خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری جشن سینما مطرح شد؛

عسگرپور: وضعیت معیشتی اهالی سینما به شدت بحرانی است

asdasd
کد خبر : ۱۹۴۸۳۹

دولت گذشته به جای حل مشکل معیشتی سینماگران به‌صورت اصولی از آنها می‌خواست تا با کارت ملی خود در صف بایستند و به آنها گوشت، مرغ و بن خوار و بار به شکل صدقه بدهد.

نشست خبری شانزدهمین جشن سینما ایران صبح امروز(۲۲ مرداد) در حالی برگزار شد که بیشترین فضای این نشست به مساله وضعیت معیشتی سینماگران و نبود امنیت شغلی برای آنها اختصاص داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ محمدمهدی عسگرپور در نشست خبری با اشاره به اینکه طی سخنانی گفت: امروز شرایط برگزاری جشن خانه سینما به سمتی حرکت کرده که ما به یک آیین‌نامه درست و شیوه آکادمیک دست پیدا کرده‌ایم و در جشن سینما ایران همکاران و اهالی صنوف به خوبی حضور دارند و جشن حاصل یک نگاه صنفی است.

مدیرعامل خانه سینما با رد بودجه کلان این جشن و کمک‌های مالی که به آن می‌شود؛ گفت: خانه سینما همواره در جذب بودجه و اسپانسر مشکل داشته و این مشکل بیش از ۱۵ سال است که ادامه دارد و همیشه کمک‌های وزارت ارشاد بوده که بخشی از مشکلات را حل کرده است.

وی ادامه داد: به دلیل نوع برگزاری جشن خانه سینما از شرایطی که آن دارد مثلا پخش نشدن مستقیم جشن بسیاری از اسپانسرها علاقه‌ ندارند که حامی جشن باشند از طرف دیگر خود ما نیز تمایلی نداریم تا بعضی شرکت‌های تبلیغاتی به عنوان اسپانسر در جشن شرکت کنند.

عسگرپور با اشاره به اینکه اگر جشن سینمای ایران توسط یک نهاد دولتی برگزار شود؛ حداقل برای آن ۵ برابر بودجه فعلی هزینه درنظر خواهد گرفت؛ گفت: داوران جشنواره فیلم سینمای ایران، اعضای خانه سینما و هیات اجرایی جشن هیچ پولی نمی‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه بودجه جشن از بودجه مسائل معیشتی و همچنین کارهای فرهنگی خانه سینما جداست؛ گفت: امروز حجم و تعداد همکارانی که مشکل معیشتی دارند به مراتب بسیار بیشتر از سال‌های قبل است و از میان حدود ۵ هزار عضو تعداد زیادی بیکار هستند که این آمار جدی خطرآفرین و بحرانی است.

وی مشکلات بیمه‌ای را مزید بر علت مشکلات معیشتی دانست و افزود: بسیاری از مشکلات از چهار سال قبل شروع شده و اگر از سال ۸۵ تا امروز دولت احمدی‌نژاد همکاری می‌کرد و صندوق بیمه بیکاری تاسیس می‌شد بسیاری از این مشکلات امروز حل شده بود.

وی ادامه داد: دولت قبل به جای کارهای زیربنایی در بحثامنیت شغلی می‌خواست با صدقه دادن و در صف ایستادن سینماگران و دادن بن به آنها مشکل را حل کند و به جای تاسیس صندوق بیمه بیکاری و حمایت از اعضای خانه سینما خانه سینما را تعطیل کرد و به جای آن به اهالی سینما بن خوار و بار داد.

عسگرپور با اشاره به تغییراتی که جشن امسال نسبت به سال‌های گذشته دارد؛ گفت: افزایش تعداد افرادی که مشکل معیشتی دارند و وضعیتی که امروز اهالی سینما دارند حس برگزاری یک جشنواره بزرگ و باشکوه را از ما گرفته است به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم که امسال جشن را به شکل سال‌های گذشته برگزار نکنیم و برای همدردی با همکارانی که مشکل معیشتی دارند یک مراسم کوچک حتی در خانه سینما برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: البته داوری جشن سینما ایران تا آخرین مرحله ادامه خواهد داشت و داوری نهایی نیز چهار شهریور اعلام می‌شود و ۲۱ شهریور نیز برگزیدگان نهایی معریف می‌شوند.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون وضعیت بودجه خانه سینما گفت: خانه سینما وضعیت بودجه‌ای خوبی ندارد و این امر همیشه وجود داشته است. خود من زمانی که خانه سینما را تحویل گرفتم فقط ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در صندوق خانه سینما پول بود. در دولت نهم و دهم نیز هیچ تفاهم‌نامه‌ای بین ارشاد و خانه سینما منعقد نشد و پولی به خانه سینما داده نشد.

وی افزود: میزان بودجه‌ای که به خانه سینما در هر سال داده می‌شود؛ رقمی حدود ۸۰۰ میلیون تومان است و هر چند این رقم نیز توسط ارشاد دولت گذشته داداه نشد زیرا ارشاد در دولت گذشته با ما دعوا و درگیری داشت.

وی ادامه داد: جشن سینما ایران یک جشن صنفی است و هرگز ما به این جشن نگاه سیاسی نداریم به هیچ فردی نیز نمی‌گوییم که در داوری به چه کسی رای بدهد یا رای ندهد.

عسگرپور؛ مشکلات معیشتی را دارای شکل‌های مختلف دانست و افزود: یکی از دلایل بیکاری سینماگران در مسائل فنی، تغییر تکنولوژی است. به طور مثال امروز فیلمبرداری مانند سابق انجام نمی‌شود و همین امر باعثشده که در یک صنف ۳۰۰ نفر ی فیلمبرداران بسیاری بیکار شوند.

وی افزود: کانون کارگردانان ۲۴۰ عضو دارد که تعدادی از این افراد حتی امکان فعالیت ندارند.

عسگرپور یکی از وظایف خانه سینما را رسیدگی به وضعیت معیشتی سینماگران دانست اما افزود: خانه سینما، کمیته امداد نیست و اینکه گروهی می‌گویند تمام بار معیشتی اهالی سینما را باید بر روی خانه سینما بگذاریم درست نیست. حل مشکلی بیکاری هنرمندان تاسیس صندوق بیمه بیکاری است.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود سازمان سینمایی چند میلیارد تومان برای رسیدگی به وضعیت اهالی سینما به خانه سینما داده؛ گفت: چنین حرفی درست نیست. خانه سینما حدود ۵ هزار عضو ثبت‌نام شده و سه هزار نفر عضو واقعی دارد. مثلا انجمن بازگیران ۸۰۰ عضو دارد که ۴۰۰ نفر آنها فعال نیستند و سال‌هاست کار نکرده‌اند.

وی ادامه داد: با بررسی وضعیت موجود متوجه می‌شویم که نزدیک ۱۵۰۰ نفر از سه هزار نفر مشکل معیشتی شدید دارند حال اگر سازمان سینمایی بخواهد مشکل معیشتی این ۱۵۰۰ نفر را حل کند و بودجه‌ای را به خانه سینما اختصاص دهد باید حداقل ۵ میلیارد تومان بودجه اولیه برای این کار اختصاص دهد اما هیچ بودجه‌ای برای این امر به خانه سینما داده نشده است.

عسگرپور با اشاره به رابطه خانه سینما و دولت یازدهم و سازمان سینمایی گفت: تعامل ما با سازمان سینمایی بسیار خوب است و خیلی به این همکاری خوشبین هستیم زیرا برخلاف دولت گذشته سازمان سینمایی اهل گفت و گو و تعامل است.

وی افزود: باید یک نکته را مورد توجه قرار داد که همیشه در بخش دولت چه این دولت و چه دولت‌های گذشته در حوزه سینما بودجه‌ای که به اهالی سینما و فرهنگ و هنر اختصاص پیدا کرده متناسب با شان و اهمیت سینماگران و هنرمندان نبوده است.

وی با تاکید بر لزوم تاسیس صندوق بیمه بیکاری گفت: هر چند صندوق بیمه بیکاری راهکار بسیار خوبی برای حل مشکلات معیشتی و امنیت شغلی اهالی سینماست اما این صندوق که قرار است با حمایت دولت و سرمایه‌گذاری اعضا تصویب شود؛ حلقه آخر است و حلقه‌های دیگری باید در بحثامنیت شغلی تشکیل و بهبود پیدا کند تا مشکل معیشتی سینماگران حل شود.

وی تاکید کرد: آنچه مشخص است این است که قطعا راه حل کاهش مشکلات معیشتی سینماگران و اهالی فرهنگ و هنر دادن بن، گوشت، خوار و بار یا ایستادن در صف برای گرفتن کارت هدیه با کارت ملی نیست بلکه راه حل تاسیس صندوق بیمه بیکاری است.

محمدبزرگ‌نیا(دبیر جشن شانزدهم) نیز طی سخنانی گفت: مرحله اول داوری با حضور یازده صنف اصلی و حضور ۶۷ داور و نمایش ۱۰۹ فیلم برگزار شد و داوران صنفی نامزدهای خود را معرفی کردند. در مرحله دوم با حضور سی داور جدید فیلم‌هایی که در بخش‌های مختلف نامزد شدند دوباره به نمایش درمی‌آیند و مورد داوری قرار می‌گیرند.

بزرگ‌نیا افزود: ما با برگزاری این جشن به دنبال ایجاد همدلی و همکاری بین همه اهالی سینما هستیم.

مازیار میری(دبیر اجرایی جشن) نیز گفت: قطعا داوری بخش‌های مختلف همچون انیمیشن فیلم کوتاه فیلم مستند برگزار می‌شود اما شکل برگزاری جشن نهایی با سال‌های گذشته متفاوت است. تاکنون به شکل اجرایی مشخصی درباره برگزاری مرحله نهایی جشن نرسیده‌ایم و قطعا در جلسات آینده این موارد اعلام خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز