خبرگزاری کار ایران

آیا تلویزیون سهم سینما را می‌پردازد؛ علی معلم پاسخ می‌دهد / ۸ /

مدیران صداوسیما از سینما می‌ترسند

asdasd
کد خبر : ۲۰۹۷۵۰

مدیرا ن تلویزیون بسیار ترسو هستند و همین فکر به سینمای ایران ضربه زده / گسترش تفکر به نفع صداوسیما نیست و این رسانه از بحث‌های فکری و فلسفی می‌ترسد / آنها سینما را عنصری خطرناک می‌بییند که امکان دارد تبدیل به هوویشان شود / مدیریت جزیره‌ای در این رسانه موجب شده؛ مدیران آن به تخریب یکدیگر روی آورند.

علی معلم؛ تهیه‌کننده سینما و مجری برنامه‌هایی همچون سینما اندیشه و جنگ‌های سینمایی در سال‌های گذشته در تلویزیون؛ معتقد است که صداوسیما در دهه اخیر نشان داده به فرهنگ و رشد فرهنگ در جامعه هیچ اهمیتی نمی‌دهد.

معلم در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا؛ با اشاره به اینکه رابطه سینما و تلویزیون در دوره‌های مختلف متفاوت بوده، گفت: بد‌ترین دوره رابطه سینما و صداوسیما در دوره و سال‌های اخیر بوده و در دهه‌های قبل رابطه بسیار بهتر بوده است.

وی ادامه داد: در دهه ۶۰ برنامه‌هایی مانند جنگ هنر درباره سینمای ایران ساخته می‌شد که هر هفته فیلم‌های روز را معرفی می‌کرد. در آن زمان با وجود آنکه دو شبکه تلویزیونی بیشتر وجود نداشت به دلیل رویکرد خوب تلویزیون؛ رابطه سینما و تلویزیون بسیار خوب بود به‌طور مثال برنامه‌هایی مانند سینما اندیشه یا برنامه اکبر عالمی در شبکه یک مورد استقبال جدی بود.

معلم با اشاره به اینکه تلویزیون در آن زمان به رشد سینمای فرهنگی اهمیت می‌داد، گفت: امروز نمی‌توانیم باور کنیم که زمانی در صداوسیما فیلم‌هایی از کارگردان‌هایی همچون عباس کیارستمی، امیر نادری، ‌ناصر تقوایی یا بسیاری دیگر پخش می‌شد.

وی ادامه داد: در آن دوران رویکرد تلویزیون به سینما یک رویکرد تشویقی بود و مردم را به رفتن به سینما و دیدن فیلم تشویق می‌کرد اما امروز این وضعیت وجود ندارد. اگر از فیلم هم حمایت می‌شود به دلیل حمایت از یک فرد خاص است.

معلم با اشاره به اینکه از اواخر دهه ۷۰ رابطه سینما و تلویزیون تغییر کرده و رویکرد تلویزیون کاملا معکوس شد، گفت: در دوره‌ای قرار بود من برنامه‌ای را به عنوان جمعه شب‌ها با سینما و سیما آماده کنم و از شبکه دو پخش کنیم. باوجود آنکه فرجی(رئیس وقت شبکه دو) با این برنامه موافق بود اما میرباقری با این برنامه مخالفت کرد و آن برنامه ساخته نشد هرچند بعد‌ها براساس طرحی که من داشتم برنامه‌ای به نام هفت و با اجرای فریدون جیرانی از شبکه سه پخش شد.

وی ادامه داد: نحوه پخش برنامه‌هایی که به سینما می‌پردازد در صدا وسیما نشان از رویکرد این سازمان به سینما دارد وقتی برنامه‌ای مانند هفت آن‌هم هفته‌ای یکبار و در نیمه شب از تلویزیون پخش می‌شود یعنی زمانی که بیشتر مخاطبان خواب هستند؛ مشخص می‌شود که صداوسیما نگاهش به سینما مانند نگاه به شیفت شب است.

وی ادامه داد: مدیران صداوسیما سینما را عنصری خطرناک می‌بییند که امکان دارد تبدیل به هووی آن‌ها شود. از طرف دیگر از آنجا که تفکر جزیره‌ای در حوزه رسانه وجود دارد؛ هیچ‌گاه رسانه‌ها به تقویت یکدیگر کمک نمی‌کنند و به تخریب یکدیگر روی می‌آورند.

معلم ادامه داد: این رفتار صداوسیما نه تنها در بخش سینما بلکه با سایر هنرهای دیگر همچون کتاب و موسیقی نیز وجود دارد زیرا سینما و کتاب و کلا مقوله فرهنگ و هنر ذاتا با تفکر در حوزه‌های مختلف کار دارد و صداوسیما نیز گسترش تفکر به نفعش نیست و اساسا از بحث‌های فکری وفلسفی می‌ترسد.

وی؛ رفتار مدیران صداو سیما را با برنامه‌های پربیننده برعکس همه دنیا دانست و افزود: هر زمانی برنامه‌ای که به فلسفه و فکر مربوط بوده و در تلویزیون بیننده ۹۰ درصدی داشته؛ فوری قطع شده است و این رفتار اصلا درست نیست.

معلم افزود: مدیران تلویزیون برخلاف مدیران بالادستی نظام علاقه‌ای به طرح مباحثجدی و فرهنگی ندارند و این از آنجا ناشی می‌شود که آن‌ها بسیار ترسو هستند و همین فکر نیز به شدت به سینما ی ایران ضربه زده است.

وی؛ رفتار صداوسیما با سینما و هنرمندان آنرا متناقض دانست و افزود: صداوسیما از طرفی برنامه‌های قوی و خوبی برای سینما نمی‌سازد اما از طرف دیگر هنرمندان سینما را برای جنگ‌های شادی و برنامه‌های سرگرم‌کننده صرف دعوت می‌کند اما هرگز اجازه نمی‌دهد که مباحثفکری و اندیشه‌ای از طرف سینماگران در تلویزیون مطرح شود.

معلم افزود: صداوسیما خود را یک دستگاه فرهنگی نمی‌داند بلکه یک دستگاه تبلیغاتی می‌داند به همین دلیل به ارتباطات بین فرهنگ و جامعه و ارتباطات بین رسانه‌ای معتقد نیست و هیچ نقشی در رشد وتوسعه فرهنگ در کشور نداشته است.

وی با اشاره به اینکه سیاست صدا وسیما از ۲۰ سال گذشته تا امروز در حوزه فرهنگ به دلیل حضور مشاوران ثابت تغییر نکرده است؛ گفت: مدیریت صداوسیما اعتقادی به شکوفایی فرهنگی و بالار فتن مصرف سرانه محصولات فرهنگی همچون کتاب؛ موسیقی و سینما ندارد و بیشتر نقش سیاسی و نظارتی برای خود قائل است.

معلم افزود: درحالیکه دیدن فیلم و خواندن کتاب برای یک مدیر فرهنگی و رسانه‌ای امری واجب است ما زمانی که می‌بینیم یک مدیر صداوسیما اعلام می‌کند که فلان کتاب را خوانده یا فلان فیلم تازه را دیده؛ تعجب می‌کنیم.

وی افزود: اینکه یک فیلمی در صداوسیما تبلیغ شود یا نمایش داده شود هرگز دلیلی بر این نیست که صداوسیما به آن وجاهت داده بلکه این سازمان باید محصولات فرهنگی و هنری را به نمایش دربیاورد و درباره آن‌ها صحبت شود و آن اثر نقد شود زیرا نقد یک اثر باعثرشد می‌شود صداوسیما می‌تواند حتی باید یک فیلم سینمایی که با تفکراتش هماهنگ نیست را نشان دهد و بعد آن را نقد کند.

معلم افزود: امروز مردم نیز متوجه شده‌اند که صداوسیما نقشی برای فرهنگ و هنر قائل نیست به همین دلیل مسائل فرهنگی و هنری بیشتر در اینترنت یا رسانه‌های دیگر گفته می‌شود و رسانه‌های دیگر بیشتر از صداوسیما به فرهنگ می‌پردازند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز