خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری جشنواره سینمای ایران در کلن آلمان مطرح شد:

روابط سینمای ایران در بخش بین‌الملل باید تقویت شود

asdasd
کد خبر : ۱۶۹۴۸۵

متاسفانه در ایران دستگاه‌های دولتی برای حضور در مراسم‌های بین‌المللی با مشکلات جدی مواجه هستند و لذا بخش خصوصی و بدنه سینما که در خانه سینما حضور دارند؛ می‌تواند بهترین راه برای حل این مشکل و ارتباط بهتر ایران با جهان باشد.

نشست خبری جشنواره سینمای ایران در کلن آلمان که با همکاری خانه سینما و صنوف این خانه به دبیری سیامک‌ پورشریف قرار است برگزار شود، در محل خانه سینما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ سیامک‌ پورشریف؛ دبیر هفته فیلم سینمای ایران در کلن؛ با اشاره به روند برگزاری این برنامه گفت: امروز کشور آلمان به عنوان یک کشور مهاجرپذیر بسیاری از ایرانی‌ها را پذیرفته است هرچند زندگی به عنوان یک مهاجر بسیار سخت است و اختلافات فرهنگی باعثمی‌شود سوء‌تفاهم‌های زیادی به دنبال داشته باشد.

پورشریف یکی از راه‌های رفع سوء‌تفاهمات را توجه به صنعت سینما عنوان کرد و افزود: سینمای ایران امروز نیاز زیادی به همکاری با اروپا را دارد و این رابطه باید تقویت شود به همین دلیل ما جشنواره فیلم‌های ایرانی در کلن آلمان را با هدف نشان دادن و معرفی سینمای ایران برگزار می‌کنیم.

وی ادامه داد: در این هفته فیلم‌های کوتاه ایرانی، مستند و داستانی به نمایش درمی‌آیند و فیلمسازان ایرانی در نشست‌هایی که با فیلمسازان اروپایی برگزار می‌کنند؛ پیرامون نحوه تولید مشترک تبادل نظر می‌کنند.

پورشریف با اشاره به اینکه این برنامه با همکاری خانه سینما برگزار می‌شود؛ افزود: متاسفانه در ایران دستگاه‌های دولتی برای حضور در چنین مراسم‌هایی با مشکلات جدی مواجه هستند و لذا بخش خصوصی و بدنه سینما که در خانه سینما حضور دارند می‌تواند بهترین راه برای حل این مشکل و ارتباط بهتر ایران با جهان باشد.

پورشریف ادامه داد: جشنواره سینمای ایران در کلن آلمان از ۸ تا ۱۲ خرداد به مدت ۴ روز به صورت غیررقابتی و با حضور ۱۶ فیلم کوتاه؛ شش فیلم مستند و هشت فیلم داستانی همچون فیلم سینمایی پرویز و ماهی و گربه برگزار می‌شود. در طی این مدت در یک سالن ۲۶۰ نفره در کل ن آلمان فیلم‌ها را به نمایش درمی‌آورد.

پورشریف از حمایت شبکه‌های تلویزیونی بین‌المللی همچون آرته(arteh) و آدر(adr) خبر داد و افزود: در این جشنواره فقط فیلم‌های تولیدی داخل ایران به نمایش درمی‌آید، و مهمانان ما نیز سینماگران داخلی و پخش‌کنندگان و تهیه‌کنندگان بین‌المللی هستند.

وی ادامه داد: هر جشنواره خارجی سیاست‌هایی دارد و براساس آن سیاست‌ها حرکت می‌کند. جشنواره فیلم‌های ایرانی در کلن آلمان نیز سیاست مشخصی دارد و هدفش حمایت از سینمای ایران است و در این میان خانه سینما جایگاه ویژه‌ای دارد.

فرهاد توحیدی رئیس هیات مدیره خانه سینما نیز با اعلام همکاری کامل خانه سینما در برگزاری این جشنواره آلمان گفت: یکی از مشکلات عمده سینمای ایران تشکیل سرمایه در ایران و ضعیف بودن بخش خصوصی و کم بودن سرمایه تولید در ایران است. و همین امر باعثشده است، که بخش دولتی حضور پررنگی در تولید سینما داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در ده سال گذشته سینما بسیار وابسته به دولت شده است؛ گفت: باید بخش خصوصی به لحاظ زیرساخت تقویت شود. زیرا امروز بین هفتاد الی ۸۰ فیلم در کشور تولید می‌شود اما همین میزان نیز با کمبود سالن نمایش مواجه است.

توحیدی با تشگر از برگزارکنندگان هفته فیلم ایران در آلمان گفت: سینمای ایران نباید در چارچوب نمایش‌های موسمی به هفته‌های فیلم قرار بگیرد بلکه باید این جشنواره‌ها فرصتی باشد که سینمای ایران با تجربه‌های مهم بین‌المللی در کشور‌های دیگر آشنا شود و ارتباط نظام‌مندی بین سینماگران ایرانی و تهیه‌کنندگان خارجی و پخش‌کنندگان و همچنین مسئولان جشنواره سینمای رده(a) در جهان برقرار شود.

وی ادامه داد: خانه سینما به دنبال آن است که با پیگیری مسائل راه را برای رشد سینمای ایران هموار‌تر کنیم. به همین دلیل ما در دو ماه گذشته میهمانانی از فرانسه و سایر کشور‌ها داشتیم و سمینارهای مختلفی را با هدف تبادل اطلاعات برگزار کردیم.

توحیدی افزود: یکی دیگر از برنامه‌های خانه سینما تصویب طرح سند سازمان نظام سینمایی کشور است که بهبود روابط و رفتار‌ها را در سینمای ایران و در خارج از کشور به دنبال دارد.

شهرام مکری نیز طی سخنانی گفت: ما بعداز جشنواره فیلم فجر مذاکراتی را با برگزارکننده گام جشنواره فیلم ایران در آلمان داشتیم و قرار شد مسئولان صنف فیلم کوتاه تعدادی از فیلم‌ها را برای حضور در جشنواره انتخاب کنند.

مکری مهم‌ترین دست‌آورد جشنواره را ارتباط با شبکه‌هایی همچون آرته و پخش‌کنندگان بین‌المللی فیلم کوتاه دانست و افزود: طبق آمار در طول سال ۱۰۰۰ فیلم کوتاه در تهران و شهرستان ساخته می‌شود که امکان دیده شده آن‌ها وجود ندارد. به همین دلیل اگر ما فیلم‌های سه سال قبل را نیز می‌خواستیم بررسی کنیم به بیش از ۳۰۰۰ فیلم می‌رسیدیم.

وی افزود: برای همین در اولین دوره فقط فیلم‌های موفق یکی دو سال اخیر را انتخاب کردیم و بعداز چند بار بررسی به یک لیست ۵۰ تایی در اولین مرحله و در مرحله نهایی به یک لیست شانزده فیلمه رسیدیم.

مکری ادامه داد: باید فیلم‌های کوتاه در طول سال بررسی شوند تا امکان انتخاب آن‌ها وجود داشته باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز