خبرگزاری کار ایران

ایوبی:

تنها جشنواره فیلمهای مستند و کوتاه بین المللی هستند

کد خبر : ۲۱۴۴۸۸

دبیران جشنواره‌های سینمایی را از انجام هرگونه کار نمایشی برای به اصطلاح بین‌المللی‌شدن جشنواره‌ها نهی کردیم. تاکید کردیم در دعوت میهمان‌ها کسانی بیایند که در جشنواره‌ها اثرگذار باشند.

حجت الله ایوبی معتقد است که امید سینمای ایران، انجمن سینمای جوان و فیلمسازان جوان هستند؛ فیلمسازان حرفه‌ای و فعالانی که به تازگی وارد عرصه فیلمسازی کوتاه شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا حجت الله ایوبی با اشاره به اهمیت سینمای جوان و فیلم کوتاه گفت: انجمن سینمای جوان مدرسه سینمای ایران است. در عرصه سینمای بلند خیلی از ما کاری ساخته نیست چرا که افراد حرفه‌ای طرح‌هایی را ارائه می‌کنند و در ‌‌نهایت ما بر اساس این طرح‌ها، مجوزهایی را صادر می‌کنیم، اما در انجمن سینمای جوان می‌توان به سراسر کشور فکر کرد.

وی ادامه داد: سیستم انجمن سینمای جوان به سمت تمرکزگرایی رفته بود و ما تلاش کردیم به سمت تمرکززدایی برویم. اخیراً بیش از ۵۰ هفته فیلم کوتاه و عکس در شهرستان‌های مختلف برگزار شد. همچنین بودجه اندک انجمن به صورت عادلانه توزیع شد و آنچه در توانمان بود برای جلوگیری از افول و رکود فیلم کوتاه انجام دادیم و تصور می‌کنم آینده خوبی در انتظار فیلم کوتاه است.

ریس سازمان سینمایی ادامه داد: دو نگاه در زمینه فیلم کوتاه وجود دارد. عده‌ای معتقدند فیلم کوتاه بستری برای کسب تجربه به منظور حضور در عرصه ساخت فیلم‌های بلند سینمایی است، به عبارتی فیلم کوتاه را وسیله‌ای برای رسیدن به سینمای بلند می‌دانند که از نظر من نگاه غیر قابل قبولی نیست. اما معتقدم فیلم کوتاه هویت مستقل دارد و ما باید تجربه تماشای فیلم کوتاه را به مردم بچشانیم تا آنان همانگونه که به دیدن آثار بلند سینمایی علاقه دارند، نسبت به تماشای مجموعه آثار کوتاه و مستند نیز اقبال نشان دهند.

وی افزود: فیلم کوتاه به دلیل کوتاه بودن، تجربی و هنری بودن امکانات بیشتری به فیلمساز می‌دهد از این رو باید فیلم کوتاه را با هویت مستقل بررسی کنیم. به عبارتی باید فیلمسازانی داشته باشیم که نخواهند از عرصه فیلمسازی کوتاه خارج شوند یا اگر به فکر ساخت فیلم بلند هستند فیلم کوتاه را فراموش نکنند.

ایوبی با اشاره به اقتصاد سینمای کوتاه افزود: کالای هنری در کشور ما هنوز اقتصادی محسوب نمی‌شود، تنها در عرصه هنرهای تجسمی اتفاقات خوبی رخ داده که البته محدود است. باید بپذیریم کالاهای هنری هنوز به لحاظ اقتصادی در وضعیت استانداردی قرار نگرفته‌اند تا به اصطلاح دخل و خرجشان با هم بخواند. اما این دلیل نمی‌شود که بگوییم ساخت فیلم کوتاه به هیچ عنوان اقتصادی نیست و سازندگان این آثار امیدی به بازگشت سرمایه خود نداشته باشند.

وی ادامه داد: از وقتی که در اندیشه راه‌اندازی گروه «هنر و تجربه» بودم نگاهی جدی به نمایش فیلم‌های کوتاه و مستند داشتم چون راه‌اندازی این گروه می‌تواند به اقتصاد فیلم کوتاه کمک کند. در بسیاری از کشور‌ها فیلم‌های کوتاه خریداری و پیش از اکران آثار بلند اکران می‌شوند. این مسأله نیز در ذهنم وجود دارد و باید بررسی کنیم آیا می‌شود بسته‌های فیلم کوتاه را در سینما‌ها پیش از اکران فیلم بلند نمایش داد؟ هنوز تصمیمی در این زمینه نداشتیم اما به آن فکر می‌کنیم.

وی ادامه داد: مشتری اصلی فیلم کوتاه می‌تواند تلویزیون باشد و این رسانه نیاز و امکان پخش فیلم کوتاه را دارد. با رییس سازمان صدا و سیما صحبت‌هایی داشته‌ایم و شخص سید عزت‌الله ضرغامی با این پروژه موافق بود، اما مهم‌تر از تلویزیون مسئله فرهنگسازی است. به این معنا که باید آرام آرام به مردم یاد بدهیم این آثار را به نظاره بنشینند.

ایوبی افزود: دبیران جشنواره‌های سینمایی را از انجام هرگونه کار نمایشی برای به اصطلاح بین‌المللی‌شدن جشنواره‌ها نهی کردیم. تاکید کردیم در دعوت میهمان‌ها کسانی بیایند که در جشنواره‌ها اثرگذار باشند. جشنواره‌ای که می‌تواند کاملا بین‌المللی باشد جشنواره کوتاه و مستند است، زیرا در فیلم بلند مشکلاتی داریم و آثاری که ملاحظات ما را رعایت کرده باشند اندک هستند، اما در عرصه فیلم کوتاه آثاری که با فرهنگ ما همراه باشند بیشتر است.

ایوبی افزود: فعالان عرصه فیلم کوتاه و حاضران در جشنواره فیلم کوتاه باید از فرصت ایجاد شده و همدلی موجود میان مدیران سینمای انجمن و سینماگران استفاده کرده و نظرات خود را نیز بیان کنند. همچنین همه باید تلاش کنیم در مسیر پیش رو در زمینه فیلم کوتاه خود را اصلاح کنیم. مدیران انجمن سینمای جوان انگیزه‌ای جز ارتقای عرصه فیلم کوتاه ندارند و باید از این ظرفیت به درستی استفاده شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز