خبرگزاری کار ایران

خبرهای از سومین روز جشنواره فیلم کودک؛

رونمایی از چهار کتاب تا تقدیر از کودکان فیلمساز

asdasd
کد خبر : ۲۱۱۰۱۶

رونمایی از چهار کتاب با حضور پوران درخشنده، ابراهیم فروزش، اعلام بر‌ترین فیلم مردمی تا روز سوم و تقدیر از کودکان فعال در کارگاه فیلمسازی ازجمله برنامه‌های بیست و هشتمین دوره جشنواره فیلم کودک در روز سوم بود.

مراسم رونمایی از ۴ عنوان کتاب با حضور پوران درخشنده، ابراهیم فروزش، نصرت‌الله تابش و مزدا مرادعباسی در تالار آینه هتل عباسی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در این مراسم کتاب «بانویی از زاگرس» که به سینمای پوران درخشنده با تکیه بر سیمای کم‌توانی بر پرده نقره‌ای اشاره دارد، بررسی شد.

پوران درخشنده طی سخنانی گفت: چاپ چنین کتاب‌هایی که نوع نگاه هر فیلمسازی را معرفی می‌کند باعثمی‌شود تا علاقمندان به سینما با سبک فیلمسازی هر هنرمند آشنا شوند این کتاب‌ها نشان می‌دهد یک نگاه عاشق می‌تواند در زندگی به انسان ارزش و انرژی مثبت بدهد.

سازنده فیلم «بچه‌های ابدی‌» با طرح این سوال که چه نیازی است با نگاه‌های فیلمسازان آشنا شویم، افزود: برای مثال فردی مثل ابراهیم فروزش را اگر در نظر بگیریم خواهیم دید که نگاهی که او به سینمای کودک داشته نگاهی عمیق و متفاوت بوده، اما آیا تاکنون کسی از این نگاه مطلع بوده یا کسی به دنبال بررسی آن رفته است؟ ما برای ساخت فیلم کودک باید شخصیت فروزش را بشناسیم و با ایشان آشنا شویم تا بتوانیم نگاه را به سینمای کودکمان ترمیم کنیم.
این نویسنده و کارگردان سینمای کشور ادامه داد: امروز روزگاری است که سینمای کودک حال مناسبی ندارد پس باید فیلم‌های فروزش دوباره نمایش داده شود و بررسی مجدد شود. به عقیده من تلویزیون وظیفه دارد چنین نگاه‌هایی را نشان دهد و باید در رابطه با بهبود شرایط سینمای کودک گام بردارد.

درخشنده با اشاره به موضوع کتابش تصریح کرد: فیلم‌هایی که در خصوص معلولان ساخته می‌شود فقط معلولیت نیست ما باید بفهمیم که بسیاری از ما که فکر می‌کنیم معلول نیستیم گاهی نگاه درستی به اطراف نداریم برای مثال اصلا نمی‌توانیم توانایی‌های فرزند خود را درک کنیم و زمانی که یک معلم متوجه توانایی فرزندمان می‌شود ناگهان متوجه می‌شویم که اصلا دقیق نبوده‌ایم.
وی تاکید کرد: فیلمسازی برای کودکان ویژگی‌های خاص خود را دارد و حتما قبل از ساخت فیلم برای کودک باید پژوهش در مورد موضوعی که قرار است در رابطه با آن فیلمی ساخته شود کامل باشد برای مثال هنگامی که من می‌خواهم سوژه‌های خود را برای یک فیلم بررسی کنم ابتدا پژوهشی کامل در خصوص آن موضوع به عمل می‌آورم تا به این نتیجه برسم که می‌توانم سمت ساخت چنین فیلمی بروم یا خیر.

نویسنده کتاب «بانویی از زاگرس» گفت: من به این دلیل به سراغ معلولیت و سینما رفتم که فکر می‌کردم جایگاه این موضوع در سینمای ما مغفول مانده است به همین دلیل چنین کتابی را برای چاپ آماده کردم. فصل اول درباره معلولیت و سینما، فصل دوم موضوع معلولیت و سینمای ایران را بررسی کردم، در فصل سوم سینمای پوران درخشنده به دلیل اهمیت نگاهش به این موضوع را مورد بررسی قرار دادم.
مزدا مراد عباسی با بیان اینکه فیلم‌های پوران درخشنده آوای پنهان زندگی است، اظهار کرد: پوران درخشنده برای ساخت فیلم‌هایش از بطن زندگی و جامعه موضوع استخراج می‌کند و زندگی قشری از جامعه را به روی پرده می‌آورد که نگاه ویژه‌ای در جامعه به آن نمی‌شود. به همین دلیل است که اولین فیلم تاریخ سینمای ایران در خصوص معلولان متعلق به ایشان است.

ابراهیم فروزش کارگردان سینما گفت: امیدوارم که چنین اتفاقاتی ادامه پیدا کند و شاهد چاپ فیلمنامه‌هایی باشیم که نشان می‌دهد فرهنگ اقتباسی در کشور کم نداریم، چراکه متاسفانه امروز در فیلمنامه‌های ما از فرهنگ اقتباسی خبری نیست در حالی که کشور مملو از فرهنگ اقتباسی است من نمی‌دانم چرا این فیلمنامه‌های مهم مطالعه نمی‌شود و بی‌اعتنا از کنار آن عبور می‌کنند. امیدوام با این روش تشویقی که فارابی دنبال کرده بتوانیم فیلنامه‌های خوبمان را به رشته تحریر درآوریم.

علی اکبر قاضی نظام نویسنده «نیاز» با اشاره به چگونگی شکل گیری این فیلمنامه گفت: «نیاز» را در دوران دانشجویی به عنوان پایان نامه‌ام نوشتم که آن زمان مرحوم سیف‌الله داد استاد من بود و باید از زحمات او و همه کسانی که در آن زمان برای من و سایر دانشجویان تشکر کنم.

در بخش پایانی این مراسم از کتاب فیلمنامه «شاخ گاو» به نویسندگی کیانوش عیاری بدون حضور او رونمایی شد.

جعفری‌جلوه از کودکان فعال در کارگاه‌های فیلمسازی تقدیر کرد

مراسم تقدیر از فیلم‌های کارگاه‌های فیلمسازی با حضور محمدرضا جعفری‌جلوه(مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی)، مهدی مسعودشاهی(دبیر جشنواره)، احمد ناطقی(دبیر بخش جنبی)، اسدالله اعلایی، امیر اسفندیاری، ناصر باکیده، عزت الله علیزاده، و کودکان و نوجوانان فعال در کارگاه‌های فیلمسازی و والدین آن‌ها در هتل عباسی مقراصلی جشنواره برگزار شد.

احمد ناطقی مدیر بخش جوانه‌های امید و مواد تبلیغی بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان درباره نحوه تولید فیلم توسط کودکان و نوجوانان در بخش جوانه‌های امید توضیحاتی ارایه داد و تاکید کرد: مشاورانی که در هر بخش با این کودکان همراه بودند تلاش کردند تا کمترین مشاوره را به کودکان ارایه داده و بیشتر اجازه دهند تا خودشان درباره کار فکر کرده و به نتیجه مطلوب برسند. بعضی از عزیزان صداهایی که در فیلم نیاز داشتند را گرفته بودند و در کار استفاده کردند.

وی تاکیدکرد: تمام تلاش گروه بر این بود که فیلم‌ها در کمترین زمان ممکن ساخته و آماده شود. ما قصد داشتیم یک فیلم را به عنوان برگزیده این بخش انتخاب کنیم اما همه کار‌ها از نظر ما فوق العاده بود و نتوانستیم زحمات کودکان و نوجوانان را نادیده بگیریم به همین جهت از همه این عزیزان تقدیر به عمل می‌آوریم و همه آن‌ها در مراسم اختتامیه حاضر خواهند شد.
محمدرضا جعفری جلوه مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی پس از معرفی کودکان و نوجوانان گفت: آموزش و پرورش باید به صورت جدی به دروس هنر توجه داشته باشد تا استعداد بچه‌ها کشف شود.

وی ادامه داد: کلاس‌های نقاشی، انشا، کامپیو‌تر می‌تواند به کشف استعداد‌ها کمک شایانی نماید. با توجه به پیشرفت تکنولوژی امکانات مناسبی بر روی گوشی‌های همراه وجود دارد و با‌‌ همان می‌توان به راحتی آنچه در ذهن می‌پرورانند را به زبان تصویر تبدیل کنند.
در انتهای مراسم لوح تقدیر و جایزه ویژه دبیر جشنواره به آوا کاروان، سروش بخشی، غزل مجیدی، سحر مدرسی، سوگل دیگاری، متین نصر، علی یزدانی، رضا کتیرایی و مائده مهدی توسط محمدرضا جعفری جلوه مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی ارایه شد.
در مراسم تقدیر که با حضور والدین این کودکان و نوجوانان انجام شد و والدین این عزیزان همگی از اینکه جشنواره فرصتی را فراهم آورده تا بتوانند در حوزه سینما تجربه کنند از مدیران جشنواره تشکر و قدردانی کردند. ۹ کودک و نوجوان کارگاه بخش جوانه‌های امید در مراسم اختتامیه حاضر خواهند شد و یک فیلم در این مراسم به نمایش درخواهد آمد.

یلم سینمایی «دزد و پری» ساخته حسین قناعت تا روز سوم برگزاری جشنواره کودک در سینماهای مردمی صدرنشین جدول آرای مردمی شد.

دزد و پری؛ صدرنشین آرای مردمی تا روز سوم جشنواره

فیلم دزد و پری با امتیاز۷/۶۸، وروجک‌ها ۵/۹۵، فرار از قلعه رودخان با امتیاز ۵/۲۷، آوا با امتیاز ۳/۵۵، باغ بهشت با امتیاز ۳/۵۰، تتل و راز صندوقچه با امتیاز ۳/۱۵، خانه‌ای کنار ابر‌ها با امتیاز ۲/۳۵، مبارزان کوچک با امتیاز ۲/۱۸، ما متهمیم با امتیاز ۱/۴۷، سرزمین‌‌ رها با امتیاز ۱/۳۵، قول ۱/۰۶در این جدول که تا پایان روز ۱۲ مهر تنظیم شده، قرار گرفته‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز