خبرگزاری کار ایران

سرانجام صندوق بیمه بیکاری سینماگران چه شد؟

asdasd
کد خبر : ۲۲۴۸۸۵

بیش از ۲ ماه از وعده حجت الله ایوبی درباره تاسیس صندوق بیمه بیکاری می‌گذرد اما واقعیت این است که این صندوق در همان گام اول؛ یعنی افتتاح حساب؛ متوقف مانده است.

طرح امنیت شغلی سینماگران و تاسیس صندوق بیمه بیکاری بیش از ۸ سال است که توسط خانه سینما و در دو دولت نهم و دهم پیگیری شد اما به سرانجامی نرسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در دولت یازدهم سینماگران امیدوار بودند این طرح به نتیجه برسد. با همکاری و علاقمندی دولت یازدهم بخصوص سازمان سینمایی و وزارت ارشاد البته این امیدواری تقویت شد و بدنبال آن جلساتی میان خانه سینما؛ سازمان سینمایی و صندوق اعتباری هنر برگزار شد. در ادامه‌ی این جلسات، کمیته‌ی ارتقای منزلت اجتماعی سینماگران در سازمان سینمایی به ریاست فرهاد توحیدی تشکیل و قرار شد طرح‌هایی درباره بهبود وضعیت امنیت شغلی سینماگران مطرح و مصوب شود.

یکی از طرح‌های جدی که در جلسات این کمیته مطرح و بر آن پافشاری شد؛ طرح تاسیس صندوق بیمه بیکاری بود که قرار شد بعداز آماده شدن در جلسه شورایعالی سینما با حضور رئیس‌جمهور مطرح شود.

به‌دنبال سخنان توحیدی؛ طرح امنیت شغلی خانه‌سینما برای سینماگران منتشر شد که براساس آن، بنا بود طرح امنیت شغلی سینماگران در شش ماده طراحی و صندوق بیمه بیکاری با تامین سرمایه اولیه به میزان ۱۲۰ میلیارد ریال در ۴ قسط دو ساله از زمان امضای توافق‌نامه راه‌اندازی شود.

بعداز انتشار این طرح؛ به فاصله‌ی کمتر از ۱۰ روز در مراسم روز ملی سینما(۲۲ شهریور) در هتل استقلال، ایوبی از تاسیس صندوق بیمه بیکاری خبر داد و تاکید کرد؛ با برنامه‌ریزی مشترکی که با خانه سینما انجام شده؛ حساب ویژه‌ای برای صندوق بیمه بیکاری افتتاح شده و این حساب مرتب شارژ خواهد شد. همچنین آیین‌نامه‌ای برای آن تدوین شده تا به کمک آن بتوان از سینماگران با حفظ شان و منزلت‌شان حمایت کرد.

درنتیجه‌ی سخنان رئیس سازمان سینمایی قرار شد آیین‌نامه صندوق بیمه بیکاری در کمتر از یک ماه تدوین و تصویب شود اما گویا هنوز این صندوق از بودجه‌‌ی بسیار اندکی بهره‌مند بود.

توحیدی در این فاصله در گفتگو با ایلنا سخنان ایوبی را تایید کرده و گفت: سرمایه‌ی اولیه ریالی که برای این صندوق پیش‌بینی شده؛ رقمی بین ۱۲ الی ۱۵ میلیارد تومان است اما فعلا صندوق با رقمی معادل ۲ میلیارد تومان راه‌اندازی شده است.

بنا به گفته‌ی توحیدی؛ مدیریت صندوق بیمه بیکاری با خانه سینماست گرچه در اساسنامه پیش‌بینی شده بود یک هیات ۷ نفره مدیریت و اجرای صندوق را برعهده داشته باشند و اعضای این هئیت هم پس از تصویب اساسنامه معرفی شوند. بار دیگر قرار شد جزییات بیشتر درباره نحوه عملکرد صندوق بعداز تصویب اساسنامه و معرفی هیات هفت نفره اطلاع‌رسانی شود.

اما امروز در اواخر آبان ماه و پس از ۲ ماه از وعده تصویب این طرح؛ وضعیت صندوق همچنان نامشخص است. براساس پیگیری خبرنگار ما؛ جلساتی میان محمدمهدی عسگر‌پور و خلیل ارجمندی(مدیران عامل خانه سینما و صندوق اعتباری هنر) برگزار شده حتی فرهاد توحیدی هم در جلسات کمیته ارتقای منزلت اجتماعی سینماگران این مسئله را مطرح کرده و قرار شده آیین‌نامه‌ی آن تدوین شود اما هنوز خبری از این نامه نشده است.

عسگر‌پور چندی پیش درباره طرح امنیت شغلی به ایلنا گفت: متاسفانه دولت قبل اساسا با این مفهوم سر عناد داشت بنابراین در آن فضای پرسوءتفاهم اصلا پرداختن به امینت شغلی و بیمه‌ی بیکاری سینماگران برای آن‌ها شوخی بود. طنز دیگر این بود که آن‌ها برای تامین معیشت سینماگران بن گوشت و مرغ به اهالی هنر بدهند و صف‌های طویلی را برای این کار سامان دادند.

عسگر‌پور سخن را به اینجا می‌رساند که: دولت فعلی عزمش را برای اصلاح نشان داده اما…

عسگرپور در این بخش از سخنان خود از عقب‌نشینی دولت در اجرایی شدن وعده‌هایش در این حوزه ابزاز تاسف می‌کند: متاسفانه گرفتاری‌های روزمره‌ی دولت مانع از آن است که به این گره‌گشایی‌ها توجه شود. ما تنها زمانی که به بحران می‌خوریم؛ سر یک میز می‌نشینیم و مذاکره به نتیجه می‌رسد. چنانچه دو هفته بعد؛ بحران تمام شود؛ انگار اتفاقی رخ نداده و حرفی از این موضوع به میان نمی‌آید.

شاید هم آنگونه که مدیرعامل خانه سینما اعتقاد دارد؛ بخشی از این رفتار مربوط به بی‌پولی و نبود نقدینگی و اعتبار باشد اما او به درستی تاکید دارد که: بخش‌هایی از طرح امنیت شغلی نیازی به منابع مالی ندارد و به نگاه استرتژیک مدیریت مربوط است.

پس می‌توان نتیجه گرفت: دلیل اصلی به سرانجام نرسیدن این طرح؛ نه بی‌پولی دولت بلکه نبود برنامه‌ی قطعی در این موضوع است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز