خبرگزاری کار ایران

حاضران در نشست تخصصی هنر صنعت سینما و رابطه‌اش با فناوری در خانه‌سینما چه گفتند؟

درآمد بدون نفت ما از پاکستان هم کمتر است / فناوری سینما برای لوکس بودن نیست

asdasd
کد خبر : ۱۹۶۵۵۸

سال‌هاست که درهای رزق و روزی در سینمای کشور بسته شده و قفل‌هایی زده شده. ما به همه درها می‌کوبیم و امیدواریم کلید ما درها را باز کند و اقتصاد سینما شکل بگیرد / عادتمان شده با فروش منابع نفت زندگی بچرخد. امروز درآمد بدون نفت ما از پاکستان کمتر است.

نشست تخصصی هنر - صنعت سینما و رابطه‌اش با فناوری در خانه سینما با حضور جمع کثیری از سینماگران در خانه سینما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست تخصصی هنر - صنعت سینما و رابطه آن با فناوری؛ عصر روز گذشته(۲۷ مرداد) با حضور پرویز کرمی(رئیس مرکز اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری)، ‌ سورنا ستاری(معاون علمی رئیس جمهور)، حجت‌اله ایوبی(رئیس سازمان سینمایی) و محمدمهدی عسگرپور(مدیرعامل خانه سینما) و جمعی از اعضای صنوف سینمایی در خانه سینما برگزار شد.

در این نشست که در ادامه نشست‌های تخصصی سینما در خانه سینما برگزار شد، عسگرپور گفت: از زمان استقرار دولت یازدهم‌ گرایش مثبتی در رابطه دولت با هنرمندان بوجود آمده، ارتباطات غربی در برخی سازمان‌ها پیش از این وجود داشته و سازمان‌ها به طور طبیعی ترجیح می‌دهند با افراد بطور مستقیم در ارتباط باشند، اما این تشریک مساعی و رسیدن به اهداف مثبت نیازمند ارتباطات گسترده‌تری است.

وی ادامه داد: جوانانی در بین هموطنانمان توانسته‌اند دستاوردهایی در سینما بوجود بیاورند که برخی از آنها معرفی شده و برخی دیگر باید معرفی شوند.

عسگرپور ادامه داد: به هرحال در سال‌های گذشته سینمای ما دستاوردهایی داشته است اما تاسف می‌خوریم که می‌بینیم بسیاری از کشورهای دیگر خیلی از فناوری‌ها را نداشته‌اند اما امروز دارند و زیرساخت‌های فناوری در کشور ما عقب‌تر از آنهاست.

وی افزود: همیشه دچار این مشکل ساختاری بوده‌ایم و این باعثشده سینمای ما دچار رخوت و تنهایی شود و دیگر به تولید فیلم‌های عظیم نتوانیم فکر کنیم.

در ادامه حجت‌اله ایوبی گفت: ‌ سال‌هاست که درهای رزق و روزی در سینمای کشور بسته شده و قفل‌هایی زده شده. ما به همه درها می‌کوبیم و امیدواریم کلید ما درها را باز کند و اقتصاد سینما شکل بگیرد. برای این کار بخشی از کارها به تولید و درآمد و هزینه برمی‌گردد. بخشی دیگر به زیرساخت برمی‌گردد که آن سالن‌های سینمای ماست که در آن مشکل داریم. بیشتر شهرهای ما سینما ندارد و اگر تولید هم کنیم مشکل نمایش آن‌ها را داریم.

وی افزود: سینما بدون صنعت نمی‌تواند ادامه دهد. بحثفناوری در سینما یک رابطه لوکس و شیک نیست و سینما نمی‌تواند بدون فناوری ادامه دهد. در این صورت فیلم‌های خارجی که از زمین و زمان می‌بارد، وجود دارد و اگر نتوانیم از نبوغ ایرانی‌ها استفاده کنیم، عقب خواهیم ماند.

ایوبی خاطرنشان کرد: حضور معاون علمی رئیس جمهور در خانه سینما را آغاز یک همکاری مفید می‌دانیم و وعده می‌دهم در بخش‌های مختلف افرادی هستند که با عشق و علاقه آمده‌اند و می‌خواهند سینما را روزآمد کنند، اما مشکلاتی دارند. عده‌ای در عرصه جلوه‌های ویژه با جان خود بازی می‌کنند. این حوزه حتی از ما شهید هم گرفته. امیدواریم که این صنعت در همه این موارد روزآمد شود.

وی ادامه داد: تفاهمنامه بین وزارت ارشاد و معاونت علمی ریاست جمهوری اگر عملیاتی شود، ما و سینماگران به آرزویمان می‌رسیم. سینما گویاترین و جهانی‌ترین زبان بیان تمدن یک ملت است. سینمای ما آماده است و سینماگران ما آماده‌اند و خواهید دید که با به روز شدن این سینما؛ آن‌ها چه کارهای بزرگی خواهند کرد.

سیدسپهر قاضی‌نوری(دبیر ستاد فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی ریاست جمهوری) نیز گفت: ما در این معاونت ۱۲ ستاد داریم که یکی از آنها ستاد فناوری‌های هویت‌ساز است و برخی کارهای آن کمک به توانمند‌سازی بخش خصوصی، کمک به توسعه فناوری‌ها، مشارکت در رفع نیازها تخصصی است.

وی ادامه داد: ما یک تفاهمنامه با وزارت ارشاد داریم که شرکت‌ها را به صورت کسب و کارهای هنری دربیاوریم تا کانون‌های این حوزه دور هم بنشینند و با فکر خودشان کار را مدیریت کنند.

قاضی‌نوری درباره خدماتی که این ستاد ارائه خواهد کرد؛ خاطرنشان ساخت: حمایت از تجاری‌سازی طرح‌ها و تسهیلات مالی از جمله آنهاست. همچنین ارزیابی اینکه شرکت‌ها به سمت دانش‌بنیان شدن حرکت کنند نیز از وظایف ماست. همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند از معافیت‌های قانونی مندرج در قانون استفاده کنند.

وی در توضیح این خدمات برای بخش‌های مختلف سینما گفت: در توسعه فناوری تصویر‌برداری، تدوین، صدابرداری، آهنگ‌سازی و غیره؛ شرکت‌هایی که این قبیل کارها را انجام می‌دهند طرح خود را بیاورند و از مزایای معلمان استفاده کنند و همچنین از شرکت‌های دانش‌بنیانی که تولیدات آنها با فرهنگ‌های ما سازگاری بیشتری داشته باشد؛ حمایت می‌کنیم. اما نکته‌ای که حائز اهمیت است داشتن طرح تجاری قابل قبول توسط شرکت‌هاست.

محمود شیخ زین‌الدین(معاون تجاری‌سازی و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری) نیز در ادامه‌ی این نشست خاطرنشان کرد: ما در حوزه آموزش ۸۰ سال و در حوزه پژوهش ۴۰ سال سابقه کاری در کشور داریم اما در حوزه فناوری‌ حدود ۱۰ سال به صورت ساماندهی شده؛ کار شده است که البته در همین ۱۰ سال؛ ۳ هزار و ۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان در پارک‌های فناوری و ۲۰ هزار فعال دانشگاهی در این پارک‌ها مشغول به کارند.

وی افزود: در کشور ما به دلیل دسترسی داشتن به منابع نفتی عادت شده تا با فروش منابع نفت زندگی بچرخد و امروز درآمد بدون نفت ما از کشور پاکستان کمتر است.

شیخ زین‌الدین اضافه کرد: ملت ما باید اراده کند تا روی پای خود بایستد و از مغز انسان استفاده شود. در جامعه خیلی‌ها هستند که در حال تولید محصولاتی‌اند که پیشتر وارداتی بود. ما در کشور ۸۰ میلیون دلار واردات داریم و این نشان می‌دهد که عادت کرده‌ایم نیازهایمان را از بیرون کشور رفع کنیم.

وی خاطرنشان کرد: حوزه علم و فناوری با حوزه سینما فاصله دارد و امروز دولت ما به این نتیجه رسید که اقتصاد کنونی پاسخگو نیست و باید شیوه‌های آن تغییر کند اما هنوز جامعه ما آماده این تصمیم‌گیری سخت نیست. اگر ما بتوانیم واردات را به داخل کم کنیم و خودمان تولید کنیم دیگر حتی دانشگاه‌ها نیاز به بودجه دولتی ندارند. سینما باید کمک کند و این پیام را انتقال دهد که باید روی پای خود بایستد و برای انتقال این پیام باید از خلاقیت هنرمندان استفاده شود.

سورنا ستاری(معاون علمی رئیس‌جمهور) در ادامه مراسم گفت: اقتصاد دانش‌بنیان موضوع مهمی است که امروز در کشور، ما با آن بیگانه هستیم. ساختار ذهنی ما بر این اساس شکل نگرفته و به همین خاطر مشکلات بزرگی داریم چرا کشورهایی که دارای منابع زیرزمینی هستند هیچگاه پیشرفت نمی‌کنند و هیچ وقت به ساختار تولید‌کننده و به فارغ‌التحصیل احتیاج ندارند زیرا تکنولوژی را می‌خرند. در یک اقتصاد دانش‌بنیان؛ پژوهش درآمد‌زاست. اگر می‌خواهیم نخبه را در کشور نگه داریم؛ احتیاج به اقتصاد دانش‌بنیان داریم.

وی با انتقاد از تصاویری که در سینما و برخی سریال‌ها از فناوری‌های کشور و چهره دانشمندان نشان داده می‌شود؛ گفت: ما در حوزه‌های فناوری خیلی جلوتر از آن هستیم که در برخی سریال‌ها و فیلم‌ها نشان داده می‌شود و برخلاف آنچه که هست نخبگان نشان داده می‌شود. آنها اصلا آدم‌های عجیب و غریبی نیستند. برداشت‌ها در زمینه علمی و فناوری اشتباه است. یکی از دلایل آن عدم وجود تورهای علمی فناوری است. ما احتیاج به تغییرات فرهنگی در زمینه اقتصاد داریم و باید پیش‌زمینه اقتصاد نفتی را تغییر دهیم و روی پای خود بایستیم.

در ادامه مراسم هنرمندان حاضر در خانه سینما به پرسش و پاسخ با معاون علمی رئیس‌جمهور پرداختند.

اردستانی؛ مستند‌ساز گفت: ما می‌توانیم فیلم‌هایی به کیفیت فنی هالیوود بسازیم اما موضوع اینجاست که پشتوانه فنی را نداریم.

حسین‌نژاد؛ کارگردان سینما در ادامه گفت: برخی مسائل مطرح می‌شود و درد دل‌هایی می‌شود اما نتیجه نیمه‌کاره می‌ماند.

ستاری در پاسخ به این سینماگران گفت: دولت همان دولت است و اینکه از من طلب کنید مشکل را حل کنم کاری نشدنی است. دولت نمی‌تواند کار تجاری و اقتصادی انجام دهد. ما تنها می‌توانیم کمک کنیم که شما روی پای خود بایستید تا اگر دولتی هم عوض شد با تغییر آن وضعیت شما سینماگران تغییر نکند. دولت حاضر است تعامل کند تا همفکری ایجاد شود. شما تصمیم بگیرید که با تعامل دولت سیستم اقتصادی در سینما شکل بگیرد و نباید چیز‌هایی بخواهیم که خارج از حوزه اختیارات دولت است زیرا بسیاری از این امکانات و خواسته‌ها در اختیار خود شماست.

فرهاد توحیدی(رئیس هیأت مدیره خانه سینما) در بخشی از این مراسم و در پاسخ به ستاری گفت: درباره نسبت دولت با هنرمندان و بخش خصوصی همفکر شماییم اما ما در کشوری هستیم که ۸۰ درصد اقتصاد آن در اختیار دولت است. بهتر است به مشترکاتمان فکر کنیم و درباره آن صحبت کنیم که تفاهمنامه شما با سازمان سینمایی راه‌هایی را پیش رو گذاشته است. ما نیاز به روزآمد شدن فناوری داریم چیزی که در دست ما وجود ندارد سخت‌افزار است و ما سرمایه لازم را برای خرید و وارد کردن تجهیزات روزآمد نیاز داریم.

ستاری در انتهای این مراسم گفت: بودجه در دولت زیاد است اما جایی که باید نمی‌نشیند و این سیستم قطعا پویایی ندارد. تمام امکانات معاونت علمی در خدمت سینماگران است اما باید برنامه‌ریزی شود تورهای علمی و از این دست گذاشته شود دولت حرف‌ها را گوش می‌دهد. بیاییم کاری کنیم که دیگر تحت تاثیر تغییر دولت‌ها نباشیم و نهادی شکل‌بگیرد که به عنوان یک بخش اقتصادی خوب انجام وظیفه کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز