خبرگزاری کار ایران

باتقدر از جعفری جلوه،

فیلم مستند سهراب سپهری در فرهنگسرای نیاوران رونمایی شد

asdasd
کد خبر : ۲۳۹۳۱۵

عصر روز یکشنبه ۱۴ دی ماه مستندی با موضوع زندگی سهراب سپهری در فرهنگسرای نیاوران همراه با تقدیر از محمد رضا جعفری جلوه رونمایی شد.

عصر روز یکشنبه ۱۴ دی ماه مستندی با موضوع زندگی سهراب سپهری در فرهنگسرای نیاوران همراه با تقدیر از محمد رضا جعفری جلوه رونمایی شد.

به گزارش ایلنا، محمود فیلسوفی در سخنانی با اشاره به خاطرات خود از این شاعر و هنرمند گفت: «سهراب از سال ۱۳۵۶ تا زمان فوت در کاشان بود و من با مدیحی از دوستان او بودیم. او علاقه فراوانی به گوشت و لوبیا داشت که خوراک سنتی کاشانی‌ها است. من با او در زمینه شعر اختلاف نظر داشتم اما همیشه سر من شیره می‌مالید! او در زمان دوستی ما حتی یکبار هم از من قرص و دارو نخواست. اما وقتی نتیجه آزمایش او را دیدم و فهمیدم سرطان دارد، دود از سرم بلند شد و متوجه شدم هیچ کاری از دستم برنمی آید. در آخرین دیدارمان به من گفت: برو کاشان و همه چیز را آماده کن، من برمی گردم. من هم به کاشان برگشتم و مقدمات دفن او را فراهم کردم.»

فیلسوفی که از یادآوری این خاطرات متاثر شده بود گفت: «بعد از فوت این هنرمند برخی سوالات نا‌به جا مطرح شد و به همین دلیل تصمیم به انتشار کتابی با نام «همکلاسی‌ام سهراب» درباره او گرفتم. در این کتاب تمام چیزهایی را که باید درباره سهراب بدانیم منتشر کردم.»

«شمسی فضل اللهی» بازیگر سینما و تلویزیون ایران و از دوستان سهراب نیز در سخنانی، با اشاره به برخی اشعار این شاعر گفت: «همه ما از سهراب آموخته‌ایم. سهراب از شدت تواضع گوشه تاج سروری را شکسته بود. سهراب افکار تمییزی داشت و زندگی‌اش نیز پاکیزه و بی‌حاشیه بود. او با همه درویشی، بسیار با ابهت زندگی کرد. بار‌ها به او گلایه کردم که چرا به ما تلفن نمی‌کنی و جواب تلفن‌های ما را نمی‌دهی؟ او گفت: وقتی ایده نقاشی به ذهنم می‌رسد انگار که طلبکار است و تا آن را تمام نکنم، روی شانه‌ام نشسته و پایین نمی‌آید. حضور من در اینجا فقط برای این است که از دوست یاد کنم.»

سیدعباس سجادی رئیس فرهنگسرای نیاوران و یکی از ترانه سرایان کشور نیز در سخنانی با اشاره به گمنام بودن سهراب سپهری گفت: «این روز‌ها فضای مجازی پُر از تبلیغ برای برخی شاعران است و این فضا همه را شاعر کرده حال آنکه سهراب هیچ‌گاه به دنبال تبلیغ و شهرت نبود و در زمان زندگی‌اش هنرمندی گمنام بود.»
سجادی در ادامه با اشاره به اعتراض سهراب به برخی نگرش‌های سیاسی و سیاست بازی‌های رایج، به اعتقادهای وی اشاره کرد و گفت: «سهراب از مسلمانی به زیبایی و شاعرانگی یاد می‌کرد. من و هم نسلانم از سهراب به عنوان یک معلم شعر بسیار آموختیم. او یکی از جدی‌ترین شاعران عرصه شعر نیمایی بود. او با تلفیق شعر و نقاشی به هنر امروز بعدی تازه داد و در قرن‌های آینده نیز از او یاد خواهد شد.»

در فیلم ۴۵ دقیقه‌ای که در این مراسم به نمایش درآمد، مقاطع مختلف زندگی سهراب سپهری با حضور محمد رضا اصلانی، پیرروز کلانتری، جهانگیر کازرونی، پروانه سپهری و… به تصویر کشیده شده بود. تاثیر سهراب بر روی شعر فروغ فرخزاد، حضور وی در ژاپن، نقاشی‌های سهراب، مقاطع مختلف زندگی سهراب، مرگ وی و… از مقاطع مختلف این فیلم بود.

در این مراسم محمدرضا جعفری جلوه(مدیر شبکه ۲ سیما و مشاور محتوایی فیلم)، محمدرضا اصلانی(مستندساز و مشاور ساختاری فیلم)، علی کلباسی(مدیرکل صدا و سیمای اصفهان)، سیدعباس سجادی(رییس فرهنگسرای نیاوران)، مازیار رضاخانی(طراح و موسس خانه حمایت از زنان هنرمند ایرانیان)، داود سماواتی یار(تهیه کننده)، رقیه توکلی(کارگردان)، پروانه سپهری(خواهر سهراب)، دکتر محمود فیلسوفی(دوست و همکلاسی سهراب) و هنرمندانی چون شمسی فضل الهی، امین الله رشیدی، مجید سعیدی و صدر الدین شجره، فرانک یوسفی حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز