خبرگزاری کار ایران

فخرالدین انوار:

سیدمحمد خاتمی هرگز در مدیریت سینما دخالت نمی‌کرد

asdasd
کد خبر : ۱۷۲۹۲۱

باید سینماگران ما همچون کارگردان‌ها و فیلمبرداران در پروژه‌های خارجی شرکت کنند و سینماگران خارجی نیز در پروژه‌های ایرانی نیز شرکت کنند زیرا این کار برای رشد سینما و رسیدن به استانداردهای جهانی بسیار مهم بود.

فخرالدین انوار(معاون اسبق سینمای کشور) معتقد است: برای رشد سینمای ایران باید علاوه بر حضور در جشنواره‌های جهانی به سمت حضور در تولیدات جهانی حرکت کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ فخر الدین انوار که شب گذشته(۱۱ خرداد) به خانه سینما آمده بود تا در مراسم رونمایی از کتاب سینمای نوین ایران حضور داشته باشد؛ با اشاره به همکاری چندین ساله خود با سیدمحمد بهشتی گفت: در ده سالی که من با بهشتی همکار بودم تا امروز هیچ وقت این فرضیه در ذهن من نبود که چه کسی اول است و چه کسی دوم زیرا ما یک تیم بودیم و تیمی و گروهی کار می‌کردیم.

وی با اشاره به اینکه معتقد به کار کارشناسی است؛ گفت: زمانی که بحثسیاست‌های سینمایی مطرح می‌شد ما در نه در قامت مدیر بلکه به شکل کارشناس با هم گفتگو می‌کردیم و دائم جزئیات و کلیات را با هم بحثمی‌کردیم و هرگز هیچکدام از ما فرمانبر دیگری نبودیم.

انوار افزود: در ارشاد تمام سعی من این بود که هرگز تصمیمات فی‌البداهه و دستورات آنی ندهم و تمام سیاست‌ها با فکر مطرح شود به همین دلیل زمانی که به عنوان معاون سینمایی کارم را آغاز کردم تا سه ماه هیچ دستوری ندادم و هیچ نامه‌ای را امضا نکردم.

وی تولید را مهمترین عنصر در سینما دانست و افزود: نفس تولید در سینما و اینکه کسی بخواهد فیلمی تولید کند؛ امر مقدسی است و ما باید موانع تولید را از سر راه برداریم یکی از این راهکارها توجه به سینمای گلخانه‌ای است.

انوار ادامه داد: سینمای گلخانه‌ای یعنی اینکه شما در ابتدا نهال‌هایی را به صورت گلخانه‌ای پرورش می‌دهید و بعد آنها را برای رشد بیشتر در طبیعت رها می‌کنید و بعد آنها به راه خود ادامه می‌دهند.

وی ادامه داد: در آن دوران ما دنبال این بودیم که علاوه بر تولیداتی که هر ساله تولید می‌شد سالیانه چندین نفر به عنوان چهره‌های جدید به سینما معرفی شوند و استعدادهای جدید امکان ورود پیدا کنند.

انوار با اشاره به تاسیس انجمن سینمای جوان و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در آن دوره گفت: دفاتر انجمن سینمای جوان در آن دوران در سراسر کشور امکانات رایگان در اختیار جوانان قرار می‌داد تا فیلم بسازد.

وی ادامه داد: بیشتر امکانات از ابتدای انقلاب تا امروز در تهران بوده به همین دلیل ما سیاست‌ها را به گونه‌ای پیش بردیم که با تاسیس ۵۵دفتر انجمن سینمای جوان در شهرستانها شرایطی را به وجود بیاوریم که اهالی دورترین روستا و شهر در کشور نیز بتوانند استعداد خود را بروز دهند و این کار امروز به یک شبکه و ریشه بزرگ در کشور تبدیل شده است.

وی ادامه داد: ما به حمیت صنفی بسیار اهمیت دادیم و خانه سینما را راه‌اندازی کردیم که امروز درخشانترین صنف در حوزه هنر است و خانه سینما و اساسنامه آن از خانه‌هایی همچون تئاتر و موسیقی نیز مستقل‌تر است و دولتی نبوده ونیست.

انوار با اشاره به حضور ایران در جشنواره‌های جهانی گفت: تا دوره‌ای هیچ جشنواره‌ای از ایران فیلمی را نمی‌پذیرفت تا آنکه توانستیم در حاشیه جشنواره لوکارنو فیلمی از سینمای ایران را ارائه کنیم و بعداز آن راه ایران به جشنواره‌های خارجی بازشد.

وی ادامه داد: البته هدف ما این بود که به سمتی حرکت کنیم که فیلم‌های جهانی تولید کند یعنی سینماگران ما همچون کارگردان‌ها و فیلمبرداران در پروژه‌های خارجی شرکت کنند و سینماگران خارجی نیز در پروژه‌های ایرانی نیز شرکت کنند زیرا این کار برای رشد سینما و رسیدن به استانداردهای جهانی بسیار مهم بود.

انوار با اشاره به تعامل خوب مدیران بالادستی با معاونت سینمایی و سینماگران گفت: در زمان نخست وزیر دوران جنگ و سیدمحمد خاتمی هرگز نخست وزیر و وزیر ارشاد در کارهای ما دخالت نمی‌کردند البته گفتگوهایی صورت می‌گرفت اما اینکه به ما حکم کنند یا دستور بدهند اصلا وجود نداشت.

وی نقش موسوی را در رشد سینما در سالهای دفاع مقدس مهم دانست و افزود: در زمان جنگ که شرایط سختی بود ما برای تولید فیلم نگاتیو نداشتیم و من پیش موسوی رفتم و از وی ۳ میلیون دلار ارز برای ورود نگاتیو خواستم. او ابتدا عکس کودکی را به من نشان داد و گفت این کودکان شیرخشک ندارند اما من اعلام کردم من مسئول شیرخشک نیستم بلکه مسئول سینما هستم.

انوار افزود: با موسوی گفتگو کردیم و ایشان دستور داد که ارز لازم و نگاتیو مورد نیاز تامین شود این روند همیشه ادامه داشت و ما هر بار امکانات مادی نیاز داشتیم می‌رفتیم و می‌گرفتیم اما اینکه در قبال گرفتن این امکانات دستور و امری باشد اصلا اینگونه نبود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز