خبرگزاری کار ایران

بازرس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی:

عملکرد منتقدان در سینماحقیقت شفاف است

asdasd
کد خبر : ۲۲۹۴۷۸

استقلال منتقد حرفه‌ای نه با تعیین منبع تامین دستمزد کارش، بلکه با محتوای نوشته‌اش مشخص می‌شود. هیچ منتقد حرفه‌ای مجانی نقد ننوشته و جلسه بحثو بررسی برگزار نمی‌کند.

اسماعیل میهن‌دوست معتقد است؛ عملکرد منتقدان و نویسندگان سینمایی در جشنواره سینما حقیقت شفاف و روشن است.

بازرس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ عملکرد انجمن منتقدان را در جشنواره امسال سینما حقیقت شفاف و اصولی ارزیابی کرد و ادامه داد: براساس تفاهمنامه‌ای که بین شورای مرکزی انجمن منتقدان و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی امضا شده در جشنواره سینما حقیقت امسال برگزاری جلسات نقد و بررسی و نگارش نقد فیلم‌های جشنواره از طریق اعضای تشکل انجمن منتقدان که درحال حاضر فراگیر‌ترین تشکل صنفی منتقدین است؛ صورت می‌گیرد.

وی با بیان این مطلب که این‌ اقدام شفاف‌ و اصولی برای اولین بار انجام گرفته، ادامه داد: در دوره‌های گذشته انتخاب گردانندگان و منتقدان جلسات نقد ‌وبررسی از طرق غیرشفاف، روابط شخصی و احیانا روابط باندی انجام می‌شد اما امسال از طریق تفاهم‌نامه شفاف بین تشکل صنفی منتقدین و مرکز گسترش صورت گرفته است و دستمزدی که طبق این تفاهم نامه برای منتقدین درنظر گرفته شده به هیچ وجه به معنای «سفارشی نوشتن» نیست.

میهن دوست با اشاره به بند «و» ماده هفتم اساسنامه انجمن منتقدان، که عنوان می‌کند " یکی از اهداف انجمن تلاش در جهت گسترش زمینه فعالیت حرفه‌ای و تامین شرایط و امکانات تداوم کار برای اعضا است "؛ افزود: این اقدام شورای مرکزی انجمن و مرکز گسترش و شورای مرکزی انجمن، در راستای دفاع از حقوق صنفی اعضای انجمن منتقدان شایسته تقدیر است.

وی دادن حکم کلی و ذکرعناوینی چون «منتقدان را حقوق بگیر خود نکنید» را ناصحیح دانست و ادامه داد: در دوره‌های قبل برای تعداد محدودی امکان حضور و نوشتن وجود داشت در صورتی‌که در جشنواره امسال این کار با تعداد زیاد وطیف متنوع منتقد صورت گرفته و بی‌انصافی است که با این‌گونه صحبت‌های غیرکار‌شناسی عملکرد شورا را زیر سئوال برد.

وی با بیان این مطلب که شورای مرکزی انجمن منتقدان دستمزدی که برای اعضایش در این همکاری تعریف کرده؛ افرادی را دچار شائبه‌ عدم استقلال منتقدین کرده؛ گفت: استقلال منتقد حرفه‌ای نه با تعیین منبع تامین دستمزد کارش، بلکه با محتوای نوشته‌اش مشخص می‌شود. هیچ منتقد حرفه‌ای مجانی نقد ننوشته و جلسه بحثو بررسی برگزار نمی‌کند.

وی ادامه داد: عدم استقلال منتقد در این اقدام اخیر آن‌جا معنا پیدا می‌کرد که شورای مرکزی یا مرکز گسترش درخواست اعمال سلیقه و نوشتن نقد مطابق با معیار و خواسته‌های خاص خود را از نویسندگان داشت؛ درصورتیکه اولا هیچ دخل‌ و تصرفی از جانب شورای مرکزی انجمن در نقد‌ها صورت نمی‌گیرد و به احدی توصیه له یا علیه نوشتن در مورد فیلمی نمی‌شود و ثانیا انتخاب منتقدین، فیلم‌ها و پرداخت دستمزد نه مستقیما از جانب مرکزگسترش بلکه بواسطه شورای مرکزی انجمن و کمیته منتخب آن انجام می‌شود. استقلال منتقد آن زمان زیرسئوال می‌رود که سفارشی مطلبی را مطابق سلیقه و نظر دیگران بنویسد وگرنه هر منتقد حرفه‌ای برای امرار معاش در مقابل کاری که انجام می‌دهد؛ دستمزد دریافت می‌کند.

بازرس انجمن منتقدان ادامه داد: دوستانی که این اقدام شورای مرکزی انجمن و مرکز گسترش را زیرسوال می‌برند درک درستی از استقلال نویسنده و منتقد ندارند و همینجا اعلام می‌کنم خارج از جایگاه بازرس انجمن، به عنوان یک عضو ساده انجمن، اینجانب حاضر به مناظره با موضوع استقلال منتقد با این دوستان هستم.

بازرس انجمن منتقدان در خاتمه با اشاره به اینکه بازرس انجمن طبق اساسنامه بر عملکرد شورای مرکزی نظارت دارد، گفت: در صورتی‌که برخلاف اساسنامه فعالیتی صورت گیرد قطعا برخورد و اقدام مقتضی انجام می‌گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز