خبرگزاری کار ایران

جزئیات اختتامیه و نظرات تیموریان و محقق درباره جشنواره فیلم یاس

asdasd
کد خبر : ۱۹۸۹۷۳

رویا تیموریان: بحث‌های تخصصی در جشنواره‌ها، جانی دوباره به سینمای ایران می‌دهد. / سید هادی محقق: جشنواره یاس فیلم‌هایی ویدئویی را شناسنامه دار می‌کند

اجرای مراسم اختتامیه جشنواره یاس را که پنجشنیه ۶ شهریور ماه در آمل برگزار می‌شود، محمدرضا شهیدی‌فر برعهده دارد.

به گزارش ایلنا؛ جواد رمضانی؛ مدیر اجرایی دومین جشنواره فیلم‌های ویدیوئی یاس با اعلام این مطلب افزود: اجرای مراسم اختتامیه پنجشنبه۶ شهریور ساعت ۱۷ در سالن اریکه آمل برگزار می‌شود، محمدرضا شهیدی‌فر برعهده خواهد داشت و تجلیل ویژه از نادر مقدس؛ کارگردان، تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس، اهدای جوایز در ۳ بخش بین‌الملل، رویش و خاطره یاس‌ها و همچنین اجرای موسیقی زنده بخش‌هایی از این مراسم خواهد بود.

وی ادامه داد: تلاش ما از پیش از آغاز جشنواه بر این بود که بتوانیم در ایام برگزاری جشنواره، به گونه‌ای میزبان هنرمندان و صاحبان آثار باشیم که همزمان با اکران فیلم‌هایشان در آمل و تهران حضور داشته باشند.

رمضانی در ادامه از حضور بیش از ۴۰۰ هنرمند در این دوره از جشنواره در شهر آمل خبر داد و گفت: امسال و در این دوره از جشنواره، میزبان بالغ بر ۴۰۰ هنرمند بودیم که طبق هماهنگی‌های به عمل آمده با استانداری برنامه‌های تفریحی نیز برای آنان تدارک دیده شده که بازدید از کشتی میرزا کوچک‌خان در بندر نوشهر و همچنین گشت‌و‌گذار با تله‌کابین نمک‌آبرود ازجمله این برنامه‌ها خواهد بود.

وی با اشاره به پوشش زنده برنامه‌های این دوره از جشنواره از شبکه‌های تلویزیونی، افزود: طبق هماهنگی‌های ایجاد شده با واحد صدا و سیما مرکز تهران و مازنداران در ایام جشنواره، برنامه‌های تلویزیونی ویژه پخش می‌شود که براساس آن دو برنامه زنده از شبکه «شما» و شبکه استانی مازندران؛ «طبرستان» ساعت ۱۱ و ۲۰ پخش می‌شود. همچنین شبکه یک سیما هرروز بعد از خبر ساعت ۱۹ برنامه‌ای ویژه برای جشنواره اختصاص داده است.

رمضانی ادامه داد: همانگونه که برنامه افتتاحیه به طور زنده از شبکه شما پخش شد، پخش مراسم اختتامیه را نیز به طور همزمان از شبکه استانی مازندران خواهیم داشت.

محقق: جشنواره یاس فیلم‌هایی ویدئویی را شناسنامه‌دار می‌کند

سیدهادی محقق؛ کارگردان جوان سینمای ایران معتقد است: مهم‌ترین کارکرد جشنواره فیلم ویدئویی(یاس) این است که به فیلمهای ویدئویی هویت می‌دهد و آن‌ها را شناسنامه‌دار می‌کند.

محقق که برای تماشای فیلم‌های راه یافته به جشنواره فیلم ویدئویی به سینما فلسطین آمده بود؛ درباره این جشنواره گفت: اخبار جشنواره فیلم ویدئویی را از رسانه‌ها پیگیری می‌کردم و متوجه شدم که این جشنواره دنبال این است تا هویت، کاراک‌تر و شخصیت برای فیلم‌هایی ویدئویی بوجود آورد ضمن اینکه به آن‌ها رسمیت بخشد و فیلم‌هایی ویدئویی را شناسنامه‌دار کند.

کارگردان فیلم «ممیرو» با اشاره به اهمیت فرمت ویدئویی گفت: هر چند بیشتر تمرکز‌ها روی فیلم‌های مهم جهان است و در ایران نیز اگر فیلمی را که خوب بدانیم؛ می‌بینیم اما باید یادمان باشد که ما با فرمت ویدئو با سینمای جهان آشنا می‌شویم.

وی با اشاره به لزوم حرفه‌ای شدن در ساخت فیلمهای ویدئویی گفت: واقعیت این است که اگر منصفانه به سینمای ایران نگاه کنیم متوجه می‌شویم که سینمای ما در جاهای درجا می‌زند و در فیلم‌های ویدئویی این مسئله بیشتر است.

وی ادامه داد: بسیاری از فیلم‌های ویدئویی نسبت به فیلم‌های سینمایی آماتور‌تر هستند و علت اینکه این کلمه تله فیلم یک بار روانی منفی در اهالی سینما دارد این است که هنوز فیلم‌های ویدئویی حرفه‌ای نشده‌اند.

محقق اصلاح این امر را در یک برنامه طولانی مدت دانست و افزود: یک انسان در ۳ ثاینه و بر اثر یک خطا دچار زخم و جراحت می‌شود اما بهبود این زخم سال‌ها طول می‌کشد.

وی ادامه داد: جشنواره فیلمهای ویدئویی هم شاید بتواند در کوتاه مدت یک شوک به بدنه فیلم‌هایی ویدئویی وارد کند اما برای تاثیرگذاری باید یک برنامه طولانی مدت اجرا کرد و به طور مثال جشنواره چندین سال به طور متوالی باید برگزار شود.

محقق با اشاره به اینکه از نظر وی تفاوتی میان فیلم ویدئویی و فیلم سینمایی وجود ندارد، افزود: من اعتقادی به تفاوت سینما و ویدئو ندارم بیشتر اعتقاد به آن چیزی که باید بسازم دارم والا دوربین‌‌ همان است.

وی ادامه داد: امروز با ورود دوربین دیجیتال در سینما، بسیاری از سینماگران به سمت ویدئو رفته‌اند لذا نه تنها دافعه‌ای در قبال فیلم‌هایی ویدئویی ندارم بلکه فکر می‌کنم هیچ فرد دیگر نیز نباید در قبال ویدئو دافعه داشته باشد.

تیموریان: بحث‌های تخصصی در جشنواره‌ها، جانی دوباره به سینمای ایران می‌دهد

تیموریان معتقد است: زمانی که بیشتر از آنچه به حواشی و گفت‌و‌گوهای بی‌ثمر بپردازیم با بحث‌های تخصصی همدیگر را یاری کنیم، به طور حتم سینمای نیمه سرپای امروز جانی دوباره می‌گیرد.

رویا تیموریان در حاشیه دومین جشنواره فیلم‌های ویدئویی در مازندران، این جشنواره را فرصت مناسبی دانست که می‌تواند سبب دورهم جمع شدن هنرمندان برای بحث، تبادل نظر و اعتلای کیفیت آثارشان شود و به نگاه‌هایشان جلای بیشتری ‌دهد.

وی افزود: مطرح شدن آثار جوانان‌تر‌ها از قابلیت‌ جشنواره‌ها به عنوان محافل فرهنگی است. همچنین جشنواره فرصتی را ایجاد می‌کند که مردم و علاقمندان به سینما در سراسر کشور به فیلم‌ها دسترسی داشته باشند، البته این در شرایطی ایجاد می‌شود که امکان اکران فیلم‌های جشنواره نه فقط در سینماهای اختصاص یافته بلکه در فضاهای باز عمومی مثل پارک‌ها یا سواحل ایجاد شود که خوشبختانه این یکی از مزیت‌های جشنواره فیلم یاس است که چنین فرصتی را برای مردم ایجاد می‌کند.

تیموریان ادامه داد: از طرفی دیگر برگزاری جشنواره در مناطق مختلف ایران، ارتباط هنرمندان را با مردم نزدیک می‌کند. اتفاقی که در اواخر دهه هفتاد و اوایل هشتاد تجربه شد و بازخوردهای بسیار مناسبی داشت.

بازیگر «شیفتگی» در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار کرد: بسیار خوب است که در جشنواره یاس بخشی به نام «رویش یاس» با حضور کارگردانان جوان وجود دارد که اولین فیلم‌هایشان را ارائه داده‌اند. معتقدم سینمای ما احتیاج به نیروهای بالقوه جوانی دارد و این قبیل بخش‌ها در جشنواره‌ها فرصتی را به آنان می‌دهد تا فیلم‌های بعدیشان را بهتر و با امکانات بیشتری بسازند.

بازیگر فیلم «بید مجنون» با اشاره به اینکه سلیقه‌ای دانستن قضاوت داوران در جشنواره‌ها اشتباه بزرگی است که افراد را دچار سوتفاهم می‌کند، گفت: اساس داوری سلیقه نیست بلکه نظر آنان برای ارتقای سطحی کیفی کارهاست. داوران با نگاهی کاملا تخصصی به تمامی عوامل تصویر می‌پردازند ودر ‌‌نهایت هنگامی که رقابت تنگاتگ می‌شود، آن‌ها دچار چالش می‌شوند و آنجاست که تا حد کمی سلیقه به میان می‌آید.

تیموریان گفت: وظیفه ما به عنوان یک هنرمند این است که تماشاچی را از نا‌امیدی بیرون آوریم و لذت بصری به او دهیم تا زمانی را که با ما صرف می‌کند برایش سودمند باشد.

تیموریان در ادامه خاطر نشان کرد: در سفر‌هایم به خارج از کشور، فیلم‌های برجسته سینمای ایران را با نسخه نمایش خانگی‌ با خود همراه می‌کنم تا به دوستانم هدیه دهم. معتقدم فیلم‌هایی امیدوارکننده می‌تواند در تغییر نگرش منفی مردمان کشورهای دیگر نسبت به ایران بسیار موثر واقع شود.

وی با انتقاد از نحوه ارائه و فروش نسخه‌های نمایشی در بازار، قرار گرفتن این محصولات فرهنگی را در کنار دیگر محصولات در سوپر مارکت‌ها امری نادرست دانست و گفت: نباید با فیلم‌ها مانند محصولات نازل برخورد کرد و واجب است که برای فروش و نحوه رسیدن آن‌ها به دست مخاطبان چاره‌ای جدی اندیشید.

وی ادامه داد: همچنین لازم است دقت بیشتری برای کیفیت آثار در تمام مراحل پروژه‌هایی که خود موسسه رسانه‌های تصویری، ساخت آن‌ها را برعهده دارد؛ صوت گیرد.

تیموریان در پایان ابراز امیدواری کرد: هر جشنواره‌ای باید آزمون و خطاهای بسیاری را پشت سر گذارد تا به حد کمال برسد. با توجه به اینکه جشنواره یاس هم جشنواره‌ای کاملا نوپاست و فقط دوسال از عمرش می‌گذرد، امیدوارم در آینده نزدیک بزرگان بیشتری از سینمای ایران و جهان به آن بپیوندند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز