خبرگزاری کار ایران

جعفری‌جلوه:

فرهنگ و مرام پهلوانی باید جای خودمحوری‌ها را بگیرد

asdasd
کد خبر : ۲۳۰۱۳۷

تفاهمنامه همکاری بین بنیاد سینمایی فارابی و فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی ایران امضا شد.

تفاهمنامه همکاری بین بنیاد سینمایی فارابی و فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی ایران امضا شد.

به گزارش ایلنا، محمدرضا جعفری جلوه مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در نشست امضای تفاهمنامه خطاب به داورزنی رئیس فدراسیون والیبال اظهار داشت: توفقیات شما در حیطه فنی کارتان مشخص و آشکار است. حضور و مدیریت در ورزش سربلند والیبال، و در حوزه فرهنگی به سبب تدابیری که دارید. من چند بحثاز شما دیدم که برایم بسیار دلپذیر بود و اخیرا هم گفتگویی در تلویزیون با شما داشتند که بحثشما به سوی قدرت‌های جهانی بود. به این باید افزود درکی که موجب این ارتباط و تعامل شده و این حضوری که امروز اینجا دارید، این‌ها واقعاً کیمیاست.

وی ادامه داد: به هرحال با بهره‌گیری از رسانه‌های فرهنگ‌ساز است که می‌شود به افکار عمومی جهت داد، رفتار ایجاد کرد اخلاق ساخت و تعمیم داد. تعلیم و تربیت با این‌ها رخ می‌دهد. امروزه هم برای تعمیم دادن این ورزش که به خوبی توانسته به عنوان یک گزینه بر‌تر برای جوانان مطرح باشد و هم برای صیانت از این ورزش، مراقبت و مصون داشتن ورزشکاران از چالش‌ها. باید پیوست فرهنگی گسترده داشت، هر چه توفیقات این رشته ورزشی بیشتر می‌شود تهدیدات هم درباره‌اش افزایش پیدا می‌کند و چالش‌هایش سنگین‏‌تر می‌شود. به هر حال همه این‌ها نیازمند بهره‌گیری از فرصت‌های رسانه‌ای و فرهنگی و هنری است.

جعفری‌جلوه اظهار داشت: سینما رسانه‌ای قدرتمند است که هم وجاهت فرهنگی و هنری ویژه‌ای دارد و هم از جاذبه‌های خاصی بهره می‌برد و در سطح جهان مطرح است. از این بابت هم هوشمندانه بوده است که شما در این مسیر حرکت کرده‏‌اید. برای ما روشن است که باید در روابط بین بخش‌ها مؤثر باشیم، سینما یعنی پل ارتباط فیمابین حیطه‌های مختلف زندگی. موضوع و سوژه و بستر کار در سینما از همین جا‌ها گرفته می‌شود. ما وقتی قرار باشد زندگی را تصویر کنیم باید راوی قصه‌های حیطه‌های مختلف فعالیتی انسان باشیم.

وی ادامه داد: زندگی یعنی خوراک، خواب، پوشش، کار برای معاش، تلاش برای پرورش و آماده ‏سازی بدن و صیانت از روح، همه این‌ها با هم. هم عقل معاش باید داشت و هم عقل معاد. این‌ها می‌شود مجموعه موضوعات زندگی. بستری برای پیدایش سوژه‌های خوب برای هنر به ویژه برای سینما. از میان همه این حیطه‌ها، حوزه مهم ورزش تعیین کننده است.

جعفری جلوه افزود: پر واضح است که ورزش فقط آماده‌سازی بدن نیست بلکه علاوه بر تربیت جسم، جایگاه جدی در آماده‌سازی روح و جان انسان دارد. ضمن اینکه ورزش خودش از یک حیث، هنر است. امری زیباست، توازنش، ریتم و جاذبه‌هایی که دارد و آرایش صحنه عملی که در ورزش‌های مختلف مطرح است. همین‌ها موجب می‌شود برایش تلاش شود و ما هم مغتنم می‌‏دانیم با چنین ورزشی که امروز توانسته است به یک ورزش ملی تبدیل شود، همکاری کنیم. والیبال ممکن است خاستگاه این ورزش ایران نبوده باشد و ریشه خیلی عمیق تاریخی نداشته باشد اما ملی شدن یک ورزش، لزوماً فقط از حیثبعد تاریخی و ریشه تاریخی نیست بلکه تعمیم پیدا کردن و به مسئله عموم تبدیل شدن، و متجلی شدن، والیبال را هم به یک ورزش ملی نزدیک می‌کند.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی خطاب به متولی والیبال کشور اظهار داشت: در خدمت شما هستیم برای هر کاری که از ما برآید و بتوانیم و اقتضا بکند. بهانه‌های مختلفی می‌تواند مطرح باشد. شاید آنچه خیلی سریع‌تر به ذهن بیاید، مسئله تولید آثار در این حیطه است. پیرامون این موضوع، این فعالیت و ورزش. اما می‌توان قدم‌های دیگر هم بین سینما و ورزش والیبال برداشت.

محمدرضا جعفری‌جلوه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فهم و درک علما و مرشدان و مربیان در تاریخ از جنبه‌های ایجابی انسان‌سازی، اظهار داشت: انسان فقط نمی‌تواند با باید‌ها و نبایدهایی که محدود می‌کند، ساخته شود بلکه بیش از جنبه‌های حقوقی، جنبه‌های اطلاقی او را می‌سازد. و همه چیز باید آمیخته شود با وجوهی که برای انسان راه را دلپذیر می‌کند. بی‌دلیل نبوده که در ساخت جامعه ایرانی و مسلمان، زورخانه پدید می‌آید؛ محیطی هم برای پرورش تن، برای ریتم پیدا کردن، برای عرضه کردن خود و برای بروز استعداد‌ها و شادابی جسمی و هم برای تعلیم و تربیت و در راه قرار گرفتن و پیداکردن یک فرهنگ معیار که از آن به عنوان فرهنگ پهلوانی یاد می‌کنیم که زیربنای فرهنگ ماست. که مبداء ماست و مقصد ما هم باید باشد. گم شدة امروز ما نیز هست که اگر امروز در مسائل خانوادگی و اجتماعی ما گیر و گرفتاری داریم، به سبب فقدان آن فرهنگ یعنی کم و کاستی در مرام و اخلاق و مروت و دیگرخواهی و اینهاست. خودخواهی آمده و جای دگرخواهی را گرفته است. الان فرهنگ «مسئله تو به من چه» و «مسئله من به توچه» در حال گسترش است.

وی ادامه داد: این فرهنگ می‌‏کوشد بر همه مقدرات حاکم شود. همه در جزیرة خودشان باشند و همه چیز را برای خودشان بخواهند و خودخواهی دارد جای همه چیز را می‌‏گیرد. بخواهیم شکیل‌تر بیان کنیم؛ باید بگوییم خودیت جای هویت را گرفته است. خودیت یعنی من و محوریت من و هویت یعنی محوریت او محوریت خداوند.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی ادامه داد: شناسنامه ما مبتنی بر هویت ماست، یعنی ریشه ما تا خداوند. یعنی همه چیز بر مدار او در گردش گود و چرخ و حلقه و ذکر و ضرب و زنگ همه و همه نشانه‏‌های این هویت بودند. این هویت در میدان زیبای ورزش شکل می‌‏ گرفت. می‌دانی که به یک مدرسه بزرگ تبدیل شده بود و آدم‌ها در آن تربیت می‌‏ شدند. جامعه در این میدان عمل براساس فتوت بافته و ساخته می‌‏ شد. امروزه جایش خالی است. چه چیزی می‌تواند جای آن ورزش را بگیرد؟ ورزشی دیگر باید بیاید و کارسازی کند. ورزشی که بتواند قابل تعمیم و سهل‌الوصول باشد، جاذبه‌های جدید هم داشته باشد. به‌نظرم یکی از بهترین‌ها والیبال است. می‌توان سریع میدان را فراهم کرد و توری را به عنوان مرز دو طرف کشید تا دو دسته در دو سوی میدان به صحنه آیند. ورزشی که هم، تیمی است و هم ویژگی‌های بارز فردی دارد. هم فردیت و هم جمعیت، با هم بودن و هم برای هم بودن. با هم کار کردن و تیمی بودن و هم درخشش‏های فردی. خشونت نیز در آن، در حداقل است و به همین خاطر زیباییش در اوج است.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به اینکه باید قدر این ورزش را دانست، نقش آموزش و پرورش را در این راه متذکر شد و گفت: این ورزش می‌تواند طیف وسیعی از اقشار جامعه را به هم پیوند دهد. والیبال می‌تواند به عنوان ورزش محوری جدید مدارس تلقی بشود. اگر آموزش و پرورش اینجا خوب به میدان بیاید، نتیجه می‌گیرید. همه ما ملزم هستیم فرزندان این سرزمین را ۱۲ سال در اختیار این نهاد آموزشی قرار دهیم و یک فرصت گرانقدر و سرنوشت‏ ساز که باید بهتر بهره‏ گیری شود. ما خودمان در حوزه سینما و هنر یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‏‌هامان، آن مقطع ۱۲ ساله عمر مفید و سرنوشت‏ ساز افراد است که در اختیار آموزش و پرورش قرار دارد. آموزش و پرورش در این مدت مهم با هنرمندان آینده کشور چه‌کار می‌کند؟ اصلاً چه طرحی برای آن‌ها دارد؟ بالاخره اگر سینماگران و هنرمندان ما، دوره‌های اکادمیک نگذرانند، لزوماً تحصیلات عالیه نداشته باشند اگر خیلی به آموزشگاه‌های دیگر هم سر نزنند، بالاخره ۱۲ سال در اختیار آموزش و پرورش بوده‌اند.

وی ادامه داد: حال باید پرسید آیا استعدادشان به موقع کشف می‌شود؟ آیا در‌‌ همان موقع در‌‌ همان وادی که باید کشف شوند، ادامه پیدا می‌کنند؟ آیا بسترسازی هست؟ استعدادیابی می‌شود؟ حمایت و بعد تمشیت فرد… سالهاست که در آموزش و پرورش، یعنی آنچه که می‌تواند شخصیت فرد را در امری زیبا و محیطی جذاب بپروراند، هنر و ورزش غالباً زنگ تفریح و قابل حذف است.

جعفری‌جلوه گفت: آن حیطه‏‌هایی که می‌‏تواند آن داروی تلخ را به مخاطب بچشاند، حیطه ورزش و هنر است. که این دو در آموزش و پرورش ما، تقریباً در حاشیه است.

او خطاب به متولی والیبال کشور اظهار داشت: شما این هنر را دارید که آن‌ها را به صحنه بیاورید. ورزش به ویژه والیبال می‌تواند آموزش و پرورش را از سطوح پایین درگیر کند و قابل اجراست. محیط بزرگ نمی‌خواهد لذا به سرعت ملزوماتش فراهم می‌شود. یک طرح جامع اینگونه می‌تواند ورزش والیبال را به عامل ساخت جامعه جدید ایرانی اسلامی - با همه ارزش‌هایی که مدنظر است تبدیل کند. این فکر بسیار درستی است و طرح جامعی که دارید با لایه‌های مختلف قابل اجرا. همه را سرشوق می‌‏آورد امیدواریم ما هم بتوانیم با‌‌ همان ظرافتی که در نگاه شماست به عنوان یک کار مستمر مساعدت کنیم. این قصه در سینما می‌تواند ابعاد پیدا کند. شما می‌توانید به سینمای آماتور متصل بشوید؛ انجمن سینمای جوانان ایران. اگر این یک طرح کشوری است که می‌تواند باشد، شامل خیلی از محیط‌های فرهنگی و مناطق و نواحی است.

وی ادامه داد: این ماجرا می‌تواند بخشی از تولیدات را در این زمینه درگیر کند. بعد تبدیل شود به یک موجی از کارهای متناسب. در سینمای مستند مرکزیتی وجود دارد در کشور و سینمای حرفه‌ای در اینجا مرکزیت دارد. باید با رادیو و تلویزیون ابعاد رسانه‌ای پیدا کند. مسئله مهم جدی شدن این ورزش به عنوان یک ورزش پایه و فراگیر و تعمیم یافته است و ایجاد جاذبه‌هایی از جنس المپیادهای دانش آموزی با محوریت والیبال. به هر حال با هنر‌ها و رسانه‏‌ها می‌شود به نحو مکمل ایجاد موج کرد با سینما و…

محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال کشورمان در این نشست با اشاره به تلاش‌های پراکنده‌ای که این فدراسیون طی سال‌های گذشته در حوزه فرهنگی انجام داده بود اشاره کرد و عنوان کرد که موفقیت این رشته ورزشی در سالجاری، این رویکرد را تقویت کرده است. او گفت: ما احساس کردیم با توجه به میزان علاقه‏مندی که در جامعه به وجود آمده، بتوانیم با کمک یکدیگر، عزم و همتی به خرج دهیم تا کار خوبی در حوزه فرهنگی انجام شود.

داورزنی ادامه داد: امروز خانواده‌ها به والیبال علاقه دارند و آمار‌ها می‌گوید علاقه‏مندی مردم به این رشته ورزشی ده برابر شده است. همانطور که ارزیابی ما در حوزه استعدادیابی هم همین را می‌گوید و این موضوع، لزوم استفاده از فضای موجود را یادآوری می‌کند.

رئیس فدراسیون والیبال گفت: در نظر است تا در بخش‌های مختلف – از جمله، تهیه و تولید فیلم و سریال - سرمایه‌گذاری صورت گیرد و احساس می‌کنیم والیبال این ظرفیت را دارد. البته حضور والیبال در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی باید غیرمستقیم و به اصطلاح زیرپوستی باشد. باید بتوانیم این میزان علاقه‌مندی و کشش که در خانواده‌ها پیدا شده را توسط کار هنری جهت بدهیم و پیام و حرف خودمان را در قالب فیلم سینمایی و سریال به مخاطب ارائه کنیم. این رویکرد قطعا بار آموزشی، اخلاقی و تربیتی دارد. به عنوان مثال شهرت، آفاتی دارد که باید به آن توجه کنیم چرا که کار نکردن در حوزه فرهنگسازی نه برای منافع ملی کشور مفید است و نه برای ورزشکاران. جوانمردی، بحثاحترام به پیشکسوت، احترام به بزرگ‌تر، صداقت و دروغ نگفتن، چیزهایی است که در کتاب‌ها می‌خوانیم اما اگر بتوانیم آن را در قالب هنر بگنجانیم اثر گذار‌تر است. به عنوان مثال وقتی پوریای ولی را در قالب یک اثر هنری می‌بینید تأثیر بیشتری بر جامعه می‌گذارد.

محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال در بخش دیگری از صحبت‌های خود در واکنش به پیشنهاد مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی اظهار داشت: با آموزش و پرورش تفاهماتی شده تا مسابقات بین مدرسه‌ای صورت بگیرد. در واقع ورزش از زمینه‌هایی است که با نگاه جدید آقای فانی و دکتر حمیدی، در آموزش و پرورش متحول شده و قرار است تفاهمنامه‌ای داشته باشیم و بخش رقابت‌های بین مدرسه‌ای را احیا کنیم.

محمد بیطرف مشاور تفاهمات و امور بین بخشی بنیاد سینمایی فارابی نیز در این نشست با اشاره به برنامه‌ریزی‌هایی که در دوره جدید مدیریت بنیاد سینمایی فارابی برای فرهنگسازی در حوزه‌ ورزش صورت گرفته، اظهار داشت: با پیگیری‌ها و جلسات متعددی که با دوستان در فدراسیون والیبال برگزار شد، قرار است با حمایت این فدراسیون و طراحی سبد حمایتی از سوی مدیرعامل محترم بنیاد سینمایی فارابی در بخش تفاهمات و تعاملات، این ظرفیت‌ها را در ‌‌نهایت تبدیل به محصولات و آثار سینمایی کنیم. آثاری که هم در بعد مضمون و محتوا حرف نو و جدیدی خواهند داشت و هم در حوزه تکنیک و امور فنی تبدیل به محصولات استاندارد و جذاب خواهند شد. چنانچه رویکرد مجموعه مدیریت بنیاد سینمایی فارابی، تولید محصولات باکیفیت فرهنگی و جذب مخاطب بالاست.

او با اشاره به اینکه بنیاد فارابی و فدراسیون والیبال به یک متن اولیه و مشترک تفاهمنامه در گام نخست رسیده‌اند، اظهار داشت: در این متن به این فکر کردیم که برای انجام کار فرهنگی در این حوزه اعم از تولید کارهای زندگینامه‌ای یا قصه‌های مربوط به ورزش باستانی و… باید قدم اول را به تحقیق و نگارش یک فیلمنامه مناسب در حوزه ورزش اختصاص داد و پیشنهاد دوستان این بود که در ابتدا به تفاهمی دست یابیم تا در حوزه تحقیق و نگارش در حوزه والیبال کاری صورت بگیرد. از سویی بنیاد سینمایی فارابی باتوجه به نگاه و تجربه‌ حرفه‌ای، کار را در درست بگیرد و جدای از تعهد برای نگارش، بحثنظارت از پیش تولید و تولید و مراحل مختلف با هماهنگی فارابی انجام شود. فدراسیون والیبال نیز متعهد شد تا فرصت‌هایی را در اختیار نویسنده این فیلمنامه قرار دهد. همچنین فدراسیون این آمادگی را دارد تا از اسپانسرهایی که دارد و با آن‌ها کار می‌کند، در مسابقات و لیگ‌های مختلفی که برگزار می‌کند جهت تأمین هزینه‌های تولید فیلم سینمایی پس از نگارش فیلمنامه اقدام کند. امید می‌رود با امضای این تفاهمنامه تجربه شیرینی به دست آید تا گام‌های بعدی هم در حوزه رشته‌های دیگر ورزشی برداشته شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز