خبرگزاری کار ایران

ایوبی: جامعه سینمای ایران به روح ایثار نیازمند است

asdasd
کد خبر : ۲۱۲۷۱۰

امیدوارم احیای فیلم‌های دفاع مقدس، زبان همدلی و صمیمیت و ایثار را به تدریج در جامعه ایجاد کند زیرا جامعه سینمایی امروز نیازمند این است که خودبینی را کنار بگذاریم و ایثار کنیم.

سی اثر برگزیده از مجموعه آثار سینمای مقاومت صبح امروز؛ شنبه ۱۹ مهرماه؛ با حضور حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی و مدیران توسط موسسه رسانه‌های تصویری رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا،حجت‌الله ایوبیبا اشاره به اهمیت سینمای دفاع مقدس گفت: کارهای جزیره‌ای و گروهی برای دفاع مقدس کافی نیست. لازم است اراده‌ها جمع شوند تا گوشه‌هایی از رشادت‌ها و فرهنگ تکرار نشدنی هشت سال دفاع مقدس را تصویر کنیم.

وی ادامه داد: در سالی که گذشت جلسات متعددی برگزار کردیم تا در دهه‌ای از ۲۱ تا ۳۱ شهریور با عنوان(راویان فتح) به استقبال جشنواره بروند اما تصمیم بر این شد که همه انرژی‌ها برای جشنواره دفاع مقدس بگذاریم امیدوارم که از سال‌های آینده این دهه اتفاق بیفتد.

ایوبی ادامه داد: ما همه تفاهم‌نامه‌ها و همدلی‌های مورد نیاز را انجام می‌دهیم تا دفاع مقدس از محجوریت بیرون بیاید زیرا همه سینمای ایران خود را وام‌دار و وابسته به دفاع مقدس می‌دانند. اگر فضایی فراهم و ایجاد شود تا همه بتوانند در محیطی سرشار از صمیمیت که جز دفاع مقدس چیزی نیست فعالیت کنند آنگاه می‌توانیم حال و هوای دفاع مقدس را مرور کنیم.

وی اظهار کرد: از همه کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگانی که خود را وقف این کار کرده‌ و اولویت خود را دفاع مقدس قرار داده‌اند بسیار تشکر می‌کنم. امیدوارم که این جشنواره‌ها بهانه‌ای باشد تا این فیلم‌ها احیا شوند و فیلم هایی تولید شود تا ما دست پر جشنواره را برگزار کنیم و باعثافتخار ما باشد.

رییس سازمان سینمایی کشور بیان کرد: فیلم‌های دفاع مقدس حرف‌های گفتنی بسیاری دارد و برای دنیا جذاب و برای ما افتخار است. امیدوارم احیای این فیلم‌های دفاع مقدس، زبان همدلی و صمیمیت و ایثار را به تدریج در جامعه ایجاد کند زیرا جامعه سینمایی امروز نیازمند این است که خودبینی را کنار بگذاریم و ایثار کنیم. از نظر من کل سینمای ایران مقاومت است. مقاومتی در مقابل سینمای امریکا که تمام جهان را تسخیر کرده است. ما خود را همراه و موظف میدانیم و امیدوارم این همدلی نمونه‌ای باشد و این راه ادامه پیدا کند.

حسین مسافرآستانهمدیر موسسه رسانه‌های تصویری نیز طی سخنانی با اشاره به چگونگی روند به سرانجام رساندن این مجموعه آثار گفت: در پی حمایت‌های سازمان به جهت برگزاری جشنواره سینمای مقاومت برنامه‌های متعددی از جمله افتتاحیه و اختتامیه و هفته‌های فیلم برگزار شد که یکی از این برنامه ها جمع‌آوری آثار سی سال دفاع مقدس بود که وظیفه آن مستقیما به عهده موسسه رسانه‌های تصویری بود.

وی ادامه داد: این کار در ابتدا آسان به نظر می‌آمد اما وقتی وارد عمل شدیم به دشواری آن پی بردیم. شورایی مرکب از علیرضا داد، محمد احسانی، کمال تبریزی، سیمونیان و خود من تشکیل شد و به ارزیابی آثار سی سال دفاع مقدس پرداختیم. بررسی این آثار با یک جلسه مشاوره صورت گرفت و از بین تعداد زیاد این آثار سی اثر انتخاب شد و این گامی‌ برای مقدمه کارهای آینده خواهد بود و بیان می‌کنم که حفظ این آثار چقدر ضروری و لازم است.

مسافرآستانه افزود: بسیاری از این آثار اصلا در دسترس نیست و یا به دلیل کیفیت پایین قابل بهره‌برداری نیست. ما از استفاده ۴ فیلم‌ سایه‌های هجوم، حماسه مجنون، تویی که نمی‌شناسمت و براده‌های خورشید کاملا عاجز ماندیم و امیدوارم این ۴ اثر در آینده قابل دستیابی باشد. برای جایگزینی این فیلم‌ها دو فیلم شورشیرین و سی و سه روز را انتخاب کردیم.

مدیر موسسه رسانه‌های تصویری اعلام کرد: قرار بود که این رونمایی همزمان با جشنواره مقاومت برگزار شود اما به دلیل زمانی که برای آماده‌سازی این فیلم‌ها صرف شد باعثتاخیر این رونمایی شد. از میان این سی فیلم منتخب دو فیلم کوتاه اختصاص می‌یابد و همه فیلم‌ها به زبان انگلیسی و عربی زیرنویس شده‌اند.

محمدرضا شرف‌الدینمدیر انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس نیز با اشاره به اهمیت این مجموعه گفت: عرصه دفاع مقدس را از کلیت سینمای ایران جدا نمی‌دانم و همچنین سهم جداگانه‌ای برای آن قرار نمی‌دهم. بلکه باید تناسبی برقرار باشد

محمد خزاعی(دبیر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت) نیز ضمن تشکر از ایوبی، جعفری جلوه، مسافر آستانه و… خطاب به رئیس سازمان سینمایی گفت: مجموعه‌ای که شما از فیلم‌های مقاومت آماده کرده‌اید سفیر فرهنگی خوبی برای جمهوری اسلامی خواهد بود و قطعا ما می‌توانیم تأثیرات آن را ببینیم همان‌طور که تأثیر نمایش فیلم‌های دفاع مقدس را در مسکو دیدیم. امیدوارم که بتوانیم تمام سینمای انقلاب و دفاع مقدس را آماده کنیم و در اختیار مخاطب خارجی بگذاریم.

وی ادامه داد: ما امروز به دیپلماسی فرهنگی نیاز داریم و قطعا فردی مانند آقای ایوبی چنین الزامی را بیش از سایرین متوجه می‌شوند. ما از ابتدای انقلاب بیش از ۲۰۰۰ فیلم تولید کرده‌ایم که حداقل ۵۰۰ عنوان از آن‌ها می‌توانند زیرنویس شده و حتی به صورت رایگان در اختیار شبکه‌های تلویزیونی خارجی گذاشته شوند. هدف ما باید اکران و نمایش فیلم‌های ایرانی در خارج از کشور باشد.

در این مجموعه فیلم‌های «باشو غریبه‌ی کوچک» بهرام بیضایی‌، «دیده بان» ابراهیم حاتمی‌کیا‌، «شور شیرین» جواد اردکانی‌، «بوسیدن روی ماه» همایون اسعدیان، «ترکش‌های صلح» علی شاه حاتمی‌، «حمله به اچ ۳» شهریار بحرانی‌، «سفر به چزابه» زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور، «فرزند خاک» محمدعلی باشه آهنگر، «پرواز در شب» زنده یاد رسول ملاقلی‌پور، ‌ «خداحافظ رفیق» بهزاد بهزادپور، «دوئل» احمدرضا درویش، «سی و سه روز» جمال شورجه، «کانی مانگا» زنده‌یاد سیف‌الله داد، «اتوبوس شب» کیومرثپوراحمد، «اخراجی‌ها» مسعود ده‌نمکی، «روز سوم» محمد حسین لطیفی، «عقاب‌ها» ساموئل خاچیکیان، «کیمیا» احمد رضا درویش، «آژانس شیشه‌ای» ابراهیم حاتمی کیا، «دکل» عبدالحسن برزیده، «گیلانه» رخشان بنی‌اعتماد و محسن عبدالوهاب، «لیلی با من است» کمال تبریزی، «مردی شبیه باران» سعید سهیلی، «بازی بزرگان» کامبوزیا پرتوی، «جنگ نفت‌کش‌ها» محمد بزرگ‌نیا، «روزهای زندگی» پرویز شیخ‌طادی، «سجاده آتش» احمد مرادپور، «هور درآتش» عزیز الله حمیدنژاد و همچنین دو دی وی دی فیلم کوتاه عرضه شده است.

در این مراسم افرادی همچون حجت‌الله‌ ایوبی، محمد احسانی، محمدرضا جعفری جلوه، سردار جباری، علیرضا رضاداد، محمد خزاعی، محمدرضا شرف‌الدین، محمد بزرگ‌نیا، سعید سعدی، حبیب‌اله کاسه‌ساز حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز