خبرگزاری کار ایران

حسینعلی لیالستانی:

نمی‌توان سینمای کودک را گلخانه‌ای زنده کرد

asdasd
کد خبر : ۲۰۱۴۱۸

برای برداشتن یک قدم برای سینمای کودک باید به اندازه هزار سال فکر کنیم، زیرا مخاطبان ما، خاص هستند و قرار است آینده کشور در دستان آن‌ها قرار گیرد.

کارگردان «مصائب عاشق فقیر» گفت: این درست که سینمای کودک از اصل خود دور افتاده اما باید توجه داشت که به صورت گلخانه‌ای نمی‌توان سینمای کودک را زنده کرد، ضمن آنکهاین سینما را باید از روزمرگی دور کرد.

حسینعلی لیالستانی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اینکه برای برگزاری بهتر و موثر‌تر جشنواره فیلم کودک، باید از ایده‌های نو استفاده کنیم، اظهار داشت: برای برداشتن یک قدم برای سینمای کودک باید به اندازه هزار سال فکر کنیم، زیرا مخاطبان ما، خاص هستند و قرار است آینده کشور در دستان آن‌ها قرار گیرد.

لیالستانی افزود: باید به فیلم‌هایی که قرار است در جشنواره کودک نمایش داده شود اهمیت دهیم تا فیلم‌های مهم در این جشنواره به خوبی دیده شوند و گم نشوند. بهتر است تا تعداد فیلم‌های برگزیده در این جشنواره زیاد نباشد، ضمن اینکه سرگرم‌سازی به عنوان تنها هدف جشنواره ترسیم نشود. برای موفقیت و اوج‌گیری دوباره سینمای کودک و نوجوان باید هدف مشخصی داشته باشیم و وظایف تعریف شده باشد.

بدون فیلم کودک، باید به بودن سینما شک کنیم!

این کارگردان با بیان اینکه وضعیت سینمای کودک متأثر از وضعیت کلی سینما و جامعه است، افزود: حال سینما در طول چند سال گذشته خوب نبوده است. البته دوستان تلاش‌هایی برای زنده نگه داشتن آن کرده‌اند اما در چنین شرایطی، طبیعی است که به سینمای کودک آن طور که باید پرداخته نشود.

این کارگردان در ادامه خاطرنشان کرد: سال‌ها است که به سینمای کودک توجهی نشده است، این درحالی است که اگر سینمای کودک نداشته باشیم، سینمای اصلیمان را هم نخواهیم داشت و بدون فیلم کودک، باید به بودن سینما شک کنیم!

لیالستانی با بیان اینکه سینمای کودک قربانی شده است گفت: سینمای کودک از اصل خود دور افتاده، ضمن اینکه باید توجه داشت که به صورت گلخانه‌ای نمی‌توان سینمای کودک را زنده کرد ضمن آنکه سینمای کودک را باید از روزمرگی دور کرد.

او با اشاره به اینکه باید به مخاطب کودک و نوجوان بها داد، اظهار داشت: اگر دقت کرده باشید تلویزیون هم امروز دیگر کارتون یا فیلم مناسبی برای کودکان ندارد درحالیکه بخشی از مخاطبان اصلی تلویزیون کودکان هستند. در کودکان سرزمینما، ارزش، معصومیت و پاکی وجود دارد که نباید آن‌ها را نادیده بگیریم. متاسفانه امروز کودکان ما به جای دیدن تولیدات کشور خودمان به سمت کارهای خارجی و بازی‌های رایانه‌ای کشیده شده‌اند و متاسفانه نظارت کارآمدی هم روی آن‌ها وجود ندارد.

· برای برداشتن یک قدم، به اندازه هزار سال فکر کنیم

کارگردان «مصائب عاشق فقیر» که با این فیلم در یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان شرکت کرده است، با بیان اینکه باید سینمایی مخصوص کودکان داشته باشیم، افزود: باید برای کودکانمان برنامه ریزی داشته باشیم و ببینیم چه کاری می‌خواهیم انجام دهیم. فیلمنامه‌ها در این حوزه بسیار ضعیف شده است. می‌توانیم در این بخش از کار‌شناسان حوزه کودک و نوجوان کمک بگیریم و البته باید بودجه مناسبی هم برای این حوزه در نظر بگیریم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: امروزه به ندرت فیلم مناسب کودکساخته می‌شود مگر اینکه از طرف نهاد یا سازمان خاصی پول مناسبی برای ساخت آن داده شود. خوراکی که به سینمای کودک داده می‌شود، بسیار مهم است و به همین دلیل باید به طور مشخص به این موارد اهمیت داده شود.

لیالستانی با بیان اینکه به درستی به سینمای کودک پرداخته نشده است گفت: در هر دوره‌ای تلاش‌های زیادی می‌شود اما به دلیل آنکه فضا برای خلق آثار مناسب کودک و نوجوان مساعد نیست، نمی‌توانیم شاهد اتفاق خاصی باشیم. به همین دلیل است که به نظر می‌رسد سینمای کودک نیاز به ۲۰ سال تلاش دارد!

او در ادامه افزود: سینمای کودک نباید‌‌ رها شود بلکه باید در این زمینه استعدادیابی کرد و افراد مناسب را برای ساخت فیلم در این ژانر به کار گرفت. سال‌ها پیش در بنیاد سینمایی فارابی مسئولی مختص برای این امردر نظر گرفته بودند که حضور او نتیجه‌بخش بود و به احیای سینمای کودک و نوجوان انجامید. امیدوارم این اتفاق در دوره جدید نیز نتیجه‌بخش باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز