خبرگزاری کار ایران

در افتتاحیه گروه سینمای هنر و تجربه مطرح شد:

در ایران به اشتباه؛ سینمای اجتماعی را سیاسی می‌‌نامند

asdasd
کد خبر : ۲۰۵۴۳۶

شهید ثالثدنبال مشهور شدن نبود و از سینمای تجاری و پرزرق و برق دوری می‌کرد. با آلن دلون هم به دلیل آنکه به سینمای تجاری تعلق داشت؛ خوداری کرد.

مراسم افتتاح گروه سینمای هنر و تجربه شب گذشته(۲۵ شهریور) با حضور اهالی سینما و با نمایش فیلم " یک اتفاق ساده " به کارگردانی سهراب شهید ثالثدر موزه سینما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ امید روحانی از دوستان شهید ثالثو دستیارش در فیلم یک اتفاق ساده؛ با ابراز خرسندی از نمایش این فیلم پس از سال‌ها در ایران گفت: این فیلم آغازگر یک جنبش سینمایی بود که متاسفانه قدر آن در کشور دانسته نشد و بعد این فیلم‌ها در قفس باقی مانده و خاک خورند.

روحانی افزود: یک اتفاق ساده؛ یک فیلم تئوریک است و ما در این فیلم دوست داشتیم زمان و اقعی را به زمان فیلم نزدیک کنیم. این نوع نگاه بعد‌ها توسط کیارستمی و دیگران نیز پیگیری شد.

وی با اشاره به وضعیت سینما در دهه ابتدایی انقلاب گفت: در دهه ۶۰ گروهی از سینماگران و روشنفکران با سینمای آمریکا مخالفت و ضدیت پیدا کردند و فیلم‌هایی ساختند که بیشتر فضای مستند داشت. به نوعی فیلم‌هایی که در این دهه ساخته شد؛ تعدادی شبیه کارهای شهید ثالثبودند.

نظام‌الدین کیایی(صدابردار و از دوستان و همکلاسی‌های نزدیک شهید ثالث) نیز گفت: شهید ثالثپایه‌گذار نهضتی در سینما شد که بعد‌ها بزرگان زیادی را به سینما معرفی کرد و امروز بسیاری از فیلمسازان وامدار تفکرات وی هستند.

وی با اشاره به اینکه شهید ثالث؛ دنیا را سیاه و سفید می‌دید، گفت: او هرگز اعتقادی به وجود رنگ در سینما نداشت. وی دنیا را سیاه و سفید می‌دید و همیشه راحع به این سیاه و سفید بودن از خود سوال می‌کرد.

کیایی با اشاره به اینکه شهید ثالثزمانی رفت که ما قدرش را ندانستیم؛ گفت: باید قدر بزرگان را قبل از اینکه از میان ما بروند؛ بدانیم و نباید کاری کنیم که آن‌ها در تنهایی باشند. امروز نیز فیلمسازانی داریم همچون جعفر پناهی که سال‌هاست کم کار شده‌اند اما نباید اینگونه باشد.

کیایی ادامه داد: شهید ثالثهرگز دنبال مشهور شدن نبود و از سینمای تجاری و پرزرق و برق دوری می‌کرد. خاطرم هست زمانی قرار شد با آلن دلون همکاری کند اما به دلیل آنکه آلن دلون به سینمای تجاری تعلق داشت؛ از این کار دوری کرد.

وی با اشاره به اینکه شهید ثالثفیلم اجتماعی می‌ساخت، گفت: وی هرگز یک فیلمساز سیاسی نبود و همواره به دنبال ساخت فیلم‌های اجتماعی بود. هرچند در ایران به اشتباه همیشه فیلم اجتماعی را فیلم سیاسی تعبیر می‌کنند.

نقی معصومی(فیلمبردار فیلم یک اتفاق ساده) نیز گفت: من فیلمبردار فیلم‌های مستند در وزارت فرهنگ قبل از انقلاب بودم آن زمان برای هر فیلم مستند ۳۰ دقیقه‌ای، ۹۰ دقیقه نگاتیو به ما می‌دادند. شهید ثالثفیلم یک اتفاق ساده را با همین میزان نگاتیو در ۸۰ دقیقه ساخت که کار بسیار سختی بود.

در این مراسم؛ جعفر پناهی، همایون اسعدیان، سیف‌الله صمدیان، مهدی صباغ‌زاده، مجید برزگر، روح الله حجازی، علی کریم و جمعی دیگر از هنرمندان حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز