خبرگزاری کار ایران

طباطبایی نژاد:

تولید و عرضه مستند نواقص واقعی و جدی دارد

asdasd
کد خبر : ۲۲۷۵۲۶

بهترین فیلم مستند ۱۲ میلیون تومان جایزه می‌گیردمتاسفانه بودجه ما به ۳ میلیارد کاهش پیدا کرد و ما نیز فقط می‌توانیم از ۸ فیلم سینمایی حمایت کنیم.

نشست خبری هشتمین دوره جشنواره فیلم سینمای مستند(حقیقت) درحالی برگزار شد که محمدمهدی طباطبایی‌نژاد(مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر جشنواره) اعلام کرد که وضعیت تولید و عرضه فیلم مستند مناسب نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، طباطبایی‌نژاد با اشاره به ادغام جشنواره سینما حقیقت و شهید آوینی گفت: جشنواره سینما حقیقت بعداز آوینی راه‌اندازی شد و بعداز این راه‌اندازی عملا جشنواره فیلم آوینی به جشنواره‌ای برای مقاومت و انقلاب اسلامی تبدیل شد.

وی ادامه داد: ما در جشنواره سینما حقیقت جوایزی را که به بخش ملی می‌دهیم به بخش آوینی نیز می‌دهیم یعنی بهترین فیلم مستند ۱۲ میلیون تومان جایزه می‌گیرد که در بخش آوینی نیز بهترین فیلم نیز این میزان جایزه می‌گیرد.

طباطبایی‌نژاد ادامه داد: آنچه در گذشته درباره جشنواره فیلم آوینی اتفاق می‌افتاده به جای ادای تکلیف به نوعی رفع تکلیف بوده است.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پاسخ به سوالی پیرامون انتقادی که یکی از فیلمسازان مطرح کرده و گفته مرکز به پسر من کمک نکرده گفت: نباید وقتی درخواستی داریم و درخواست پذیرفته نشد کل مساله را زیر سوال ببریم و باید اگر گلایه‌ای هم داریم حوزه انصاف را رعایت کنیم.

وی ادامه داد: وظیفه من رعایت عدالت برای همه فیلمسازان است من نمی‌توانم مثلا حق فیلمسازی که در ایلام است از او بگیریم و به پسر فلان فیلمساز بدهم.

وی با اشاره به حمایت مرکز از فیلم‌های اول گفت: ۳۵ فیلمنامه با پروانه ساخت برای ما ارائه شد و قرار بود براساس بودجه‌ای ۵ میلیاردی از تعدادی از این فیلم‌ها حمایت شود اما متاسفانه بودجه ما به ۳ میلیارد کاهش پیدا کرد و ما نیز فقط می‌توانیم از ۸ فیلم سینمایی حمایت کنیم و حمایت از هیچ فیلمی بیشتر از ۵۰۰میلیون تومان نیست.

وی ادامه داد: البته براساس دفترچه سازمان سینمایی اگر در حوزه دفاع مقدس فیلمنامه خوبی باشد می‌توانیم از ۱۰ فیلم تا ۸۰ درصد حمایت کنیم.

طباطبایی‌نژاد در پاسخ به سوال ایلنا پیرامون وضعیت نابسامان تولید و عرضه فیلم مستند گفت: امروز عرضه فیلم مستند به یک معضل تبدیل شده است زیرا ۷۰درصد بازار فیلم مستند در تلویزیون است و اگر تلویزیون مشتری ما نباشد ما بازاری نداریم. متاسفانه تلویزیون نسبت به خرید فیلم‌هیا مستند رغبتی نشان نمی‌دهد و بیشتر به دنبال پرکردن آنتن خود با برنامه‌های دیگر است.

وی ادامه داد: بازار خارج از کشور و شبکه‌های تلویزیونی خارج از کشور به دلیل آنکه در سال‌های گذشته بازاریابی بین‌المللی درست انجام نشده و پخش‌کننده‌ها هم به دلیل سودده نبودن پخش فیلم مستند رغبتی به بازاریابی نداشتند، نتوانسته فیلم مستند را به خوبی عرضه کنند.

طباطبایی‌نژاد افزود: در شبکه نمایش خانگی نیز وضعیت بسیار خراب شده است مثلا ۵ سال قبل می‌توانستیم حق پخش یک فیلم سینمایی را ۲۵۰میلیون تومان بفروشیم حتی درحالیکه فیلم ساخته نشده بود اما امسال بهترین رقمی که برای یک فیلم پیشنهاد می‌شود ۱۰۰میلیون تومان است.

وی ادامه داد: با هدف به روز کردن اطلاعات مستندسازان کارگاه‌های پژوهشی قرار است برگزار شود و در جشنواره نیز با همکاری شبکه مستند اروپا EDN صد نفر از مستندسازان در داخل کشور درباره نحوه عرضه و همکاری‌های مشترک آموزش می‌بینند.

وی با اشاره به وضعیت تولید فیلم مستند در سینمای ایران گفت: درست است که تولیدات زیادی انجام شده است اما ما هنوز درباره بسیاری از شخصیت‌های فرهنگی و یا اتفاقات تاریخی و سیاسی مستندهای خوبی نداریم. ما در حوزه تولید و عرضه مستند نواقص واقعی و جدی داریم و تا وضعیت مطلوب فاصله داریم اما کارهای خوبی در این زمینه انجام شده است.

طباطبایی‌نژاد با اشاره به اینکه فیلمسازی که با مرکز قرارداد می‌بندد باید به کیفیت فیلم اهمیت بدهد؛ گفت: در این بخش ما بر اساس الگوهای بین‌المللی روی آثار نظارت می‌کنیم و این نظارت در چند مرحله همچون نظارت در زمان پرداخت اقساط هزینه ساخت فیلم و یا نظارت توسط شورای نظارت مرکز انجام می‌شود.

وی ادامه داد: وضعیت تولید فیلم‌های مرکز خوب است زیرا براساس عرف و الگوی بین‌المللی اگر میزان ضعف آثار تولیدشده کمتر از ۳ درصد باشد عملکرد یک مجموعه‌ای خیلی خوب است و اگر ۷ درصد باشد عملکرد مجموعه خوب است و اگر بیش از ۷ ردصد باشد ضعیف است. مرکز گسترش در بد‌ترین حالت بیشتر از ۷درصد نیست.

طباطبایی‌نژاد افزود: مابه دنبال این هستیم که کیفیت تولید فیلم مستند را بالا ببریم و استاندارد فیلم‌ها را افزایش دهیم اما اگر متوجه شویم که فیلم‌سازی قصد سوءاستفاده دارد جلوی وی را می‌گیریم.

وی افزود: خیلی از فیلم‌هایی که ساخته می‌شود اگر در جشنواره عرضه نشود در جای دیگری امکان رقابت نمایش ندارد اما ما تلاش داریم که دردوره‌های نهم و دهم سخت‌گیری را در بخش فیلم مسابقه افزایش دهیم و در دوره دهم فیلم‌هایی به نمایش درآیند که در درجه الف قرار دارند.

طباطبایی‌نژاد از همکاری صدا و سیما با جشنواره سینما حقیقت خبر داد و افزود: شبکه ۴ شبکه ۱، جام جم و مستند در ایام برگزاری جشنواره برنامه‌هایی را درباره جشنواره سینما حقیقت پخش می‌کند.

وی ادامه داد: قصد داشتیم اختتامیه را در تالار وحدت برگزار کنیم اما تالار وحدت مبلغ ۴۰میلیون تومان از ما برای برگزاری این مراسم خواستار شد و ما به دلیل مشکل مالی مراسم را به تالار اندیشه منتقل کردیم.

شهنام صفاجو(مدیرروابط عمومی جشنواره سینما حقیقت) گفت: در جشنواره امسال که از ۹ الی ۱۶ آذر در سینما سپیده و فلسطین برگزار می‌شود آثار مستندسازان در بخش‌هایی همچون ملی، بین‌الملل، آوینی، حقیقت، مرور مستندسازان اصفهان به نمایش درمی‌آید. همچنین در بخش نکوداشت از زاون قوکاسیان، رضا معین‌فر و محمود کیانی فلاورجانی تقدیر می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز