خبرگزاری کار ایران

انتقاد مدیرعامل خانه‌سینما از تندروها:

گروهی همچنان سینما را ناشریف می‌دانند

asdasd
کد خبر : ۲۰۳۲۷۷

چطور فیلم‌های کشور‌های دیگر و فیلمسازان خارجی که نگاه نقادانه به کشور خود دارند؛ در جشنواره‌های داخلی ما جالب توجه است اما نگاه نقادانه فیلمساز ایرانی به شرایط اجتماعی جامعه در رویدادهای بین‌المللی قابل قبول نیست؟!

جشن مستقل مستند سینمای ایران؛ ۱۸ شهریور ماه در سالن " سیف‌الله داد " خانه سینما درحالی برگزار شد که عسگر‌پور از ناشریف خوانده شدن سینما توسط گروهی خاص اظهار تاسف کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛محمدمهدی عسگرپورگفت: درباره انجمن مستندسازان و انجمن تهیه‌کنندگان مستند حرف زدن همیشه سخت است چراکه ما با دو انجمن در خانه سینما روبرو هستیم که بیش فعال هستند. این دوستان همیشه در فعالیت‌های صنفی خانه سینما پیش قدم بوده‌اند.

مدیرعامل خانه سینما ادامه داد: درباره سینمای مستند همیشه مباحثی مطرح است، بحثسینمای اجتماعی و سیاه‌نمایی این آثار در حضور‌های بین‌المللی جزء مسائلی است که همیشه مطرح می‌شود. بحثسیاه‌نمایی انگار به نوعی پذیرفته شده و حتی در برخی مواقع ما به آن لبخند می‌زنیم. در این بخش ظاهراً کارشناسانی وجود دارند که حتی با وجود اینکه تحصیلات و تخصص‌شان مرتبط با مستند و سینما نیست؛ به‌طور قاطع درباره جایگاه بین‌المللی این سینما صحبت می‌کنند و آن را با الفاظی همچون سیاه و سفید معرفی می‌کنند.

عسگرپور افزود: همه ما به دنبال این هستیم که از حیثیت سینما دفاع کنیم. ما از سینمای شریف ایران صحبت می‌کنیم. اما برخی دیگر آن را سینمای ناشریف می‌دانند. ما برای اینکه این وضعیت کمی روشن شود و راه شفاف‌تری پیش‌رو داشته باشیم؛ درنظر داریم به زودی سمیناری در خانه سینما برگزار کنیم تا در آن درباره سینمای مستند و مباحثی همچون سیاه‌نمایی صحبت کنیم و از کسانی که آثار سینمای مستند را با مضمون سیاه‌نمایی معرفی می‌کنند؛ دعوت می‌کنیم تا در این باره صحبت کنند تا آن‌ها را، هم از نزدیک ببینیم و هم حرف‌هایشان را بشنویم.

وی تاکید کرد: متاسفانه این هجمه ناجوانمردانه به سینما که در مواقعی با آن روبرو هستیم؛ یک سوتفاهمی ایجاد کرده است. به طور مثال فیلم خانم بنی‌اعتماد در جشنواره ونیز با چنین نگاهی روبرو شد. اگر ما نتوانیم چنین آثاری را تحمل کنیم؛ دیگر چه چیزی از این سینما باقی‌می‌ماند. نمی‌توان تصور کرد که دیگر در آثار سینمایی نگاه منتقدانه و یا اجتماعی در سینما دنبال نشود و فقط تمام نگاه‌ها پاستوریزه و سفید باشد، مسلماً در این شرایط دیگر بخشی از واقعیت‌ها گفته نمی‌شود.

مدیرعامل خانه سینما ادامه داد: چطور فیلم‌های کشور‌های دیگر و فیلمسازان خارجی که نگاه نقادانه به کشور خود دارند برای ما در جشنواره‌های داخلی جالب توجه است، اما نگاه نقادانه فیلمساز ایرانی به شرایط اجتماعی جامعه در رویدادهای بین‌المللی قابل قبول نیست.

وی در ادامه عنوان کرد: امیدوارم برگزاری چنین سمینارهایی به ایجاد شفافیت کمک کند. جا دارد از تمام مستندسازانی که در زمان تعطیلی خانه سینما کنار ما بودند تا این فضا برای همه ما تلخ‌تر دیده نشود؛ تشکر و قدردانی کنم.

محمد بزرگ‌نیادبیر شانزدهمین جشن سینمای ایران نیز طی سخنانی گفت: امشب چهره‌های آشنایی در این سالن حضور دارند که از دوستان قدیمی من هستند و در سال‌های دور با یکدیگر در تلویزیون کار می‌کردیم و به تولید مستند مشغول بودیم، یاد آن دوران بخیر.

وی افزود: جا دارد از ارد زند مدیر اجرایی جشن مستند تشکر و قدردانی کنم که چنین مراسمی را برگزار کردند، همچنین از دوستان مستندساز که در این فرصت کوتاه تمام فیلم‌ها را دیدند و امیدوارم نتیجه زحمات آنان مورد قبول واقع شود. امیدوارم آثار مستند روزی از حاشیه بیرون بیایند و شرایطی برای نمایش عمومی آن‌ها به وجود آید، همچنین بخش اقتصادی این آثار نیز دیده شود.

ارد زندمدیر اجرایی جشن مستند گفت: جشن امسال را صنفی برگزار کردیم چون سه سال خانه سینما تعطیل بود. از طرفی تعداد آثار زیاد بود و ملاک هم تولیدات مرکز گسترش بود. ما باید ۱۵۰۰ ساعت فیلم می‌دیدم. تنها راه پیش رویمان این بود که هیات مشاور در این‌باره تصمیم‌گیری کنند. به همین دلیل با دبیر و هیات اجرایی هماهنگ کردیم و آن‌ها هم پذیرفتند، با اینکه می‌توانست تبعاتی داشته باشد و درنهایت ۳۰۰ فیلم دیده شد.

مدیر اجرایی جشن مستند ادامه داد: ما این آثار را در ۲۸ روز دیدیم. فیلم‌های ضعیف کنار گذاشته شد و آثار به ۵۸ فیلم رسید. مطمئن باشید از تمام آرا صیانت شده است.

در ادامه مراسم؛ برگزیدگان بخش‌های مختلف معرفی شدند.

در این مراسم؛ امید روحانی، احمد طالبی‌نژاد، محمود سماک‌باشی، بهروز شهامت، مازیار شیخ محبوبی، امیرحسین قاسمی، شیخ محبوبی، بابک حیدری، محسن عبدالوهاب، سپیده عبدالوهاب، محمود منسوجی، مهدی نورمحمدی، رضا جلالی، حسین‌نژاد، سام کلانتری، محمد آفریده، کیومرثدرمبخش، همایون امامی، محمدعلی هاشم، ارد عطارپور، مرتضی ندایی، محمد تهامی‌نژاد، فرهاد توحیدی،، حسن نقاشی، بهزاد فتحی، مجتبی راعی، سعید رشتیان، فرشته طائرپور، علیرضا قاسم‌خان، مجید خالقی، محمد بزرگ‌نیا، ابراهیم مختاری، محسن استاد علی، مرتضی رزاق‌کریمی، محمدمهدی عسگرپور، جعفر صانعی‌مقدم و غلامرضا موسوی حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز