خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی:

مدیران سینمایی باید بودجه جشنواره مقاومت را اولویت قرار دهند

کد خبر : ۱۷۸۰۰۷

هرچقدر تلاش کنیم تا جشنواره ای مطلوب و صاحب شان نام مقاومت برگزار کنیم باز هم با هدفمان فاصله داریم زیرا نام و هدف این جشنواره در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

محمدمهدی طباطبایی نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره جشنواره فیلم مقاومت گفت: در طول این سال ها شنیده شده که عده ای می گویند جشنواره فیلم مقاومت در شان موضوع مقاومت برگزار نشده است بنده معتقدم اگر این اعتقاد ناشی از یک نگاه استعلایی و کمال گرایانه است صحیح است زیرا هرچقدر وظایفمان را درست انجام دهیم و کارمان شایسته باشد چون نگاهمان کمال جویانه است بازهم با هدف مطلوب فاصله داریم و به نوعی از زاویه نگاه استعلایی، جشنواره مقاومت با آن چیزی که باید باشد و با هدف ایده آل ما فاصله زیادی دارد.

به گزارش ایلنا وی در ادامه افزود: اما از یک نگاه نسبی بخواهیم به این موضوع بنگریم تا آنجاییکه بنده اطلاع دارم و با توجه به اینکه یک دوره عضو هیات داوران بخش بین الملل جشنواره بودم جشنواره با ارزش و در سطح استانداری برگزار شده است ضمن اینکه محمد خزاعی دبیرلایق و پرتلاشی است که همواره سعی کرده جشنواره ای درخور شان و متشخصی را برگزار کند.

طباطبایی نژاد با بیان اینکه نفس موضوع مقاومت و دفاع انقلاب اسلامی نفسی بسیار بالایی است گفت: هرچقدر تلاش کنیم تا جشنواره ای مطلوب و صاحب شان این جایگاه برگزار کنیم باز هم با هدفمان فاصله داریم زیرا نام و هدف این جشنواره در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: در دوره های دورتر همواره جشنواره مقاومت معادل فیلم های مربوط به جنگ و انقلاب اسلامی بوده است اما در سال های اخیر دبیر جشنواره تعریف دقیق تر و درست ری از مقاومت ارائه دادند و مفهوم مقاومت را با یک امر متعالی تری تفسیر و تعبیر می کنند که اگر این تعبیر جدید که موضوع مقاومت را مجموعه ای از آثار مجموعه تصویری متعلق بدانیم که امر انسانی و اخلاقی را ترویج می کند و در مقابل منکر ایستادگی می کند و یک نهی اخلاقی را در مقابل یک منکری بیان می کند، موضوع فیلم مقاومت است.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در ادامه گفت: بنابراین تمامی مفاهیم اخلاقی و انسانی می تواند در حوزه فیلم مقاومت باشد البته نمی خواهیم این دایره را آنقدر بسیط کنیم که تمامی موضوعات مقاومت شود.

وی ادامه داد: بنده معتقدم همه موضوعاتی که در دایره تقابل خیر و شر قرار می گیرد و در آن فیلم در بیان این مفاهیم تقابل خیر و شر است و به پیروزی خیر منجر شود فیلم مقاومت است. البته توجه داشته باشید که امر اخلاقی منظورم نیست بنده معتقدم باید برای فیلم مقاومت تعریف داشته باشیم.

طباطبایی نژاد با بیان اینکه باید برای فیلم مقاومت تعریف داشته باشیم، گفت: گاهی دایره تعریف آنقدر محدود می شود که فیلم هایی که تیر و تفنگ دارد می شود فیلم مقاومت و از طرفی هم نباید آنقدر این دایره بسیط شود که هر موضوع اخلاقی فیلم مقاومت باشد. مفهوم تقابل خیر و شر و تبلیغ و ترویج یک فیلم در بیان خیر و ومقاومت دربرابر شر می تواند رویکرد باشد و جشنواره را از یک روند یکسان که اختصاص به فیلم های دفاع مقدس، موضوعاتی درباره لبنان یا جنگی تنها اختصاص پیدا می کند فراتر ببرد و مفهوممان بسیط می شود و می تواند نقطه تعریف تازه ای باشد که می دانم دوستان روی این موضوع تاکید دارند و نکته درستی است.

وی با بیان اینکه نمی توانیم مفاهیم را از کارکردها جدا کنیم، گفت: فیلمساز فیلمساز است و ما نباید آنها را با مفاهیمی مانند فیلمساز دفاع مقدس، فیلمساز جنگ، فیلمساز اجتماعی و… از هم جدا کنیم. فیلمساز ما جایی به دلیل احساس مسئولیت فیلمی برای جنگ و دفاع مقدس می سازد و یا در مواقعی ممکن است فیلم اجتماعی بسازد.

طباطبایی نژاد خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که تخصیص دادن در همه حوزه ها آسیب می رساند. وظیفه مدیران سینمایی توجه به همه مفاهیم ارزشی به خصوص مقاومت است و مدیران باید بودجه ای را که از سازمان سینمایی می گیرد بر حسب اولویت ها جدا کند که موضوع مقاومت هم موضوعی بسیار مهم و با اولویت محسوب می شود.

وی ادامه داد: بنده معتقدم توجه ویژه باعثجدا شدن و خراب شدن هدف اصلی می شود بنابراین باید در دل مفاهیم جاری و ساری باشد ضمن اینکه نباید این مفاهیم را از هم جداکنیم.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی همچنین گفت: جشنواره فیلم مقاومت با توجه به اهمیتی که دارد داوران آن باید توجه داشته باشند تا فیلم های مناسبی را در آن به نمایش بگذارند زیرا در این جشنواره علاوه بر میهمانان داخلی با توجه به بین المللی بودنش میهمانانی از سایر کشورها هم حضور خواهند داشت.

وی در ادامه افزود: محمدخزاعی در سال های گذشته ثابت کرده که مدیر بسیار لایقی برای برگزاری این جشنواره است امیدوارم امسال هم جشنواره فیلم مقاومت مانند سال های گذشته باشکوه برگزار شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز