خبرگزاری کار ایران

" شش قرن و شش سال " و " قاشق " جشنواره سینما حقیقت را داغ کردند

asdasd
کد خبر : ۲۲۹۴۵۶

در هنگام نمایش فیلم قاشق به کار گردانی جلال ویسی که درباره کودکانی که است که در کردستان با قاشق داغ می‌شدند و همچنین شش قرن و شش سال به کار گردانی مجتبی میر تهماسب مخاطبان زیادی به سینما آمده بودند.

هشتمین جشنواره فیلم مستند ایران با نام سینما حقیقت از دیروز ۹آذر آغاز و تا۱۶ آذرماه در تهران و در سه سالن سینما فلسطین و دو سالن سینما سپیده ادامه دارد.

به گزارش ایلنا؛ در اولین روز هشتمین دوره جشنواره سینما حقیقت فیلمهای مهمی همچون، فیلم ابر‌ها در راهند، ساعت ۲۰ سالن شماره ۱ سینما فلسطین؛ فیلم قاشق به کارگردانی جلال ویسی ساعت ۱۸ سالن شماره یک سینما فلسطین، فیلم چه کسی ما را کشت به کارگردانی محمد حسین جعفریان ساعت ۱۸:۱۵ سالن شماره ۲ سینما فلسطین؛ فیلم شش قرن و شش سال به کارگردانی مجتبی میر تهماسب ساعت ۲۲ سالن شماره ۲ سینما فلسطین؛ فیلم طبقه دوم به کارگردانی امیر علی اعلایی ساعت ۱۶ سالن شماره ۳ سینما فلسطین؛ فیلم آقای عابدزاده به کارگردانی مرتضی سلطانی ساعت ۱۸:۱۵ سالن شماره ۱ سینما سپیده به نمایش در آمد.
در هنگام نمایش فیلم قاشق به کار گردانی جلال ویسی که درباره کودکانی که است که در کردستان با قاشق داغ می‌شدند و همچنین شش قرن و شش سال به کار گردانی مجتبی میر تمهاسب مخاطبان زیادی به سینما آمده بودند. به نوعی که ظرفیت سینما فلسطین کامل شده بود.

همچنین مستند «چه کسی ما را کشت؟» ساخته محمدحسین جعفریان در سینما فلسطین به نمایش در آمد.

جعفریان در مراسم افتتاحیه فیلمش گفت: «از میان ۱۰،۱۵ فیلمی که ساختم، بیشتر فیلم‌هایم در حوزه افغانستان بوده است. در مورد این مستند هم باید بگویم چهار سال پیش به بیرجند رفتم و مسئولان حوزه هنری پیشنهاد ساخت مستندی در خصوص شهید ناصری را دادند.»

وی ادامه داد: «من گفتم اگر موضوع فیلم درباره حادثه ۱۷ مرداد سال ۱۳۷۷ و کشته شدن دیپلمات‌های ایرانی توسط طالبان باشد، این مستند را می‌سازم. البته فکر نمی‌کردم موافقت کنند، اما دوستان حوزه هنری تایید کردند و با اینکه ۱۲ سال از این حادثه می‌گذشت و کار خیلی سخت شده بود، فیلم را ساختم.»

جعفریان درباره اولین نمایش فیلمش در جشنواره سینماحقیقت نیز گفت: «با توجه به حساسیت موضوع، تلویزیون برای پخش آن موافقت نکرد تا برای اولین بار روی پرده سینماحقیقت برود و به همین خاطر از برگزار‌کنندکان جشنواره تشکر می‌کنم. همچنین قدردان زحمات تدوینگر این مستند نیز هستم که با انبوهی از راش‌ها مواجه بود و در تدوین کار حوصله به خرج داد.»
«چه کسی ما را کشت» به حادثه ۱۷ مرداد سال ۱۳۷۷ می‌پردازد. در آن روز نه نفر از دیپلمات‌های ایرانی در مزار شریف به شهادت رسیدند. در بین این شهدا سردار ناصری از سرداران سپاه و سال‌های دفاع مقدس هم بود. او در آن زمان مسئولیت فرهنگی داشت. این ماجرا ۱۶ سال بعد از آن هم در پرده‌ای از ابهام ماند تا جعفریان سال‌ها بعد آن را به تصویر بکشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز