام پاسخگویی برمی‌آمدند یا با قفل و زنجیر سراغ افراد می‌رفتند. امروز نیز افرادی هستند که از بعضی دفاتر؛ اخبار را به سازمان سینمایی در سایه می‌برند.

وی در رابطه با گفتگوی کمیسیون فرهنگی مجلس و دیدار با آنها گفت: ما از این کمسیون درخواست کردیم که با آنها دیدار کنیم و حرف‌های ما را بشنوند زیرا معتقدیم این کمسیون باید با انحرافات برخورد کند اما این برخورد باید قبل از تشکیل آن انحراف باشد.

عسگرپور درباره مشکلات تهیه‌کنندگان با هم گفت: متاسفانه مشکل تهیه کنندگی و سرمایه گذاری در کشور وضعیت مشخصی ندارد به همین دلیل ابتدا باید دولت با تمام اعضای آن خودش را ساماندهی کند تا مشکلت حل شود.

وی ادامه داد: پیش از این اگر اختلافی با تهیه کنندگان بود؛ با گفتگو در دفتر خانه سینما یا سازمان سینمایی تقریبا حل می‌شد اما در دولت قبل به دلیل سیاست‌های اشتباه و نبود زمینه‌ی گفتگو؛ این اختلافات به سمتی حرکت کرد که تهیه‌کنندگان همدیگر را در خیابان به قصد کشت می‌زدند.

وی ادامه داد: باید در بحثتهیه‌کنندگی و ساخت فیلم؛ نهادهایی همچون شهرداری و حوزه هنری که امروز به یک کمپانی بزرگ پخش فیلیم تبدیل شده‌اند به یک برنامه‌ریزی و ساختار درست برسند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز