خبرگزاری کار ایران

درمراسم خداحافظی از زرین‌کلک مطرح شد:

رفتن نورالدین زرین‌کلک از کشور؛ یک ویرانی فرهنگی است

asdasd
کد خبر : ۱۶۸۳۶۳

زرین‌کلک قرار است کشور را برای همیشه به مقصد کالیفرینا ترک کند / باید بیندیشیم رفتن آدم‌هایی مانند زرین‌کلک چقدر سخت است و چقدر باید وقت گذاشته شود و سرمایه‌گذاری شود تا مانند او بوجود بیاید / زرین‌کلک کارهایی کرد که مبنای پیشرفت در کشور و جهان بود.

مراسم بزرگداشت نورالدین زرین کلک و خداحافظی انیماتور‌های ایران با نورالدین زرین‌کلک توسط آسیفا(انجمن انیمیشن ایران) در خانه سینما شب گذشته(۲۶ اردیبهشت) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ اکبر عالمی طی سخنانی با اشاره به آشنایی خود با نورالدین زرین‌کلک گفت: نورالدین زرین‌کلک معتقد است هر ایرانی در هر گوشه دنیا اگر یک خط بکشد؛ بوی ایران را می‌دهد.

وی ادامه داد: سال ۵۲ به من گفتند که به خانه انیمیشن بیایم زیرا نورالدین زرین‌کلک می‌خواهد مرا ببیند و به من گفته شد که باید در مدرسه انیمیشن درس بدهم. من نیز علیرغم اینکه گفتم توانایی ندارم؛ پذیرفتم. ثمره آن مدرسه این شد که در آن افرادی همچون عبدالله علیمراد، ‌وجیه الله فرد مقدم، سیدعلیرضا گلپایگانی، رحیم ناشور، مهرداد نعیمیان و بسیاری دیگر به انیمیشن ایران معرفی شدند.

عالمی که بغض کرده و گریه می‌کرد؛ افزود: امروز هرچند باتوجه به دنیای مجازی و دنیای ارتباطات فاصله‌ها نزدیک شده و ما می‌توانیم صدا و تصویر هر فردی را در هر جای دنیا بشنویم و ببینیم اما واقعیت این است که خداحافظی کردن از دوستی مانند نورالدین زرین‌کلک سخت است و ما باید برای مردی که پایه‌گذار انیمیشن در ایران بود؛ آروزی سلامت کنیم.

وی با اشاره به تلاش‌های ۴۲ ساله نورالدین زرین‌کلک گفت: وی نه تنها هنرمند و دانشجو بلکه آدم تربیت می‌کرد و سرکلاس به دانشجویان می‌گفت که شما می‌خواهید مردم جهان را بخندانید اما خودتان خندیدن بلد نیستید و باید یاد بگیرید.

محمد سریر(موسیقی‌دان و عضو هیات امنای خانه هنرمندان) نیز گفت: امروز ما بیشتر از آنکه برای رفتن نورالدین زرین‌کلک ناراحت باشیم باید برای فرهنگ خودمان ناراحت باشیم که هنوز نتوانستیم شرایطی بوجود بیاوریم که تلاش‌های افرادی همچون نورالدین زرین‌کلک تداوم و ادامه داشته باشد. متاسفانه ما همیشه به ساختن و بعد خراب کردن عادت کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه باید قدر افرادی همچون نورالدین زرین‌کلک بدانیم؛ گفت: در کشور ما به یکدیگر دلگرم هستیم به همین دلیل ما از نورالدین زرین‌کلک خداحافظی نمی‌کنیم زیرا ایشان در اینجا هویتی دارند که ما آنرا قبول داریم و امیدواریم بعداز این سفر زود‌تر ایشان راببینیم و ایشان از سفر برگردند زیرا رفتن نورالدین زرین‌کلک، از کشور یک ویرانی فرهنگی است.

فرهاد توحیدی(رئیس هیات مدیره خانه سینما) نیز طی سخنانی گفت: زمانی در جهان قدرت ناشی از زور بود و هر قبیله‌ای زورمند‌تر بود رئیس هم بود اما امروز قدرت ناشی از اطلاعات است و هر کسی اطلاعات بیشتری دارد قدرتمند‌تر است و در این میان نورالدین زرین‌کلک اطلاعات خوبی به ما داده است.

وی ادامه داد: امروز جایی برای اندوهگین بودن وجود ندارد زیرا نورالدین زرین‌کلک کارهایی کرد که مبنای پیشرفت در کشور و در جهان بود و اگر امروز مسافرت می‌کند و به نوعی هجرت می‌کند؛ کاری می‌کند که مبنای پیشرفت است.

توحیدی افزود: امروز کسانی که از یک روستا به شهرهای بزرگ مسافرت می‌کنند؛ بعداز بازگشتشان به روستا باعثرونق بیشتر آن روستا می‌شوند و نورالدین زرین‌کلک چنین نیتی دارد. او دینش را به جامعه ایران ادا کرد و مصداق عامل عادل است.

وی ادامه داد: نورالدین زرین‌کلک یک هنرمند بین‌المللی است و هنرمندی از ایران است و هر کجا که باشد آنجا قطعه‌ای از خاک ایران است و منشأ خیر و برکت است و دل ماهمیشه با ایشان است.

احمد عربانی(انیماتور) هم گفت: جرم ما طنزنویسان این است که اگر ناراحتی هم داشته باشیم باید چهره‌مان شاد باشد.

وی با اشاره به رفتن افرادی همچون نورالدین زرین‌کلک از کشور گفت: باید پیش خود بیاندیشیم که رفتن چنین آدم‌هایی چقدر سخت است و چقد رباید در کشور وقت گذاشته شود و سرمایه گذاری شود تا فردی مانند نورالدین زرین‌کلک به وجود بیایند و زمانی که می‌خواهیم از وی بهره ببریم از اینجا برود.

عربانی افزود: ما به گفته‌ها و تجربیات او نیاز داریم و نباید چنین منبع نوری که می‌توانیم از وی استفاده کنیم از بین ما برود.

فرشته طائر‌پور(تهیه‌کننده سینما) نیز گفت: من امروز یک حس متضاد دارم و رفتن نورالدین زرین‌کلک را باور ندارم و معتقدم ایشان فقط خانه عوض می‌کند و مانند همسایه‌ای که از خانه‌ای به جای دیگر می‌رود؛ خانه خود را عوض می‌کند زیرا ایشان در دور‌ترین نقطه دنیا هم که باشد بازهم همسایه ما هستند و نمی‌توانند از سینما بروند.

وی ادامه داد: نورالدین زرین‌کلک گوهر و جوهری است که کمتر کسی می‌تواند در تاریخ ایران کشف کند زیرا ایشان در واقعیت‌ها، حقیقت‌ها مسائلی را می‌بیند که دیگران نمی‌بینند و زبان انیمیشن جهان در دست ایشان است.

نورالدین زرین‌کلک نیز طی سخنانی با تشکر از برگزارکنندگان این برنامه گفت: خیلی مطالب را به شکل وصیتنامه نوشته‌ام که اینجا نمی‌توانم بگویم و بعد شاید بیان کنم. گروهی می‌گویند که من نباید کشور را ترک کنم اما وقتی یاد درگذشت لطفی استاد تار می‌افتم که دوستدارانش با غم و اندوه پیکر وی را روی شانه‌های خود حمل می‌کردند؛ امروز خوشحالم که باخنده و لبخندهای شما از شما خداحافظی می‌کنم.

وی ادامه داد: از همه شما تشکر می‌کنم که در یک روز خوب بهاری غم رفتن من را با لبخند‌هایتان کم کردید. همچنین خوشحالم که بعد از ۱۵ سال کتاب من رونمایی شد.

نورالدین زرین‌کلک با تشکر از هیات مدیره خانه سینما گفت: از هیات مدیره خانه سینما و تمام اعضای خانه سینما به خاطر مبارزه دوساله در یک شرایط بسیار سخت برای حفظ خانه سینما تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: قرار است موزه انیمیشن در خانه من توسط شورای شهر و شهرداری تاسیس شود امیدوارم تاسیس این موزه آنقدر جذابیت داشته باشد که من دوباره به این خانه بازگردم.

انجمن انجمن انیمیشن ایران نیز با انتشار اطلاعیه‌ای از شورای شهر تهران و شهرداری تهران تقاضا کرد که در ساخت موزه انیمیشن تعجیل کند.

در این مراسم نشان ویژه توسط فرهاد توحیدی و محمد سریر به نورالدین زرین‌کلک اهداشد و تعدادی از فیلم‌های نورالدین زرین‌کلک به نمایش درآمد.

نورالدین زرین‌کلک قرار است در روزهای آینده کشور را برای همیشه به مقصد کالیفرینا ترک کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز