خبرگزاری کار ایران

عسگر پور:

جامعه ما در تقاطع آرمان گرایی و واقع گرایی دچار تب و لرز شد

asdasd
کد خبر : ۲۱۷۹۷۶

جامعه ایران یک دوره آرمان گرایی خاصی را پشت سر گذاشت و بعد از آن با یک واقعیت گرایی روبرو شدیم جامعه ما در این تقاطع آرمان گرایی و واقع گرایی دچار تب و لرز شد.

نشست فیلم سینمایی «میهمان داریم» عصر روز گذشته ۵ آبان ماه در مرکز همایش‌های بین المللی ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی با حضور پرویز پرستویی، محمد مهدی عسگرپور، منوچهر محمدی، محمد و مهدی صادقی بازیگران فیلم برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنامحمد مهدی عسگرپورنویسنده و کارگردان «میهمان داریم» بعد از نمایش فیلم گفت: معمولا یکسری عوامل در زندگی وجود دارد که باعثبرخی علاقمندی‌ها می‌شود. به همین دلیل از‌‌ همان ابتدا از طرح اولیه فیلم «میهمان داریم» که از طرف منوچهر محمدی مطرح شد، خوشم آمد.
وی افزود: من هم مثل خیلی دیگر از دوستانم یک دغدغه ذهنی داشته و دارم. ما در جامعه یک دوره آرمان گرایی خاصی را پشت سر گذرانده‌ایم که شبیه آن را در جای دیگری پیدا نمی‌کنیم. و بعد از آن با یک واقعیت گرایی روبرو شدیم. جامعه ما در این تقاطع آرمان گرایی و واقع گرایی دچار تب و لرز شد.
عسگرپور ادامه داد: از طرفی جامعه خیلی آمادگی ورود به واقع گرایی بعد از جنگ را نداشت به همین دلیل خیلی موفق وارد این عرصه نشد. مدیران جامعه هم نتوانستند این آمادگی لازم را به وجود آورند. اگر به خوبی برای عبور از این تقاطع عمل می‌کردیم قطعا با واقعیت بعد از جنگ به درستی مواجه می‌شدیم.
مدیرعامل خانه سینما با اشاره به فیلم «میهمان داریم» گفت: با توجه به همین موضوع وقتی با طرح این فیلم روبرو شدم احساس کردم به همین بحثنزدیک است و می‌شود کاملا غیر مستقیم به آن پرداخته شود و نتیجه آن چیزی است که امروز دیدید.

عسگرپور دردر ارتباط با ریتم فیلم «میهمان داریم» گفت: وقتی درباره ریتم کند فیلمی صحبت می‌کنیم باید بدانیم ان را با چه مقیاسی ارزیابی می‌کنیم. این فیلم زندگی یک زن و مرد مسن است. به تدریج که جلو می‌رویم یکی از بچه‌های آن‌ها به خانه باز می‌گردد و وقتی جلو‌تر می‌رویم کل خانواده در کنار هم قرار می‌گیرند. نه سر بریده‌ای در باغچه پنهان است و نه اسلحه‌ای پنهان کرده‌ایم که قرار است دنبال آن‌ها بگردیم. پس نباید ریتم فیلم پلیسی باشد. زندگی آن‌ها بسیار ساده و آدمهای تنهایی هستند.
وی افزود: واقعا قرار نبود در این فیلم زندگی آرنولد و همسرش را به تصویر بکشیم. این زندگی جاج ابراهیم با همسرش است. من بلدم که فیلمی با رتم تند بسازم مانند «اقلیما». چرا که آن اثر معمایی است و چنین مختصاتی در ریتم می‌طلبد. بر اساس آنچه که می‌دانم باید ریتم چنین فیلمی مانند «می‌ه‌مان داریم» متناسب با زندگی شخصیت‌ها باشد.

عسگرپور درباره مهمانی که قرار است به دیدن این خانواده در فیلم برود، عنوان کرد: ما تلاش کردیم این بخش را به ذهن مخاطب ارجاع دهیم. جدیدا برخی نظریه پردازان سینمایی پایان باز را شایسته فیلم‌های ارزشی نمی‌دانند! در صورتی که این تعریف درستی نیست.
وی ادامه داد: برخی از ذهنیت مخاطب دراین باره به شرایط اجتماعی بر می‌گردد. من به تازگی در جشنواره فیلم پوسان حضور داشتم و این فیلم را با مخاطبین کره‌ای دیدم. هیچ کدام آن‌ها چنین سوالی نکردند. ذهن ما خیلی در این سال‌ها صفر و صدی شده است. من خیلی تلاش کردم که فضایی در این فیلم ایجاد شود که خودتان به عنوان مخاطب هر آنچه که می‌خواهید جای این مهمان قرار دهید.
این کارگردان تاکید کرد: خانواده فیلم «میهمان داریم» یک دایره اعتقادی اطراف خود دارند که بر اساس قرائن و مرام آن‌ها است. معمولا با وجود چنین مسائلی و توجه به این قرائن نباید بیشتر از دو یا سه گزینه برای میهمان خانواده در نظر بگیرید. برخی می‌گویند، مقام معظم رهبری است، برخی دیگر اعتقاد دارند امام زمان(عج) و تعدادی هم گمان می‌کنند فرشته مرگ. خیلی ندیدم خارج از این موارد اشاره‌ای داشته باشند. به هر حال این دایره ارزشی این خانواده است. اما من تلاش کردم از جامعه‌ای که صفر و صدی است فاصله بگیرم و ذهن‌ها را اینگونه پرورش ندهم.

منوچهر محمدیتهیه کننده فیلم نیز گفت: در حوزه سینمای دفاع مقدس فیلمسازان با زوایای مختلف به سراغ این موضوع می‌روند. من احساس کردم به عوارض بعد از جنگ کمتر در سینمای ایران پرداخته شده است و می‌تواند حرف تازه‌ای داشته باشد. این تجربه میان واقعیت و خیال است. که اتفاقا کمتر به آن توجه شده است.
وی تاکید کرد: «میهمان داریم» قصه یک خانواده است که با مصائب جنگ دست و پنجه نرم می‌کنند و درگیر آن هستند. چالش این موضوع به لحاظ سینمایی برایم اهمیت داشت.
پرویز پرستوییبازیگر فیلم نیز گفت: من همیشه عرق و علاقه خاصی به چنین موضوعاتی دارم چرا که یک ایرانی هستم. این ۸ سال را نمی‌توان فراموش کرد. شاید به زعم خیلی‌ها نخ نما شده است. اما من اینگونه فکر نمی‌کنم. هر بار به چنین موضوعاتی فکر می‌کنیم و به دورن آن‌ها می‌رویم بدرد روزگار امروزمان می‌خورد.
وی افزود: هرزگاهی که شاید دچار زیاده خواهی و یا درگیر مسائل شخصی می‌شویم بد نسیت به این افراد فکر کنیم به کسانی که زندگی خود را برای این مرز و بوم گذاشته‌اند.
پرستویی با اشاره به حضورش در فیلم «میهمان داریم» عنوان کرد: خوشحالم در فیلمی از محمد مهدی عسگرپور حضور داشتم. البته همکاری من با منوچهر محمدی به زمان مجموعه تلویزیونی «خاک سرخ» بر می‌گردد. به عقیده من این تهیه کننده خودش به تنهایی یک اتاق فکر است.
وی ادامه داد: فکر نمی‌کنم سابقه داشته باشد که تهیه کننده‌ای قبل از اینکه فیلمنامه فیلمی نوشته شود با بازیگر آن صحبت کند. محمدی برای فیلم «مارمولک» قبل از نوشتن فیلمنامه برای بازی با من صحبت کرد. او بسیار خوش فکر است.

وی درباره بازی در فیلم «میهان داریم» گفت: من قبل از این فیلم دو سالی بود از سینما کناره گیری کرده بودم و به نوعی مشغول خودسازی بودم. وقتی قصه «میهمان داریم» مطرح شد به دلیل اعتقاد قلبی که به چنین موضوعاتی دارم، ان را پذیرفتم.

پرستویی درباره خانواده «میهمان داریم» توضیح داد: حاج ابراهیم یک پدر است که سه فرزندش شهید شده و یکی دیگر جانباز است. من همیشه در چنین آثاری لباس برتن کردم اما این بار این لباس بر تن فرزندانم است. ابراهیم شخصیت خیلی پیچیده‌ای ندارد. او یک آدم سنتی و مذهبی است. مثل همه پدرهای دیگر زندگی سالم و ساده‌ای دارد و به اعتقادات خود پایبند است.
وی تاکید کرد: خیلی برای من او شخصیت عجیبی نداشت. وی عهدی با خدای خود دارد و اعتقادش برایم جذاب بود. ابراهیم از راه حلال زندگی خود را سر می‌کند و از سلامت فکر برخوردار است. او هر زمانی که احساس نیاز کند به لحاظ اعتقادی هر آنچه که دارد در طبق اخلاص می‌گذارد.
مهدی صادقی بازیگر دیگر فیلم نیز گفت: این فیلم از یک منظر دیگر به فضای دفاع مقدس نگاه می‌کند و این موضوع برایم جذاب بود. من در مقابل خانواده شهدا و جانبازان سر تعظیم فرود می‌آورم.
محمد صادقی هم عنوان کرد: برای اولین بار از دفتر آقای محمدی با ما تماس گرفتند و پس از آن جلسه مشترکی با آقایان عسگرپور، محمدی و پرستویی داشتیم که خوشبختانه حضور ما مورد تایید این دوستان قرار گرفت و حالا خوشحالم که در چنین اثری بازی کردم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز