خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح شد:

توضیحات صانعی مقدم درباره نحوه انتخاب مستند‌های جشنواره فیلم فجر

asdasd
کد خبر : ۲۳۷۵۶۴

توجه به مفاهیم انقلاب اسلامی و دهه فجر، روایت در فیلم مستند، توجه به مخاطب عام، ‌سینمایی بودن یک فیلم مستند، ‌ مدنظر هیات انتخاب بوده است.

امسال در سی و سومین دوره جنشواره فیلم فجر؛ ۱۱ فیلم مستند در بخشی مستقل قرار است به نمایش درآید که در میان آن‌ها فیلم‌های خوبی همچون بختک به کارگردانی محمد کات، می‌خواهم شاه بشوم به کارگردانی مهدی گنجی آتلان به کارگردانی معین کریم الدینی حضور دارد اما فیلم‌های دیگری نیز می‌توانستند در این بخش حضور داشته باشند.

جعفر صانعی مقدم به‌عنوان یکی از اعضای هیات انتخاب فیلم‌های مستند در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا؛ درباره روند انتخاب فیلم‌ها گفت: حدود ۸۰ فیلم برای این بخش ارسال شده بود. البته براساس فرم‌هایی که تکمیل شده بود شاید تعداد فیلم‌ها به ۱۱۰ فیلم نیز می‌رسید اما تعدادی از آن‌ها کامل نشد و به جشنواره نرسید و هیات انتخاب حدود ۸۰ فیلم را تماشا کرد.

وی با اشاره به اینکه اعضای هیات انتخاب در زمان تماشای فیلم‌ها تلاش داشتند که آیین‌نامه جشنواره کاملا اجرا شود؛ گفت: یکی از مسائلی که درباره بخش مستند جشنواره فیلم فجر وجود دارد؛ این است که به سینمای مستند در دو جشنواره فیلم حقیقت و فیلم کوتاه تهران توجه جدی می‌شود به همین دلیل ما در این جشنواره تلاش داشتیم فیلم‌هایی را انتخاب کنیم که تازه‌تر باشد و اگر چند فیلم در شرایط مساوی قرار می‌گرفتند فیلمی که تازه‌تر بود انتخاب می‌شد.

صانعی مقدم با اشاره به اینکه در انتخاب فیلم‌ها چند مسئله اصلی مدنظر قرار گرفته بود؛ گفت: مسئله روایت در فیلم‌های مستند برای ما بسیار مهم بود زیرا فیلم‌هایی که انتخاب شده؛ قرار است برای مخاطبین عام به نمایش درآید و قطعا باید از لحاظ روایی آنقدر کشش و جذابیت داشته باشد که مخاطب را تا آخر با خود همراه کند لذا وجود روایت جذاب مهم است.

وی ادامه داد: باید در بخش مستند جشنواره فیلم فجر فیلم‌هایی در سالهای آینده به نمایش درآید که مستند سینمایی باشد یعنی ویژگی‌های یک فیلم مستند در ساختار سینمایی را داشته باشد و اینگونه نباشد که فقط از لحاظ زمانی طولانی شده باشند و آیین نامه را فقط رعایت کرده باشند.

عضو هیات انتخاب بخش مستند سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که در این بخش مدنظر بود این است که جشنواره فیلم فجر در دهه انقلاب اسلامی برگزار می‌شود و طبیعتا ما به فیلم‌هایی که به بحثانقلاب اسلامی و ثمرات انقلاب همچنین فعالیتهای دولتهای مختلف می‌پرداختند؛ توجه جدی داشتیم و حتی اگر فیلمی با این مضمون ساخته شده بود اما از لحاظ ساختار کمی ضعف داشت آن ضعف با اغماض قابل چشم پوشی بود.

وی با اشاره به اینکه روی هیات انتخاب برای انتخاب فیلم‌ها هیچ فشاری نبود؛ گفت: هیات انتخاب فقط خود را ملزم می‌دانست که فیلم‌ها را از لحاظ محتوایی، هنری و ساختاری بررسی کند و اصلا تحت فشار بیرونی و سفارشات دیگر قرار نگرفت و اینکه فلان فیلم خاص در جشنواره باشد یا فیلمی حضور نداشته باشد؛ اصلا مطرح نشده بود.

صانعی مقدم با تاکید براینکه باید آیین نامه جشنواره فیلم فجر در سالهای آینده شفاف‌تر و روشن‌تر شود؛ گفت: باید بخش مستند جشنواره فیلم فجر به سمتی حرکت کند که کاملا واضح و روشن بگوید چه فیلم‌ها را قبول می‌کند مانند تعریفی که بعضا جشنواره‌های تخصصی مانند میراثفرهنگی و محیط زیست دارند.

وی ادامه داد: در بخش‌های دیگر نیز مدیران باید به یک‌شناختی از مستندسازان برسند که دیگر فقط منتظر دریافت سفارش و طرح از آن‌ها نباشد بلکه شرایطی بوجود بیاید که به مستندسازان باتوجه به تخصص و توانشان سفارش ساخت فیلم داده شود.

عضو هیات انتخاب بخش مستند سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر افزود: امسال هیات انتخاب، روایت در فیلم مستند، توجه به مخاطب عام، ‌ سینمایی بودن یک فیلم مستند، انقلاب اسلامی و دهه فجر، توجه جدی داشت.

وی با اشاره به اینکه فیلم‌هایی که انتخاب شدند؛ رای همه اعضای هیات انتخاب را به دست آورند؛ گفت: درباره چند فیلم قطعا با رای اکثریت و قاطع انتخاب شدند؛ طبیعی است که برای چند فیلم دیگر اعضا با یکدیگر گفت‌و‌گو کردند و به اقناع نهایی درباره آن فیلم‌ها رسیدند.

صانعی مقدم با خودداری از ورود مصداقی به فیلم‌های مستند حاضر و غایب جشنواره گفت: باید فیلم‌هایی در این بخش به نمایش دربیاید که کاملا ظرف زمانی مشخص شده را رعایت کرده است اما متاسفانه بعضا فیلم‌هایی دیده می‌شدند که فقط زمان طولانی داشتند تا شرایط حضور در جشنواره را رعایت کرده باشند یا فیلم‌هایی از بعضی مراکز به دست ما رسید که مجموع چند فیلم بود وحتی عنوان‌بندی میانی آن‌ها نیز حذف نشده بود.

جعفر صانعی مقدم، عزیزاله حاجی مشهدی، پیروز کلانتری، حامد شکیبانیا و محمدحسین مهدویان؛ هیات انتخاب آثار بخش مستند را برعهده داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز