خبرگزاری کار ایران

تولید مستند «سفر طولانی سهراب شهیدثالث» در مرکز گسترش

asdasd
کد خبر : ۱۸۹۷۱۸

مستند پرترهٔ «سفر طولانی سهراب شهیدثالث» از جدید‌ترین تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی امید عبدالهی پس از اتمام نگارش فیلمنامه، وارد مرحله تولید می‌شود.

مستند «سفر طولانی سهراب شهیدثالث» در مرکز گسترش تولید می‌شود.

به گزارش ایلنا؛ امید عبدالهی پیرامون تولید این فیلم مستند که به زندگی و آثار سهراب شهیدثالثفیلمساز مؤلف ایرانی می‌پردازد، اظهار داشت: پژوهش این مستند از سال ۱۳۹۱ آغاز شده و تا پایان مرحله تدوین هم ادامه خواهد داشت. فکر می‌کنم یکی از ویژگی‌های مهم این فیلم، رویکرد روایی آن است، به طوری که هیچ‌گونه مصاحبه یا گفتگوی مستقیم پیرامون شخصیت و آثار سهراب شهیدثالثدر فیلمنامه آن پیش بینی نشده است.

وی افزود: سهراب شهیدثالثو فیلم‌هایش در تاریخ سینمای ایران جایگاه خاصی دارند. او با عمری کوتاه اما آثاری ماندگار، توانست برای مدتی طولانی سینمای ایران و سینماگرانش را تحت تاثیر قرار دهد و اگر بگوییم که این تاثیر همچنان هم ادامه دارد، پُر بیراه نگفتیم.

عبدالهی تصریح کرد: تردیدی نیست که سهراب شهیدثالثحق بزرگی بر گردن سینمای ایران دارد، اما متأسفانه امروز پس از گذشت شانزده سال از سفر ابدی او، هنوز سینمای ایران نتوانسته به طرز شایسته‌ای به این فیلمساز پیشرو ادای احترام کند. بی‌شک ساخت فیلمی درباره این شخصیت فرهیخته کار آسانی نیست و ما در تلاش هستیم که با پشتوانه یک تحقیق گسترده و پرداختن به ابعاد مختلف زندگی و کار این سینماگر، تصویری دقیق و جامعی از وی ارائه دهیم.

این فیلمساز که پیش از این با مستند پرتره «شیوهٔ شاغلام» در سومین دوره جشنواره سینماحقیقت، نامزد دریافت جایزه بهترین مستند نیمه‌بلند بوده است، خاطرنشان کرد: بعد از ساخت مستند «شیوهٔ شاغلام» پیشنهاد‌ها و فرصت‌هایی بود که دوباره سراغ یک بازیکن و یا مربی فوتبال بروم، اما هیچ وقت نتوانستم برای انجام این کار خود را قانع کنم، چرا که من سوژه‌ام را صرفاً به خاطر جذابیت‌های دنیای فوتبال و علاقه‌ام به این ورزش انتخاب نکرده بودم. همیشه سعی می‌کنم سراغ موضوعاتی بروم که فرصت دوباره‌ای برای آموختن بیشتر و تجربه کردن در اختیارم بگذارد. بدیهی است مستند «سفر طولانی سهراب شهیدثالث» تفاوت‌های بسیاری با کارهای قبلی‌ام دارد.

سهراب شهیدثالثسینماگر نامی ایرانی، در دهم تیرماه ۱۳۷۷ در شیکاگو درگذشت. وی با دو فیلم برجسته‌ای که در ایران ساخت، یعنی «یک اتفاق ساده» و «طبیعت بی‌جان»، به عنوان یکی از برجسته‌ترین چهره‌های سینمای نوین ایران شناخته شد.

این مستند به تهیه‌کنندگی امید عبدالهی، در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید خواهد شد.

امید عبدالهی پیش از این با آثار کوتاه و مستند خود، در جشنواره‌های متعددی حضور داشته و موفقیت‌هایی از جمله جایزه هیات داوران جشنواره بین المللی اسماعیلیه مصر و تقدیر ویژه هیات داوران جشنواره بین المللی فیلم کوتاه کلرمون فران فرانسه را برای فیلم کوتاع «کورسو» کسب کرده است. وی فیلم‌های مستند «مرثیهٔ آخرین درختان ایستاده»، «شیوهٔ شاغلام» و «بوی بنفشه» و فیلم‌های کوتاه داستانی چون «بادی که می‌وزد»، «پانسمان»، «‌کورسو» و «میزبان» را در کارنامه کارگردانی خود به ثبت رسانده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز